کد خبر: ۱۳۶۱۴۹
زمان انتشار: ۰۲:۴۵     ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
 به گزارش پایگاه 598 به نقل از ايكنا، نشست خبری نخستين همايش «صائب تبريزی و شعر اخلاقی» امروز شنبه، 4 خرداد با حضور سيدمحمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام و المسلمين جواد محمدزمانی، دبير كنگره، در محل دبيرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

سيدمحمد حسينی با اشاره به بيانات مقام معظم رهبری در مورد صائب تبريزی گفت: تجليلی كه معظم‌له از مقام اخلاقی صائب داشتند و مداحان، شاعران، ذاكران و مبلغان را به آن توصيه كرده‌اند كه از ادبيات صائب استفاده كنند و با توجه به اينكه اشعار صائب مورد توجه قرار نگرفته است، از اين رو درصدد برآمديم كه در قالب يك كنگره، برای توجه و عنايت بيشتر به اشعار صائب و ترويج اين موضوع كمك كنيم.

وی افزود: اخلاق و معنويت، گمشده بشريت و نياز جامعه امروز ما است و بايد به اين امر بيش از پيش توجه شود و به تعبير رهبری اگر از بين 10 هزار شعری كه صائب دارد، اشعار اخلاقی آن را جدا كنيم، خود يك ديوان شعر از غزل و تك‌بيتی‌ها خواهد شد.

حسينی با اشاره به برگزاری برنامه‌هايی برای صائب در شهرهای تبريز و اصفهان اظهار كرد: صائب اهل تبريز بود و زيست و آرامگاهش در اصفهان؛ چرا كه وی اهل سير و سفر و از سرآمدان شعر به سبك هندی بود و همگان بر اين مسئله اذعان دارند. شايد چون تعداد اشعارش بسيار است، مثل حافظ و ساير شاعران نتوانسته به سبب حجم كار در همه‌ جا حضور داشته باشد.

وزير ارشاد با اشاره به هجمه‌های غرب و ترويج فرهنگ غربی در جامعه، بيان كرد: بايد به دليل وجود چنين هجمه‌های فرهنگی، از اين ذخائر حفاظت كنيم و همان طور كه شعرهای حافظ، سعدی و مولوی با اتكای به آموزه‌های قرآنی و معارف اسلامی ضرب‌المثل شده‌اند و دهان به دهان گشته و ترويج يافته‌اند، ما نيز سعی كنيم شخصيت‌هايی همچون صائب تبريزی را معرفی كنيم.

حسينی با تأكيد بر اختصاص روزی به اين شاعر در تقويم كشورمان گفت: در تقويم كشورمان شاهد روزهايی به نام برخی شاعران هستيم، اما برای شخصيتی چون صائب‌تبريزی روزی نامگذاری نشده است، اما ضمن هم‌انديشی با حجت‌الاسلام زمانی، دبير كنگره سعی شد شاعران به اين موضوع بپردازند تا روزی را از ولادت يا وفات اين شاعر ثبت كنيم و در تقويم بماند. البته صاحبنظران هم در اين راستا می‌توانند پيشنهاد دهند تا اگر نشد از سوی شورای فرهنگ عمومی برای تبيين ابعاد فكری اين شاعر، روزی را در تقويم درج كنيم؛ البته بايد دبيرخانه، مؤسسه يا بنيادی شكل گيرد تا به اين شاعر پرداخته شود؛ چرا كه يكی از ويژگی‌های اشعار صائب اين است كه سروده‌های اين شاعر پيچيده نبوده و همه سروده‌هايش قابل فهم است.

وی در ادامه برنامه‌های همايش صائب تبريزی را تشريح كرد و گفت: رونمايی از سه كتاب در روز سه‌شنبه، 7 خردادماه، همزمان با برپايی اين كنگره از جمله برنامه‌های مهم است كه عبارتند از رونمايی از مجموعه مقالات كنگره با عنوان كتاب شناخت‌نامه صائب تبريزی، گزيده شعر صائب تبريزی و شاعران سبك هندی و كتاب سوم كه مستقيم با موضوع مرتبط نيست، اما در وادی شعر است و عنوان آن، «ديدار رهبر انقلاب با شاعران انقلاب اسلامی» است كه رونمايی می‌شود.

وزير ارشاد ادامه داد: رونمايی از تمبر يادبود صائب تبريزی، تجليل از برگزيدگان صاحب مقالات، تجليل از پيشكسوتان شاعران شعر اخلاقی و تجليل از جايگاه علمی و ادبی زنده‌ياد محمد قهرمان كه يك صائب‌پژوهش معاصر بود، از ديگر برنامه‌های نخستين همايش صائب تبريزی به شمار می‌آيد.

وی افزود: در كنار گردهمايی، نمايشگاهی از نسخ خطی و چاپی ديوان صائب در تالار وحدت برپا می‌شود كه غرفه‌های آثار پژوهشی و كتب منتشر شده درباره صائب، پايان‌نامه‌ها و مقالات درباره صائب، خوشنويسی آثار و اشعار صائب، خيابان هنر، ديدگاه‌های رهبر انقلاب پيرامون صائب، پخش كليپ، سخنرانی، نشست‌های تخصصی با حضور محمدرضا سنگری، عليرضا قزوه و يك شاعر هندی از جمله بخش‌های آن به شمار می‌روند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها