کد خبر: ۱۳۷۰۲
زمان انتشار: ۱۹:۰۵     ۱۶ خرداد ۱۳۹۰
به گزارش جهان، این سایت با انتشار مجدد مصاحبه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با روزنامه کیهان در سال ۸۲، به نقل از آقای هاشمی نوشته است: "بازداشتهای ۶۹ بدون اطلاع من بود."

در این مصاحبه خبرنگار کیهان از آقای هاشمی پرسیده است که "آقای مهندس عزت‌الله سحابی و جمع دیگری در سال ۶۹ متعاقب بیانیه‌ای که منتشر کردند، دستگیر شدند. نقل می‌کنند وقتی شما برای بودجه به مجلس رفته بودید یکی از آقایان کمیسیون برنامه گفته بود ما با بقیه کار نداریم. ولی آقای سحابی را چرا گفتند. و شما گفته بودید رویش زیاد شده بود و خواستیم رویش را کم کنیم. ضمناً می‌گویند آقای سحابی از شما قول گرفته‌بود اعترافاتی که کرده، از تلویزیون پخش نشود. ولی در برنامه «هویت» پخش شد. در مورد این دو شبهه توضیح بفرمایید؟" 

آقای هاشمی در پاسخ می گوید: اولاً از من قولی نگرفته‌بود. اصلاً از اعترافات ایشان اطلاعی نداشتم که قولی بدهم. آقای سحابی هم رفیق من بود. ما در دوران مبارزه هم پرونده و با هم در زندان بودیم. بعد از پیروزی هم در شورای انقلاب بود. همیشه با هم بودیم و اختلافی نداشتیم. گروهی را هم که وزارت اطلاعات گرفتند، بدون اطلاع من گرفتند. گویا حدود ۹۰ نفر را گرفتند. من اصلاً با اینطور چیزها مخالف بودم. منتها وزارت اطلاعات از این کارها می‌کرد. من کمک کردم که آقای سحابی آزاد شود.

اما سخنان آقای هاشمی درباره بی اطلاعی او از بازداشت سحابی و یارانش در حالی است که رئیس مجمع تشخیص در مصاحبه‌ دیگری با صادق زیبا کلام با تایید این بازداشت ها گفته بود: ما این گونه زندانی خیلی کم داشتیم. فقط یک گروه- همان ملی مذهبی هایی که شما می گویید- بودند که آن هم دستگاه اطلاعاتی ما مشخصاً پرونده ی توطئه ی خارجی را با ادله آورد که مثلاً اینها در فلان جا و فلان جا ملاقات کردند و این خواست آمریکا بوده است و اعضای جمعیت دفاع از آزادی بنا دارند که مثلاً در این فضای آزاد به طرف این طور چیزها بروند.طبعاً اتهام به این بزرگی در آن زمان که ما شرایط بسیار دشواری هم داشتیم، این قدر بود که اجازه بدهیم کارشان را بررسی کنند. به دقت هم بررسی کردند، تمام شد و عده ای آزاد شدند و یک عده هم محکوم شدند و همان زمان هم تمام شد. یعنی وقتی که نتیجه ی تحقیقات را دیدیم، گفتیم که این به آن حد بزرگ نیست. علایمی بود و بعضی ها یک مقدار شیطنت می کردند.(هاشمی بدون روتوش، ص 152)


البته مرحوم عزت الله سحابی هم درباره بازداشت خود و ۲۳ نفر از اعضاء نهضت آزادی و افراد موسوم به ملی مذهبی‌ها به دلیل انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت آقای هاشمی رفسنجانی در خاطراتش نوشته است: "ما به آقای هاشمی نامه اعتراضی نوشتیم. اعتراض ما به آقای هاشمی این بود که اولاً اوضاع اقتصادی کشور بسیار خراب است. فقر و اختلاف طبقاتی بسیار فاحش است. دوم اینکه وضع سیاست خارجی ما به گونه ای است که ما در انزوای کامل قرار گرفته ایم و همه دنیا با ما مخالف هستند. در رابطه با این نامه، ۲۳ نفر را بازداشت کردند که یکی از آنها من بودم... بعد از دستگیری ها، در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، چند تن از نمایندگانی که مرا می شناختند، به آقای هاشمی اعتراض کردند که چرا عزت الله سحابی را گرفتی؟ آقای هاشمی پاسخ داده بود: «رویش زیاد شده بود، می خواستیم رویش را کم کنیم.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۶ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
از سیاست متنفرم چون مردانش را خیلی زود خراب می کنند. هاشمی جنگ را پیش برد. همین باید بس باشه تا این خادم پیر رو حرمت نگه داریم. فکر می کنم باید یه چیزی بکشیم اونم خجالته. یک عمر مبارزه با رژیم ستمشاهی، سال ها زحمت و خون دل در جنگ و .. حالا هم تحمّل درد ناپختگی تازه به دوران رسیده هایی مثل شما(ببخشید).هاشمی مثل یک برادر دلسوز در کنار امام زحمت کشید. نگاهی به صحیفه ی نور بدک نیست آقا/خانم
به به نداشت. دلخور نشو
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها