کد خبر: ۱۳۷۰۶۹
زمان انتشار: ۱۹:۴۲     ۰۸ خرداد ۱۳۹۲
با وجود تکذیب اتهامات ریاض علیه تهران از سوی مسوولان ایرانی، معاون وزیر امور خارجه عربستان مدعی شد، افرادی که در جریان فعالیت‌های دو گروه جاسوسی علیه عربستان در کشور دستگیر شدند و به نفع سازمان اطلاعات ایران فعالیت داشتند، تنها در بانک‌های داخلی فعالیت نمی‌کردند بلکه در سایر سازمان‌ها هم فعالیت داشتند.
به گزارش ایسنا روزنامه‌ی الوطن چاپ عربستان به نقل از امیر ترکی بن محمد بن سعود نوشت که اهداف این گروه‌های جاسوسی به نفع امنیت و ثبات منطقه نبوده است.

وی گفت که کشورش در قبال دخالت‌های بیگانگان چه در داخل عربستان و چه در داخل سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس کوتاه نخواهد آمد و اقدامات لازم را به منظور جلوگیری از این گونه فعالیت‌ها به عمل خواهد آورد.

ترکی بن محمد با ادعای جاسوسی ایران در عربستان مدعی شد که این اقدام ایران به نفع توسعه روابط دو جانبه با کشورهای عضو شورا نیست.

بنابر گزارش روزنامه‌ی الحیات چاپ لندن، وی در ادامه از ایران خواست تا مساله هسته‌یی‌اش را به طور مسالمت‌آمیز و بر اساس قوانین بین‌المللی و هم‌چنین بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل حل کند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه نشست‌های ایران و 1+5 به نتایجی برسد، گفت: از ایران می‌خواهیم برای دستیابی به نتایج ملموس تلاش کند چرا که این مساله نه تنها به نفع منافع همسایگان بلکه به نفع منافع ایران است.

این دیپلمات عربستانی افزود: ما هم از طرف خود تلاش می‌کنیم تا خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح‌های هسته‌یی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تمام تلاش خود را برای حل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌یی ایران به کار می‌بندد، گفت: ایجاد امنیت و ثبات منطقه یک مسوولیت منطقه‌ای و بین‌المللی و هم‌چنین مسوولیت کشورهای حوزه خلیج (فارس) از جمله ایران است و این امر جز با تفاهم، همکاری، احترام متقابل و دخالت نکردن در امور دیگران محقق نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، ادعای جاسوسی ایران علیه عربستان در حالی است که سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با ابراز تاسف از اتهامات مسوولان عربستانی علیه ایران، گفت: ایران و عربستان دو کشور موثر و مهم منطقه هستند، منافع و اهداف مشترکی در جهان اسلام و منطقه دارند البته اختلاف‌نظرها و دیدگاه‌های متفاوت جدی با هم دارند. که باید این اختلاف‌نظرها و دیدگاه‌ها که ناشی از مبانی متفاوت در دیدگاه‌های دو کشور است از طریق گفت‌وگو و رایزنی‌های دوجانبه مورد حل و فصل و مشورت قرار گیرد.

وی تصریح کرد:‌اتهام‌زنی و مواضع تند گرفتن به نوعی فرافکنی کردن در مشکلاتی است که نتوانستند از راه معمول خود انجام دهند و این‌ها کمکی نه به روابط دو کشور می‌کند و نه مسائل منطقه‌ای را حل و فصل می‌نماید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها