کد خبر: ۱۳۶۲۵۴
زمان انتشار: ۱۳:۲۰     ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مصوبه مجلس مبنی بر واگذاری تعیین نرخ ارز به شورای پول و اعتبار اصولی نیست و ما نمی توانیم هردوهفته به مجلس گزارش بدهیم، درباره چرایی عدم اعلام نرخ بیکاری در دولت هاشمی گفت: از من سوال سیاسی نپرسید.
به گزارش 598 به نقل از تسنیم، محمود بهمنی در حاشیه بیست‌وسومین همایش سیاست‌های پولی و ارزی که صبح امروز در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شده بود با حضور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چرا نرخ بیکاری دولت‌ آقای هاشمی توسط بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام نشده است، اظهار داشت: از من سوال سیاسی نپرسید.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه نظر بانک مرکزی درباره مصوبه 5 روز قبل مجلس مبنی بر واگذاری مسئولیت تعیین نرخ ارز به شورای پول و اعتبار اظهار داشت: ما اعتقادی به این مصوبه نداریم به دلیل اینکه اولا مسائل بانک مرکزی کاملا محرمانه است و زمانی که ما بخواهیم هر هفته یا 20 روز یکبار تمام اتفاقات را به مجلس گزارش دهیم اصولی نیست.

وی با مخالفت از مصوبه اخیر مجلس افزود: در تمام دنیا سیاستهای پولی و مالی را بانک‌های مرکزی تدوین می‌کنند. مضافا اینکه در شورای پول و اعتبار کشور ما از بخش‌های مختلف حضور دارند و به بانک مرکزی نظر می‌دهند.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه این بانک علاقه ای ندارد گزارشی به مجلس در خصوص مسائل ارزی به طور میانگین هر دو هفته یکبار بدهد تصریح کرد: البته ترکیبات اعضای شورای پول و اعتبار باید متناسب باشد سپس اختیارات تفویض شود.

بهمنی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه آیا بانک مرکزی مصوبه مجلس را بعد از ابلاغ قانون بودجه رعایت خواهد کرد گفت: بعد از ابلاغ قانون بودجه مسلما زمانی که بودجه ابلاغ شد ما مکلف به اجرای آن هستیم اما در مورد این مصوبه اخیر باید کمی صحبت شود. این مسئولیت فراتر از وظایف شورای پول و اعتبار است.

*بهمنی بانک مرکزی را با چه نرخ تورمی تحویل دولت بعدی می‌دهد؟

بهمنی:  اولا اینکه سوال سیاسی از من نپرسید البته برنامه ما کاهش نرخ تورم است. از ابتدای سال تاکنون این سیاست را اجرا کردیم و مؤید آن کاهش 2 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در پایان فروردین امسال است.

بهمنی ادامه داد: برنامه بانک مرکزی کاهش نرخ تورم است؛ البته هدف‌گرایی با توجه به شرایط خاص موجود است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه پیش‌بینی دقیق بانک مرکزی برای نرخ تورم پایان دولت دهم، چیست تصریح کرد: ما دقیقا و قطعا به دنبال کاهش تورم و نقدینگی در جامعه هستیم؛ نمی‌توان رقم بگویم.

*این بار اسامی مدیران بانکی را اعلام نکردیم/ متخلفان منتظر باشند

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در خصوص مدیران متخلف برکنار شده در بانک‌ها و موسسات اعتباری به بیان توضیحاتی پرداخت و افزود: ما اسامی این افراد را اعلام نکردیم ولی دفعه بعد اگر تکرار شود مطمئنا در رسانه‌ها اسامی را منتشر خواهیم کرد.

به گفته بهمنی در بین مدیران متخلف برکنار شده، مدیران‌عامل، اعضای هیئت مدیره و مدیران میانی موسسات اعتباری حضور دارند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تا پایان دولت بحث افزایش نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار مطرح خواهد شد یا نه، گفت: بانک مرکزی تلاش می‌کند با کاهش تورم و نقدینگی دیگر نیازی به افزایش نرخ سود نباشد؛ برنامه ما هم‌اکنون افزایش نرخ سود نیست بلکه کاهش تورم و نقدینگی است.

بهمنی تاکید کرد: شوای پول و اعتبار بر اساس خرد جمعی تصمیم می‌گیرد ما پیشنهادمان را ارائه کردیم اما شورا موافق و مخالف دارد. بر همین اساس افزایش نرخ سود با مخالفت همراه شد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره وضعیت ارز مرجع کالاهای اساسی گفت: برنامه بانک مرکزی این است که برای تامین نیاز اقشار ضعیف جامعه ارز مرجع به کالاهای اساسی کمافی سابق پرداخت شود اما گرانفروشی که این روزها در بازار شاهد آن هستیم به خاطر تغییر سیاست‌های ارزی نیست بلکه فقط در گرانفروشی خلاصه می‌شود.

وی تاکید کرد: هیچ توجیهی برای گرانی کالاهای اساسی وجود ندارد؛ مرکز مبادلات ارزی تقویت خواهد شد تا هیچ کمبود ارزی در کشور نداشته باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد برنامه‌های ارزی این بانک در ماه‌های آینده نیز گفت: پیش‌بینی‌های بانک مرکزی با توجه به شرایط روز انجام می‌شود از همین رو طی سال قبل بانک مرکزی به محض اتخاذ کوچکترین تصمیم علیه کشورمان توسط کشورهای غربی اقدام به صدور بخشنامه ارزی می‌کرد اما این موضوع با مخالفت کارشناسان و رسانه‌ها همراه بود که چرا بخشنامه‌های ارزی متعدد هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها