به گزارش پایگاه 598، برنامه «با دوربین» دکتر جلیلی که راس ساعت ۲۰ امشب به مدت ۳۰ دقیقه از شبکه اول سیما پخش شد.
مهمترین محورهای سخنان جلیلی به این شرح است:
دکتر جلیلی در برنامه "با دوربین” شبکه اول سیما اظهار داشت: شرایطی که در حال حاضر در آن قرار داریم و مسیری که از ۳۴ سال پیش آغاز شد و موفقیتهای بسیار خوبی را برای کشور به ارمغان آورد،ایجاب میکند که یک ارزیابی صحیحی از آنچه که موجب موفقیت و ضعفها شده است، داشته باشیم.
وی ادامه داد: تصور و باورم این است که آنچه که باعث موفقیتهای ما شده است، دو عامل اصلی دارد که یکی اندیشه دینی و گفتمان انقلاب اسلامی بوده و دیگری همراهی و حضور مردم در حمل و تحقق این اندیشه و هرچه از این دو مورد فاصله بگیریم، به همان اندازه نقاط قوت ما کاهش پیدا میکند و ضعفهای ما افزایش مییابد که این مورد باور دینی و اعتقاد قرآنی ماست.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با قرائت آیه "ومن عمل صالحاً من ذکر او اونثی و هو مومن فلنحینه حیاة طیبة” خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری از حیات طیبه به زندگی دوستداشتنی یاد میکنند و علامه طباطبایی در تفسیر این آیه میفرمایند که "اگر دو مولفه ایمان و عمل صالح را توانستیم با هم جمع کنیم، این دو مورد میتواند برای ما زندگی دوستداشتنی به ارمغان بیاورد و این سنت خداست که اگر این دو مورد با هم همراه شد میتواند این زندگی را به همراه بیاورد.”
جلیلی تصریح کرد: البته باید این مورد واقعیت پیدا کند و با ادعای صرف نتیجه محقق نمیشود، بلکه باید عمل صالح و ایمان تحقق پیدا کند و بتواند در همه عرصههای زندگی جاری و ساری شود.
وی افزود: کسی که در مقام رئیسجمهوری کشور قرار میگیرد، باید این باور و تلاش را داشته باشد تا عمل صالح را متناسب با دستگاههای اجرایی ظهور دهد و عمل صالح فقط در بحثهای عبادی خلاصه نمیشود، بلکه در هر دستگاهی متناسب با خودش باید ظهور و بروز پیدا کند و این امر با ادعا و شعار نیز نمیشود.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر اعتقاد داریم که دروغ عمل صالح نیست، باید بدانیم که اگر دروغ وارد سیستمی شود، حتما جواب عکس خواهد داد و به حیات طیبه منجر نمیشود.
جلیلی اظهار داشت: رئیسجمهور رئیس قوه مجریه است و باید تلاشش این باشد که این آهنگ را در تمام رفتارها و سیاستها و اقداماتیکه در آن قوه اجرا میشود، حاکم و جاری کند. بر این مبنا یک کار ویژه مهم را برای رئیسجمهور میتوان تعریف کرد که شاید مهمترین کار ویژه آن باشد و آن این است که مهمترین وظیفه دولت و در راس آن رئیسجمهور این است که باید فرصت را برای شکوفا شدن استعدادهای آحاد جامعه آماده کنند و این بحث بسیار مهمی است.
وی افزود: اگر دولت بتواند تمام ظرفیت خودش را بکار بگیرد تا استعدادهای کشور از جمله جامعه، سختافزاری و نرمافزاری شکوفا شوند، به نظر بنده حاصل آن ظرفیتی دهها برابر ظرفیتی است که برخی فکر میکنند با سلاح هستهای میتوانند آن را به دست بیاورند. تحقق این امر قدرت و ظرفیت و شکوفایی برای کشور به ارمغان خواهد آورد که یک ظرفیت بسیار خوب را برای کشور به دنبال خواهد داشت و این مورد به نظر بنده ممکن است، اما باید برای آن برنامه داشت.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: برخی کشورهایی که نه تنها برای مردم خود بلکه برای مردم و جوانان و دانشجویان سایر کشورها برنامهریزی میکنند و بنای آنها بر این است که بتوانند ظرفیت این افراد را جذب خود کنند، میبینید که آنها با یک برنامهریزی این ظرفیت را جذب خودشان میکنند. ما نیز میتوانیم حداقل یک برنامه بسیار دقیق برای مردم خودمان طرحریزی کنیم تا ظرفیتها و استعدادها متوقف نماند.
جلیلی گفت: به نظر بنده دولت دو وظیفه اصلی دارد که اگر بتواند این دو وظیفه اصلی را انجام دهد، میتواند موفقیتهای بزرگی برای کشور رقم بزند که اول این است که نگذارد این ظرفیتها در انفعال و معطل بماند و دیگری اینکه اجازه ندهد این ظرفیتها منحرف شود و از اولویتها و مسیر پیشرفت و تعالی خارج شود.
وی با بیان اینکه اگر دولت بتواند این انفعال و انحراف را از مسیر شکوفاشدن ظرفیتهای کشور جدا کند، خودبه خود فعالیت های بسیار خوبی برای کشور به ارمغان میآید، گفت: برنامهریزی فقط نباید برای ضرورتهای اولیه از جمله آب و نان باشد؛ نه! اتفاقا اگر ما متناسب با استعدادهای کشور بسیاری از برنامهریزیها را به خوبی انجام دهیم، خیلی از نیازهای اولیه نیز خودبه خود حل خواهد شد و این نکته ایست که دولت و رئیسجمهور بعدی باید این موضوع را سرلوحه کار خود قرار دهند و دولت را در این مسیر فعال کنند.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: دولت نباید مانع این ظرفیتها شود و باید به این ظرفیتها کمک کند تا راه بیفتند که نکتهای بسیار مهم است . اما در حال حاضر متاسفانه در برخی موارد که سروکار مردم به ساختار اداری کشور میافتد، بیشتر از اینکه تشویق بشوند به مرجعی که در دستگاههای دولتی قرار دارد رجوع کنند، احساسی به آنها دست میدهد که چگونه میتوانند از این هفت خوان گذر کنند که این مورد نه تنها نباید اینگونه باشد بلکه ظرفیتهای مردم باید با رجوع به دستگاههای دولتی و ساختارهای اجرایی کشور فعالتر و شکوفاتر شود که به نظر من یک بحث بسیار مهم است.
جلیلی ادامه داد: رئیسجمهور در راس قوه مجریه قرار میگیرد و قوه مجریه به مثابه یک ماشین و یا یک قطار است و جدا از اینکه این قطار و یا ماشین به چه سمتی حرکت کند که به سمت صحیح پیشرفت و تعالی کشور باشد، یک بحث اساسی این است که این قطار و یا ماشین در حال حاضر چگونه و با چه سرعت و هزینهای حرکت میکند.
وی ادامه داد: این ارزیابی در حال حاضر وجود دارد که آن میزانی که برای این قطار هزینه و خرج میشود، متناسب با سرعت حرکت آن نیست. یعنی این انتظار وجود دارد که این قطار با سرعت کامل بتواند تمام آحاد جامعه را در بر بگیرد و آنها را به اهدافی که لازم است برساند. اما متاسفانه صرفنظر از اینکه این قطار باید به کجا برود، این مسئله وجود دارد که این قطار خیلی کند حرکت میکند. اگر بی انصافی نکنیم و نگوییم که این قطار کلا حرکت نمی کند، اینطور میگوییم که این قطار خیلی کند است و باید بسیار سریعتر حرکت کند و مسئلهای که در حال حاضر وجود دارد این است که این قطار چگونه به حرکت درآید و در سرعتی درخور و شایسته گفتمان انقلاب اسلامی به پیشرفت ملت ایران منجر شود و این انقلاب را به سرعت به اهداف خود برساند.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با اشاره به سفرهای استانی دولت نهم و دهم، گفت: به نظر بنده برخی از اقدامات که مانند سفرهای استانی شکل گرفت، شاید پاسخ هوشمندانهای به حرکت کند این قطار بود که احساس میشد این قطار نمیتواند با سرعت حرکت کند و باید از آن پیاده شوند و به طریق دیگر باید کار را انجام دهند که این کار در نوع خودش بسیار ارزشمند و ضروری بود و باید تداوم داشته باشد، اما کافی نیست و باید سفرهای وزارتخانهای صورت بگیرد، یعنی باید هر وزارتخانه به مثابه یکی از واگنهای این قطار بررسی شود که چگونه میتواند با مردم و با موضوع کاری تعامل دارد و با چه سرعتی دارد این مسیر را طی میکند.
جلیلی اضافه کرد: در حال حاضر قانون، سیاستهای کلی و اسناد بالادستی خوبی داریم، اما سوال اینجاست که چرا این مصوبات تا اجرا فاصله دارد و حتی برخی از آنها محقق نمیشود. اگر نتوانیم حرکت این قطار را فعال کنیم دچار مشکل خواهیم شد. لذا به نظر بنده یکی از اولویتهای اصلی باید این باشد.
وی گفت: اگر قصد داریم که اقتصاد، سیاست خارجی، فرهنگ، سیاست داخلی و مسائل دیگر مسیر رشد و پیشرفت بالنده را طی کند، لازمه آن این است که سازوکار ساختار اجرایی ما متناسب با این موارد شود و موانعی که باعث جلوگیری از رشد میشود، کنار گذاشته شود و عوامل شتابدهنده به این ماشین تزریق شود.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، یکی از اولویتهای دولت منتخب آینده را برطرف کردن موانع و افزودن عوامل شتابدهنده به این ماشین دانست و در مورد چگونگی این اقدام اظهار داشت: اکثرا به سمت ساختارها متوجه میشوند و این ساختارها را تغییر میدهند تا به هدف برسند. به نظر بنده این مورد لازم است، اما کافی نیست و بالاتر از ساختارها، سازوکارهاست.
جلیلی تصریح کرد: باید سازوکارهای متناسب با آن چیزی که نیاز پیشرفت است را در ساختار اجرایی کشور تزریق کنیم و آن سازوکار حاکم شود.
وی در تشریح این مورد گفت: یکی از بحثهایی که در دوران دفاع مقدس وجود داشت، سازوکارهای جدید بود و به این علت که این سازوکارها در اندیشه دینی ما و انقلاب اسلامی وجود داشت، موفقیتهای بزرگی را به دنبال داشت و ارتش صدام و عراق که در مقابل ما قرار داشت، سازوکارهای خاص خودش را داشت و اسباب و ادوات لازم برای رزم از همه جای دنیا به آن کمک میشد، اما علت موفقیت و پیروزیهای مهم ما سازوکار ما بود که با انقلاب اسلامی تناسب داشت.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: فرمانده یک لشکر عراق در پشت میدان مینشست و به نیرویش دستور حرکت رو به جلو میداد و این سازوکاری بود که از این طریق آنها به جلو حرکت میکردند، اما در سازوکار ما فرمانده ابتدا به جلو میرفت و به نیروهای تحت امرش میگفت که بیایید. تبدیل این "برو” به "بیا” باعث تحولات بزرگی میشد و کارآمدی این ساختار را عوض میکرد. یعنی نیروها ظرفیت و انگیزه پیدا میکردند و بر این مبنا بود که با عوض شدن یک سازوکار و فرهنگ میدیدید که ساختار کارآمدی بسیار بالایی پیدا میکرد که اصلا قابل مقایسه با نیروی مقابل نبود.
جلیلی ادامه داد: این ظرفیت را میتوان در سازوکارهای اداری و ساختار اجرایی کشور وارد کرد و آن چیزی که امروزه تحت عنوان پاسخگویی از آن نام میبریم، چنین رویکردی است و اینگونه نیست که در سازوکار اجرایی ما این باشد که اگر فردی در بخش کشاورزی، صنعتی و فرهنگی مراجعه کرد، آن فرد مثلا تلفن را زود جواب دهد یا ارباب رجوع را زود راه بیندازد. خیر، منظور بنده اینگونه نیست. بلکه باید سازوکارهای ما به گونهای تعریف شود که ساختار اداری و اجرایی کشور در چارچوب وظایفی که دارد به سمت مشتری و اراب رجوع بیاید.
سعید جلیلی در ادامه افزود: آنچه که ما امروز تحت عنوان پاسخگویی در ساختار اجرایی مطرح میکنیم، باید با همین رویکرد باشد. اینگونه نیست که مثلا در سازوکار اجرایی کسی در امور کشاورزی و صنعت رجوع کند و ما زود جواب او را بدهیم. باید ما به این سمت برویم که ساختار اجرایی در حوزه وظایفی که دارد به سراغ کشاورز و ارباب رجوع برود.
وی با بیان اینکه شاخصه های پاسخگویی باید اینگونه باشد که ساختار اجرایی به سراغ کشاورز برود و ابعادی را برایش باز کند تا ظرفیتهایش شکوفا شود، اظهار داشت: نباید ارباب رجوع در لحظه مراجعه با چند خان روبرو شود که نتواند از این مسیر عبور کند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با این مقدمه به موضوع اقتصاد اشاره کرد و گفت: باید سازوکار دستگاهها به سمتی برود که کسانی که میخواهند در موضوعی فعالیت کنند، ساختار به سمت آنها برود. همین موضوع را ما در حوزه فرهنگ، سیاست و امنیت داریم. ما باید سازوکاری شکل دهیم که نه تنها صالحان به خوبی به وظایف خود عمل کنند، بلکه در چارچوب این سازوکار اگر فردی ناصالح هم بود، نتواند غیرصالح عمل کند.
به گفته وی این مسئله با یکسری فرهنگسازی و سازوکار امکانپذیر است، یعنی اگر شما از مدیران این انتظار را دارید، مدیر باید به وظیفه اصلی خود برسد. ما یک آسیبهایی میبینیم که باعث میشود استعداد یک دستگاه معطل بماند. مثلا مسائل دیگر بیشتر از کار اصلی مورد توجه قرار میگیرد. کار اصلی یک مدیر و کارگزار این است که به وظیفه خود عمل کند. زیرا که از او سوال میشود، نه اینکه مدیر وارد عرصههایی شود که مربوط به او نیست.
جلیلی با تاکید بر اینکه در سیاست خارجی فرهنگ، کشاورزی، اقتصاد و… مدلسازی متناسب با این ظرفیت باید ایجاد شود اظهار داشت: این مدلها نباید ناظر به یک تغییر باشد. معتقدم که باید این مدلها ناظر به یک تحول باشد.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شیوه عملکرد دستگاههای کشور را وظیفه محوری دانست و گفت: دستگاهها باید نتیجهمحور باشند به عنوان مثال اگر فردی قرار باشد شب با نان به خانه بیاید، ولی در هنگام رجوع به خانه گزارش کار بدهد که نانوایی تعطیل بود و یا مسائل دیگری مطرح کند به او میگویند گزارشات جای خودش را دارد، نان چه شد؟ بسیاری از دستگاههای ما اینگونه عمل میکنند. متاسفانه این ساختار خودش هدف شده است.
وی ادامه داد: بعضی دستگاهها کلی هزینه دارند، ولی برای اجرای کار اصلی میگویند بودجه نداریم. به عنوان مثال یک دستگاه فرهنگی کلی پول خرج دستگاهها و کارمند میکنند ،ولی وقتی از آن میپرسی که فلان کار چه شد، میگویند بودجه نداریم.
جلیلی با تاکید بر اینکه دستگاهها باید نتیجهمحور باشند و براساس هدف کارهای خود را انجام دهند، تصریح کرد: دستگاهی وقتی میتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد که بتواند نظام تصمیمگیریاش را جامع کند. یعنی اگر در بخش کشاورزی میخواهد تصمیمهایی به اجرا دربیاید، باید این تصمیمات با مشارکت کشاورز و مردمی که موضوع تصمیمها هستند باشد.
وی ادامه داد: پس از این باید نخبگانی که در این زمینه کار کردند، مشارکت داشته باشند و پس از آن دستگاه کارشناسی دولت مشارکت کند. من فکر میکنم اگر این ۳ با یکدیگر عجین شود و مرتب از تصمیمات بازخورد گرفته شود، به نتیجه میرسیم. اما اگر فارغ از اینها وارد بحث شویم، نمیتوانیم کار کنیم.
به گفته این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، باید در مراجعات مردمی به این توجه کنیم که اگر مشکلی وجود دارد، آیا بقیه نیز دچار این مشکل هستند، اگر این مشکل حل شد مشکل کل سیستم حل شده است؟ یکی از ایرادات اساسی شکوفا کردن ظرفیتهای کشور براساس شانس است. حال این شانس خانوادگی، سیاسی و یا فردی که باشد مهم نیست، باید سازوکاری فراهم شود که این فرصت برای همه مردم باشد.
جلیلی یکی از مهمترین بحثها را که مطالبه مردم نیز هست، اجرای حماسه اقتصادی فردای روز انتخاب رئیس جمهور دانست و افزود: ما امروز نگران تورم، اشتغال، مشارکت مردم در اقتصاد و بخصوص اصل ۴۴ هستیم، اما این مسئله باید با ایجاد ساختار اجرایی در کشور متناسب با این ظرفیت مرتفع شود.
وی ادامه داد: اگر ساختار کشور را به منبع آب تشبیه کنیم که این منبع درآمد کشور باشد، معتقدم که ساختار نباید هنرش این باشد که این آب را چگونه مصرف کند. بلکه باید به دنبال این باشند که این منبع چگونه حفظ و تولید میشود. این آب باید به سمت مصارف و نیازهای کشور که همان باغچهها باشد برسد. باید ایرادهای لولههای انتقال آب گرفته شود که این منابع به هرز نرود. البته این بدان معنا نیست که خدای ناکرده همکاران ما در دولت دچار مشکل هستند. اتفاقا همانها نیز از این مسئله رنج میبرند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری معتقد است که باید اقتصاد به شکل صحیح مدیریت شود و این منابع فقط صرف هزینه کردن نشود. ما باید در تولید منابع نیز بکوشیم و برنامهمان این باشد که چگونه بودجه هر ساله افزایش پیدا کند. نه اینکه چگونه هزینه شود.
جلیلی تورم را یکی از مباحث مهمی دانست که مردم را رنج میدهد. وی گفت: یکی از بزرگترین مسائلی که گفته میشود این است که مالیات تورمی ظلم به مردم است. فشار این مالیات نیز بر طبقات پایین دست میآید، اما یک وقت شما برای حل آثار سوء این تورم دو سیاست مقطعی را دنبال میکنید و یا یک حرکت عدالت ساختاری برای آن پیدا میکنید. یعنی سازوکاری میاندیشید که با افزوده شدن کالا در برابر پول نقدینگی حاصل نشود.
وی ادامه داد: این مسئله سازوکار مربوط به خود را میخواهد. من به عنوان یک مطالعه موردی همین مسئله را در اقتصاد مثال میزنم. ما در سایر عرصهها همچون امنیت ملی، شورای عالی امنیت ملی را داریم که ظرفیتهایی را شکل داده و این ظرفیتها که با هم هماهنگ عمل میکنند، باعث موفقیتهایی شده است .
جلیلی با بیان اینکه جدای از اینکه باید بین اجزای نظام و سه قوه این ظرفیت ایجاد شود، در دولت و حداقل دستگاههایی که در حوزه اقتصاد عمل میکنند و حتی معاونتهای یک وزارتخانه این ظرفیت باید ایجاد شود که با هم هماهنگ کار کنند، گفت: ما شوراهای زیادی در حوزه اقتصاد داریم که این شوراها براساس قانون تشکیل شدهاند و باید هم باشند، اما تمام این شوراها باید در قالب یک سازوکار هماهنگ تصمیم بگیرند.
وی ادامه داد: نکته دوم در ساختار اجرایی جدا بودن دستگاه سیاستگذار از دستگاه اجرایی و ناظر است. اگر کسی که سیاستگذار است مجری و ناظر باشد، ایرادهایش گرفته نمیشود.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمایش سرزمینی را یکی دیگر از نکات عامل اجرایی شدن ساختار عدالت دانست و اظهار داشت: اگر میخواهیم ظرفیت اقتصادی به خوبی شکل بگیرد، باید به مزیتهای نسبی جغرافیایی در استانهای کشور و همچنین مزیتهای نسبی که در موضوعات مختلف داریم، توجه کنیم.
جلیلی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات کشور ما این است که معدن در یک استان و کارخانه در استان دیگر وجود دارد، اظهار داشت: این نشان میدهد که برای این مسئله تدبیری اندیشیده نشده، زیرا ماده اولیه از یک استان به استان دیگر میرود تا در آنجا محصول تولید شود و باز از آنجا نیز محصول به جای دیگر میرود.
وی شفافسازی اقتصادی را مهمترین بحث در ساختار اقتصادی دانست و افزود: اطلاعات اقتصادی که در عرصههای مختلف وجود دارد، اولا برای برنامهریزی و ثانیا برای تکاپو دادن ایجاد شدهاند تا مانع بروز فساد شوند. این از کارهایی مهمی است که اگر به آن نپردازیم نمیتوانیم دستاوردهایی که باید در اقتصاد داشته باشیم، دنبال کنیم.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: برای تقاطع دادن به این اطلاعات و اینکه مانع بروز مفاسد شویم، باید سامانههای اقتصادی همچون پرتال ارزی و سامانهای که تمام اطلاعات اقتصادی از گمرک و اسناد و … در آن است هماهنگ و تجمیع شود و در یک سازوکار مشخص قرار گیرد.
جلیلی با بیان اینکه بدون این مسائل نمیتوان برنامهریزی لازم و اشراف کامل را برای مدیریت اقتصاد کشور داشته باشیم، گفت: لازمه اینکه اقتصاد کشور را مدیریت کنیم، این است که این سازوکار فراهم شود. البته الان هم کارهای خوبی صورت گرفته، اما باید این کارها به سرانجام برسد .
وی معتقد است که بسیاری از ظرفیتهای کشورمان به راحتی میتواند مدیریت شود و به نتیجه برسد.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یکی از ظرفیتهای اساسی کشور را نیروی انسانی ارزشمندی دانست که مهارت و تحصیلات دارد به نحوی که از خارج از کشور به دنبال جذب این افراد هستند. ما اگر این برنامهریزی را داشته باشیم، میتوانیم به اهدافمان برسیم.
جلیلی در ادامه به ذکر مثالی در حوزه علوم انسانی پرداخت و اظهار داشت: ما نیروی زیادی را برای این حوزه اختصاص دادهایم، دانشگاهها هزینه میکنند تا افرادی تحصیل کنند. از سوی دیگر هزینه دیگری متوجه کشور است و آن هم عمر جوانان است، اما این جوانان پس از پایان تحصیلات میگویند یا کار نداریم و یا اینکه شغلمان متناسب نیست.
وی ادامه داد: ما بیش از صدها میلیارد تومان در بودجه کشور صرف پژوهش در علوم انسانی میکنیم و از سوی دیگر هزینهای چون عمر جوانان را داریم، اما نتیجه این شده است که بیشتر جوانان این حوزه یا بیکارند یا کار نامربوط دارند.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به حوزه فناوری به عنوان یک مزیت نسبی برای کشور اشاره کرد و افزود: اگر ما از این ظرفیتها استفاده کنیم و اقتصاد دانشبنیان داشته باشیم، دانش موجب تولید ثروت میشود. یعنی دانشجویی که درس خوانده و به فناوری احاطه پیدا کرده است میتواند سرمایهدار شود.
به گفته جلیلی، همین بحث را ما در سیاست خارجی داریم. در سیاست خارجی باید این ظرفیت متناسب با آن گفتمان بزرگی باشد که به تولید قدرت، عزت و اینکه ایران یک قدرت منطقهای در هماوردی با قدرتهای بزرگ صورت گرفته، باشد. ساختار و سازوکار سیاستخارجی ما باید بر این اساس باشد و به موقع از آن استفاده شود تا مردم نیز آن را احساس کنند.
وی همین مسئله را در حوزه فرهنگ و سایر عرصهها ساری و جاری دانست و اظهار داشت: اگر این نگاه را بتوان عملیاتی کرد، ظرفیتهای کشور آزاد میشود و دولت به جای اینکه مانع ظرفیتها باشد پشتیبان آنها خواهد بود.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار امیدواری کرد که با توجه به ایمان مردم و با قرار گرفتن عمل صالح در شئون این سازوکار، دولت و دستگاههای اجرایی بتوانند یک زندگی دوستداشتنی را محقق کنند و بتوانیم به آن حیات طیبهای که در قرآن به آن وعده داده شده برسیم و یا سعی کنیم خودمان را به آن برسانیم.
جلیلی اظهار داشت: انشاءالله آیندهای که برای کشور است، باعث پیشرفت پرشتابتر شود تا ملت ایران روزبهروز در سایه این گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه دینی و ظرفیت بزرگی که دارد به اهداف متعالی خود برسد.