کد خبر: ۱۳۶۴۹۲
زمان انتشار: ۱۲:۳۸     ۰۶ خرداد ۱۳۹۲
رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه از زمانی که در این سمت مشغول فعالیت شده تا کنون ۹۰ درصد برنامه‌هایش را اجرایی کرده است، گفت: تورم تک رقمی یکی از اهداف من بود که به آن رسیدم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمود بهمنی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که در طی چند سال اخیر که در بانک مرکزی فعالیت خود را آغاز کرده‌اید آیا کاری بوده که قصد انجام آنرا داشته باشید ولی موفق به اجرا نشده‌اید؟ اظهار داشت: بنده در سال‌های اخیر خوشبختانه توانسته‌ام 90 درصد کارهای مورد نظرم را انجام دهم.

وی تورم تک رقمی را یکی از اهدافش طی سال‌های اخیر دانست و گفت: تورم تک رقمی از جمله اهداف بنده بود که توانستم به آن برسم و نرخ تورم به رقم 10 درصد و حتی 9.5 درصد هم رسید اما اینکه چرا بالا رفت جای بحث دارد.

رئیس کل بانک مرکزی در همین ارتباط با طرح این پرسش که آیا بخشی از عوامل افزایش نرخ تورم تحریمها نبود؟ ادامه داد: کاهش درآمدهای ارزی، کاهش واردات، مسائل متفرقه تحریم، کاهش تولید داخلی و کاهش عرضه تماماً عواملی بودند که ناشی از عوامل خاص خود بر روی افزایش نرخ تورم تاثیر گذاشتند.

بهمنی اضافه کرد: آیا اجرای هدفمندی یارانه ها تورم را افزایش نمی دهد؟ اگر تمام این شرایط را نداشتیم به طور حتم نرخ تورم‌مان کمتر از 5 درصد بود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی همچنین درباره انتقادات مطرح به این بانک مبنی بر عدم استقلال توضیحاتی را داد و افزود: بانک مرکزی قصد داشت به تولید از طریق تزریق ارز به واحد های تولیدی و جلوگیری از افزایش نقدینگی کمک کند، ما سعی کردیم واحد های تولیدی از بین نروند.

این عضو کابینه دولت دهم ضمن اشاره به اینکه بانک مرکزی تمام منابع را به سمت تولید هدایت کرده است، گفت: سال گذشته 31.7 دهم درصد از منابع به تولید اختصاص یافت و امسال نیز منابع را به سمت تولید و صنعت هدایت خواهیم کرد.

وی گفت: این امکان وجود داشت که نرخ تورم را بیش از این کاهش داد، رکود مطلق ایجاد کرد و در عین حال به بانک مرکزی استقلال داد اما مفهوم استقلال این نیست، باید تمام جوانب را در نظر گرفت.

* پیش بینی رئیس کل بانک مرکزی از تنزل اونس جهانی طلا به کانال 1200 دلار

بهمنی همچنین درباره وضعیت قیمت سکه طی هفته‌های آینده، اظهار داشت: بانک مرکزی به منظور کنترل بازار سکه و در راستای کاهش ارزش جهانی طلا مخصوصاً سکه‌های پیش فروش شده اسفند ماه سال قبل را 4 ماه زودتر از موعد به متقاضیان تحویل داد تا تنش‌های اقتصادی فعلی موجب افزایش حبابی قیمت‌ها نشود.

وی با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده 70 هزار تومانی برای سکه‌های پیش فروش شده، گفت: با لحاظ این رقم در حقیقت پیش خرید کنندکان سکه باید یک میلیون و 325 هزار تومان به بانک بپردازند اما این رقم با توجه به قیمت‌های فعلی طلا و سکه در بازار به صرفه نیست، از همین رو بانک مرکزی این اختیار را به مردم داده که در صورت تمایل پول خود را از بانک پس بگیرند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی تأکید کرد: با این نرخ، اگر این فرد بخواهد سکه خود را در بازار بفروشد ضرر خواهد کرد؛ بنابراین اعلام کردیم که این افراد در این مرحله نیز می توانند از تحویل سکه های خود انصراف دهند.

رئیس کل بانک مرکزی در همین ارتباط به کاهش ارزش جهانی طلا اشاره کرد و افزود: پنج شنبه هفته گذشته ارزش هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1348 دلار بود که پیش بینی بر این است این نرخ تنزل پیدا کرده و به 1200 دلار در هر اونس برسد.

بهمنی البته درباره تأثیر جریانات سیاسی و انتخابات بر قیمت طلا و سکه تصریح کرد: ممکن است روند کوتاه مدت قیمت‌های طلا و سکه تحت تأثیر قرار گیرد و بیشتر از 2 الی 3 روز هم این موضوع به طول نمی کشد؛ باید توجه داشت که اقتصاد تابع اصول اقتصادی است نه سیاسی.

* و اما سریال طولانی برداشت از حساب بانک‌ها/ پول‌ها را به حساب شخصی واریز نکردم!

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در خصوص اینکه سرانجام پرونده برداشت از حساب بانک‌ها به کجا رسید و تکلیف اعتراضات بانک‌ها جه می‌شود نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: اگر بانک مرکزی به این موضوع اعتقادی نداشت از حساب بانک‌ها برداشت نمی کرد، این درحالی است که بانک مرکزی گزارش خود را در این خصوص به سازمانهای نظارتی ارائه کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه پول برداشت شده از حساب بانک‌ها در بخش ارزی به حسابهای شخصی واریز نشده بلکه به حساب خزانه ریخته شده است، گفت: پیش از این خبرنگاران مرتب از ما سئوال می کردند که مابه التفاوت‌های برداشت شده از محل ارزهای پرداخت شده به بانکها چه شده و به کجا رفته است؟

وی با اشاره به اینکه 80 بازرس بانک مرکزی به مدت شش ماه بر روی این موضوع بررسی کردند و در نهایت 32 هزار میلیارد ریال از حساب بانکها برداشت و به خزانه واریز شد، افزود: در واقع این مبلغ به بیت المال بازگردانده شده است.

بهمنی تأکید کرد: کسی که ارز 1226 تومانی یا 1150 تومانی را در بازار به نرخ 1700 تومان فروخته است، باید مابه‌التفاوت را بازپس دهد. با این وجود اگر همه بگویند باید این پول را به بانکها بازگردانیم، این کار را خواهیم کرد، حتی اگر بگویند، 5 برابر آن را نیز برگردانید، این کار را انجام می دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سئوال که شما معتقدید این برداشت کار درستی بوده است؟ گفت: اگر اعتقاد نداشتیم این برداشت را انجام نمی دادیم آن طرف قضیه را باید نگاه کرد؛ کسانی که معتقد به آن نیستند نیز باید ثابت کنند که این کار درست نبوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها