کد خبر: ۱۳۵۵۱۱
زمان انتشار: ۱۱:۱۷     ۰۱ خرداد ۱۳۹۲
اتحادیه عرب ضمن هشدار نسبت به دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم کشورهای خارجی در عملیات جنگی در سوریه از همه طرفین سوری خواست تا شرایط مناسب برای موفقیت تلاش‌ها جهت رسیدن به راهکار سیاسی در این کشور را فراهم کنند.

به گزارش598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، اتحادیه عرب روز سه شنبه نشستی را در سطح نمایندگان دائم این اتحادیه و با هدف بررسی موضوع سوریه در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار کرد.

در این نشست که به خواست دولت قطر و به ریاست عمرو ابوالعطا، نماینده دائم مصر در اتحادیه عرب و حضور نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب و اخضر الابراهیمی، ‌فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه برگزار شد، شرکت کنندگان به کشورهای خارجی نسبت به هرگونه مداخله مستقیم یا غیر مستقیم درگیری‌های داخلی سوریه هشدار دادند.

در بیانیه‌ای که در پایان این نشست صادر شد ضمن اشاره به تحولات سوریه به ویژه حوادث اخیر در شهر القصیر نسبت به افزایش خطرات ناشی از دخالت کشورهای خارجی در کشتارها در سوریه و نیز پیامدهایی از جمله گسترش فتنه با هدف کشاندن سوریه و منطقه به ناآرامی هشدار داده شد.

همچنین حاضران در اتحادیه عرب همه اشکال اقدامات خشونت آمیز و کشتارها علیه غیرنظامیان از سوی دو طرف درگیر سوری را به شدت محکوم کرده و از طرفین درگیر سوری خواستند تا شرایط مناسب برای موفقیت تلاش‌ها جهت حل و فصل سیاسی بحران سوریه به عنوان اولویت اصلی در حل و فصل ناآرامی‌ها در این کشور و حمایت از خواسته‌های قانونی ملت سوریه درخصوص آزادی و دموکراسی و تعیین آینده سیاسی این کشور را فراهم کنند.

اتحادیه عرب در ادامه استفاده از سلاح‌های سنگین و هواپیماهای جنگی و موشک‌های نوع اسکاد در بمباران روستاها و مناطق مسکونی به ویژه شهر القصیر را محکوم کرد.

علاوه بر این حاضران در اتحادیه عرب در بیانیه‌ خود اعدام‌های ظالمانه و آدم ربایی در سوریه را نقض آشکار قوانین حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در سوریه دانسته و نسبت به وضعیت انسانی در این کشور و پیامدهای خطرناک ادامه بحران سوریه از جمله آوارگی میلیون‌ها تن از ساکنان داخلی سوریه و مهاجرت صدها هزار تن به کشورهای همجوار سوریه ابراز نگرانی کردند.

اتحادیه عرب با تاکید بر لزوم حمایت کشورهای همسایه سوریه در پاسخ‌گویی به آوارگان سوری تصمیم گرفت همه اشکال حمایت لازم از ملت سوریه را برای دفاع از خود ارائه دهد.

علاوه بر این نمایندگان دائم کشورهای عضو اتحادیه عرب تصمیم گرفتند تلاش‌های کشورهای عربی و بین‌المللی و در راس آن تلاش‌های کمیسیونر امور آوارگان سازمان ملل و سازمان‌های امداد رسانی از جمله سازمان هلال احمر عربی، سازمان صلیب سرخ، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و پزشکان بدون مرز را جهت حمایت بیشتر و ارائه کمک‌های بیشتر به مردم سوریه هماهنگ کنند.

اتحادیه عرب در ادامه تاکید کرد: همه عاملان نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی حقوق بشر در سوریه باید مورد بازجویی و محاکمه قرار بگیرند.

این اتحادیه در ادامه از گروه کشورهای عربی در نیویورک خواست تا به منظور احیای فعالیت کمیته حقیقت یاب در خصوص اقدامات ناقض حقوق بشر در سوریه وارد عمل شده و تحولات سوریه را از نزدیک پیگیری کرده و برای حمایت غیرنظامیان سوریه تدابیر جدی اتخاذ کنند.

در این نشست نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب به نوبه خود از استقبال این اتحادیه درباره توافق اخیر آمریکا و روسیه برای برگزاری نشست ژنو 2 خبرداد.

وی تاکید کرد: راهکار سیاسی که مفاد آن آغاز مرحله انتقالی است به معنای پایان ناآرامی‌ها در سوریه است.

العربی هم‌چنین نشست‌های اخیر دوستان سوریه در امارات و سایر کشورها و نشست امروز این گروه در اردن را مهم تلقی کرده و اعلام کرد اتحادیه عرب در این نشست‌ها شرکت نداشته لذا اطلاعی از نتایج آن ندارد.

این نشست یک روز قبل از نشست گروه به اصطلاح دوستان سوریه برگزار شد که قرار است امروز (چهارشنبه) با مشارکت وزیران خارجه مصر، اردن، عربستان، امارات، قطر، آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، آلمان و ایتالیا در اردن برگزار شود.

هدف این نشست بنا به اعلام سازماندهندگان آن صحبت در خصوص نحوه مذاکرات میان نمایندگان نظام و مخالفان سوریه است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها