کد خبر: ۱۳۵۵۰۸
زمان انتشار: ۱۱:۱۵     ۰۱ خرداد ۱۳۹۲
همزمان با مذاکرت وزیران خارجه روسیه و آمریکا در خصوص آماده سازی مقدمات کنفرانس ژنو 2 در خصوص سوریه فرستاده سازمان ملل به سوریه از آمادگی دو طرف درگیر سوری برای شرکت در نشست ژنو 2 خبر داد.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه با جان کری، همتای آمریکایی خود طی تماسی تلفنی در خصوص آخرین اوضاع سوریه و اقدامات لازم برای فراهم کردن مقدمات کنفرانس بین‌المللی سوریه گفت‌وگو کرد.

این گفت‌وگوی تلفنی همزمان با آن بود که اخصر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه اعلام کرد: مخالفان سوریه و دولت این کشور برای مشارکت در کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 با هدف حل و فصل سیاسی درگیری‌های داخلی سوریه آماده‌اند.

وی افزود: مردم سوریه امید زیادی به این کنفرانس بسته‌اند و مخالفان و نظام سوریه نیز آماده‌اند که در این نشست مشارکت کنند.

الابراهیمی در ادامه عنوان داشت: سازمان ملل برای برگزاری این کنفرانس و موفقیت آن در دستیابی به بهترین نتایج در خصوص سوریه تلاش می‌کند. توافق روسیه و آمریکا در خصوص برگزاری کنفرانس بین‌المللی گامی بسیار مهم به شمار می‌آید. توافق آمریکا و روسیه در حال حاضر به اقدامی بین‌المللی تبدیل شده است و تلاش‌های بسیاری برای اجرای توافق صورت گرفته میان روسیه و آمریکا در حال انجام است.

الابراهیمی همچنین به مشکلات کشورهای منطقه و پیامدهای بحران سوریه در این کشورها اشاره کرده و گفت: در صورت عدم حل بحران سوریه پیامدهای آن کشورهای همسایه و تمامی کشورهای منطقه را در بر می‌گیرد.

وی درباره امکان مشارکت ایران و عربستان در کنفرانس ژنو 2 نیز گفت: صحبت در این باره در حال حاضر میان سازمان ملل و کشورهای مختلف به ویژه روسیه و آمریکا وجود دارد اما هنوز زمان نهایی برگزاری این کنفرانس و شرکت کنندگان در آن مشخص نشده است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز با اعلام حمایتش از برگزاری این کنفرانس بر لزوم هرچه سریعتر برگزار شدن آن تاکید کرد.

پیشتر آمریکا و روسیه در خصوص برگزاری کنفرانس بین‌المللی در خصوص سوریه در ماه ژوئن و با استناد به بیانیه ژنو1 که بر تشکیل دولت انتقالی با حضور اعضای دولت و مخالفان سوریه تاکید دارد، توافق کردند.

یان الیاسون، معاون دبیرکل سازمان ملل نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: هدف اصلی برگزاری این کنفرانس تلاش برای اجرای بیانیه ژنو است که در تاریخ سی‌ام ژوئن سال گذشته صادر شد.

وی گفت: ما با جدیت تمام برای برگزاری هرچه سریعتر این کنفرانس تلاش می‌کنیم و در حال حاضر رایزنی‌ها با طرفین درگیر سوری و اعضای شورای امنیت ادامه دارد و امیدواریم که این کنفرانس هرچه سریعتر و با موفقیت برگزار شود.

از سوی دیگر همزمان با برگزاری نشست گروه به اصطلاح دوستان سوریه که امروز (چهارشنبه) در امان، پایتخت اردن برگزار می‌شود، منابع دیپلماتیک در اردن اعلام کردند که این کشور مرزهای خود با سوریه را بسته و از ورود آوارگان سوری به اردن ممانعت می‌کند.

یکی از دیپلمات‌های غربی اعلام کرد: به احتمال زیاد دلیل بستن مرزهای اردن به روی آوارگان سوری به دلایل امنیتی و به برگزاری نشست دوستان سوریه مربوط می‌شود.

قرار است این کنفرانس با حضور وزیران خارجه کشورهای غربی و عربی و با هدف فراهم کردن مقدمات کنفرانس ژنو 2 برگزار شود.

این در حالی است که فردا (پنج شنبه) نیز مخالفان سوریه نشستی را در استانبول ترکیه برگزار می‌کنند. هدف این نشست بنا به گفته منابع مخالف، گفت‌وگو در خصوص مشارکت ائتلاف مخالفان سوریه و چهره‌های مخالف در کنفرانس ژنو 2 در اوایل ماه ژوئن است.

همچنین وزیر بازرگانی ترکیه اعلام کرد: مرزهای این کشور با سوریه به دلیل ممانعت از فرار عاملان انفجارهای شهرک ریحانلی در جنوب ترکیه به مدت یک ماه بسته شد.

وی تاکید کرد: بسته شدن مرزها موقت است و تنها به مدت یک ماه به منظور بازسازی ساختار امنیتی و ممانعت از فرار عاملان انجام این انفجار صورت می‌گیرد.

پیشتر در انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده در شهرک ریحانلی در جنوب ترکیه دست کم 50 تن کشته و بیش از 100 تن دیگر زخمی شدند.

همچنین دولت اتریش نیز تهدید کرد در صورتی که قانون ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان سوریه لغو شود نیروهای خود در منطقه اشغالی جولان را از این منطقه خارج می‌کند.

وزیر خارجه اتریش در این خصوص گفت: اگر قانون ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان سوریه لغو شود هیات سازمان ملل در منطقه جولان با مشکلات دشواری رو به رو خواهد شد و انجام ماموریت برای این هیات دشوار می‌شود. لذا دولت اتریش نیروهای خود را از این منطقه خارج خواهد کرد.

پیشتر نیز سخنگوی وزارت خارجه اتریش تاکید کرده بود اتریش با پیشنهاد برخی از کشورها به ویژه انگلیس و فرانسه در لغو قانون ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان سوریه مخالف است.

همچنین روزنامه مصری الیوم السابع‌ در خبری نوشت: جمعی از مردم اردن با حضور اسقف‌ها و نمایندگان کلیساهای اردنی در اعتراض به ربودن دو اسقف مسیحی در سوریه تظاهرات کردند.

در این تظاهرات که برخی از نمایندگان و وزرای سابق اردنی حضور داشتند شرکت کنندگان با در دست داشتن شمع ضمن محکوم کردن عملیات آدم ربایی در ماه آوریل گذشته در سوریه نسبت به امنیت جانی این دو اسقف ابراز نگرانی کرده و تاکید کردند اسقف‌های ربوده شده هرچه سریعتر آزاد شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها