کد خبر: ۱۳۶۵۸۵
زمان انتشار: ۱۹:۱۹     ۰۶ خرداد ۱۳۹۲
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پس از آخرین جلسه دادگاه كهریزك ضمن سیاسی خواندن این پرونده ، در پاسخ به پرسش یكی از خبرنگاران در باره احضارش در خصوص پرونده لاریجانی گفت: من در مورد پرونده لاریجانی حتی بازداشت هم شده ام و این در حالی است كه شما می گویید چرا من را احضار نمی كنند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، 'سعید مرتضوی'با حضور در دادگاه كیفری استان تهران در جمع خبرنگاران با درخواست برگزاری علنی این دادگاه گفت: لایحه آخرین دفاعیاتم را كه روز جاری (دوشنبه) ششم خرداد ماه تعیین كرده بودند به دادگاه ارایه كردم.
وی افزود: این لایحه در ۵۳ صفحه با مستندات لازم به دادگاه ارایه شده است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان آنكه دادگاه برخلاف قانون آیین دادرسی كیفری از شهود و گواهانی كه معرفی كرده بودیم، دعوت نكرد، اظهار داشت: ما حتی اسم و آدرس آنان را به دادگاه داده بودیم اما برغم ضرورت دعوت گواهان به دادگاه، این كار انجام نشد و ما ایراد جدی به صلاحیت دادگاه داشتیم.
به گفته مرتضوی، اتهاماتی كه در دادگاه مطرح شد در صلاحیت هیات پنج نفره دادگاه كیفری استان نبود و ما اعتراض خود را مطرح كردیم.
وی تصریح كرد: براساس اصل ۱۶۵ قانون اساسی و ماده ۱۸۸ قانون دادرسی كیفری، دادگاه باید علنی برگزار می شد تا افكار عمومی و مطبوعات در جریان مسایلی كه در دادگاه مطرح می شد، قرار می گرفتند و كسی نمی توانست مطلب مطرح شده در دادگاه را تحریف كند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: وكلای شكات، مطالب كذب مطرح می كردند و ما این مساله را در دادسرا مطرح و شكایت كردیم اما توجهی به آن نشد.
مرتضوی اضافه كرد: خوشبختانه قبل از جلسه آخرین دفاع(جلسه دهم دادگاه)با مراجعه به شعبه ۷۶ دادگاه كیفری استان تهران، تصویری از پرونده بالینی مرحوم كامرانی فر گرفتیم كه در بیمارستان لقمان فوت شده بود. هیاتی از فوق متخصصان قلب و عروق و پزشكی قانونی دعوت كردیم این پرونده را بررسی كردند و از نظر شورای پزشكان متخصص اعلام شد كه بیمارستان لقمان مرحوم كامرانی فر را با تب ۴۲ درجه پذیرش كرده و او ۳۲ ساعت در این بیمارستان بستری بود درحالیكه هیچ توجهی از نظر درمانی به او نشده بود.
وی تصریح كرد: چندین آمپول دیازپام شش میلی گرم و انسولین به مرحوم كامرانی فر در بیمارستان می زنند و در نظریه پزشكان كه در شش برگ صادر شده و به دادگاه ارایه كردیم مرحوم كامرانی فر در اثر قصور پزشكی و اشتباه درمانی دچار تشنج بالا شده و به كما رفته و جان خود را از دست می دهد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: مرحوم كامرانی فر براساس نظریه پزشكی قانونی در بازداشتگاه كهریزك كتك نخورده بود و ماموری كه وی را در زمان اغتشاشات، می خواست دستگیر كند سیلی به گوش و گردن او می زند كه آثارش در پزشكی قانونی موجود و این شدیدترین ضربه بوده است و براساس نظریه پزشكان خراش های سطحی روی دست و زانوهای او نیز وجود داشته است.
مرتضوی گفت: از كالبدشكافی كه از اعضای داخلی بدن او انجام شده، ضربه ای شدید در بازداشتگاه كهریزك به كامرانی فر وارد نشده بود و هنگامی كه او از كهریزك به اوین اعزام می شود، حالش خوب بوده و در قرنطینه با ردیف شماره ۱۶ پذیرش می شود و او براثر تب و لرز به بهداری اوین مراجعه كرده و بهداری او را به بیمارستان لقمان انتقال می دهد.
وی خاطرنشان كرد: هیچ اقدام درمانی در این بیمارستان برای آنكه تب ۴۲ درجه مرحوم كامرانی فر را پایین بیاورد، انجام نشده و براساس اسناد و مدارك به دادگاه ارجاع داده شده، گروهبان 'حمیدآبادی' كه به دلایلی حكم قصاص او اشتباه بود و اولیای دم رضایت دادند، او نیز كاری نكرده بود كه منجر به قصاص او شود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرونده مرحوم جوادی فر و اعلام رضایت كامل خانواده او از مرتضوی، اظهار داشت: من در موضوع معاونت قتل مرحوم جوادی فر، هیچ دخالتی نداشتم و خانواده او رضایت كامل از من را به صورت كتبی در دادگاه اعلام كردند.
مرتضوی با بیان اینكه من در بازداشت غیرقانونی نیز مشاركتی نداشتم، گفت: اسناد و مدارك نشان می دهد من در این قضیه دخالتی نداشته ام.
وی در زمینه شرایط بازداشتگاه كهریزك، افزود: در این بازداشتگاه ۱۴۶ نفر رفتند و برگشتند. شرایط آنجا از نظر غذا دارای مشكلاتی بود اما جوادی فر كه در محل درگیری با ماموران، مصدوم می شود، مردمك چشم او پاره شده و كتف و گردنش آسیب می بیند.
رییس سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: او را ابتدا به بیمارستان لاله و فیروزگر می برند و سپس او را به بازداشتگاه می آورند. مرحوم جوادی فر، ضرب و جرحی در بازداشتگاه كهریزك نداشته است.
مرتضوی درباره مرحوم روح الامینی نیز گفت: براساس گفته های حیدری فر، روح الامینی ضربه اول را در خیابان می خورد و در محل بازجویی، وكیل می خواهد كه مقاومت هایی در این زمینه داشته باشد.
وی ادامه داد: دوستان مرحوم روح الامینی می گویند كه او را در پاركینگ پلیس امنیت كتك زده و ایجاد ضرب و شتم او بیرون از كهریزك اتفاق افتاده است.
رییس سازمان تامین اجتماعی با بیان اینكه ممكن بود بازداشتگاه كهریزك درزمان اغتشاشات و تعداد افراد بازداشت شده از لحاظ غذا، فضا و هواخوری خارج از ظرفیت باشد، اظهارداشت: مرحوم روح الامینی هیچگونه ضرب و شتمی در كهریزك نداشته است.
مرتضوی اظهار امیدواری كرد كه هیچگاه اغتشاشات در جامعه شاهد نباشیم.
وی در پاسخ به این سئوال كه اگر حكم دادگاه علیه شما بود، چگونه عمل می كنید، گفت: من حقوقدان و ۱۰ سال مدرس دانشگاه هستم. حكم دادگاه باید منطبق با محتویات پرونده و براساس حق و عدالت باشد.
رییس سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به چگونگی رضایت خانواده كامرانی فر، افزود: من با این خانواده ملاقاتی داشتم و مباحثی را ارایه دادم و آنان پس از بررسی های آن مدارك و براساس وجدان خود، اعلام رضایت كردند.
مرتضوی با اشاره به اینكه باید دلایل دادگاه متقن و سیاسی نباشد، تصریح كرد: باید دلایل اتهام را به من بگویند. در این ۱۱ جلسه دادگاه به من اتهام مشاركت در بازداشت غیرقانونی دادند در حالیكه این عادلانه نبود.
وی خاطرنشان كرد: به عنوان دادستان بازداشت موقت را امضا كرده بودم و شهودی را كه به دادگاه دعوت می كردم، كسانی بودند كه در اغتشاشات دستگیر شده بودند. رضایتمندی ما از این ۱۱ جلسه، سیر نزولی داشت و از برگزاری جلسات رسیدگی، عادلانه یاد نمی كنیم.
رییس سازمان تامین اجتماعی گفت: در این دادگاه اجازه داده نمی شد فردی همراه من بیاید درحالیكه شكات، دوستان و بستگان خود می توانستند به دادگاه بیاورند.
مرتضوی افزود: مرحومان كامرانی فر و روح الامینی هنگام بازداشت در برگ های بازجویی عنوان دیپلم و بیكار نوشته بودند و من به حیدری فر دستورالعمل شفاهی داده بودم كه در بازداشتگاه كهریزك دانشجو یا تحصیل كرده نبرند.
وی یادآور شد: در حالیكه در برگه بازجویی جوادی فر نوشته شده او دیپلم و درحال شركت در كنكور است و آقای حیدری فر برخلاف دستورالعمل شفاهی من عمل كرد كه از اولیای دم در این زمینه عذرخواهی كرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها