کد خبر: ۱۳۴۸۲۵
زمان انتشار: ۲۰:۳۳     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
598 به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران: بزرگمرد همیشه تاریخ انقلاب که مورد هجمه سنگین دشمنی های بیگانه قرار گرفته است.به کوری چشم دشمنان سیه دل دعا می کنم خداوند ایشان را برای اسلام و انقلابمان نگه دارد.و همچنان سختی های راه را برایشان آسان و هموار کند.

  زندگینامه آیت الله جنتی دامت برکاته

آیت‌الله شیخ احمد جنتی لادانی در سوم اسفندماه سال ۱۳۰۵ در روستای لادان از بلوک ماربین واقع در سه کیلومتری غرب اصفهان متولد شد. پدرش ملاهاشم لادانی از روحانیون بنام منطقه خود بود. شیخ احمد تنها فرزند خانواده بود اما با این حال خانواده او با مشکلات عدیده مالی مواجه بودند و زندگی به سختی می‌گذشت.

در زادگاه او مدرسه‌ای‌ وجود نداشت‌، اینچنین بود که به‌ مکتب‌خانه‌ رفت‌ و خود، اندکی‌ از دروس‌ جدید را خواند و بعد‌ها در قم‌، مقداری‌ زبان‌ انگلیسی‌ فرا گرفت‌. او دورۀ‌ ادبیات‌ عرب‌ و مقدمات‌ سطح‌ را تا سال‌ ۱۳۲۴ در حوزه‌ علمیه‌ اصفهان‌ خواند. دوران‌ نوجوانی‌ او با اختناق‌ رضاخانی‌ همراه‌ بود. او درباره آن دوران می‌گوید: «حدود ۱۵ سال از عمرم را در زمان اختناق رضاخانی گذراندم، زمانی که لباس روحانی ممنوع شد و حتی لباس‌های سنتی و عمامه‌ها را بر می‌داشتند، کلاه‌های نمدی را پاره می‌کردند، به قبا و عبا ایراد می‌گرفتند، کت و شلوار تا حدی اجباری شده بود، مخصوصا برای کارکنان دولت، کشف حجاب اجباری بود حتی در روستای ما زنان جرأت نداشتند با آن چادرهای محلی ضخیم به نام چاپپ بیرون بیایند... مدارس دینی بعضی تعطیل و بعضی تبدیل به دبستان و امثال آن شده بود، بعضی طلاب و روحانیون برای همین، تغییر هویت دادند و بعضی به عسرت گذراندند، مجالس روضه تعطیل شده بود، اندکی هم که مانده بودند احساس حقارت می‌کردند، امیدی به آینده نداشتند، مساجد خلوت شده بود؛ غرب، کعبه آمال شده بود، پیشرفت‌های علمی و صنعتی همه مردم را با احساس حقارت و غرب‌زدگی مواجه کرده بود، روزی را هم دیدم که نیروهای متفقین در شهر اصفهان کنترل شهر را به عهده گرفته بودند و سر چهارراه‌ها ایستاده بودند، هزار شکر که آن دوران و دوران پس از آن گذشت.»

او پس‌ از تکمیل‌ مقدمات‌ و طی‌ کردن‌ برخی‌ از دروس‌ سطح‌، به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ رفت. با ورود به‌ قم‌ به‌ تکمیل‌ دروس‌ دورۀ سطح‌ پرداخت‌ و در درس‌ خارج‌ بزرگانی‌ همچون‌ آیت‌الله‌العظمی‌ بروجردی، آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی‌ و امام‌ خمینی‌ شرکت‌ می‌کرد‌.

آیت‌الله جنتی‌ در دوران‌ تحصیل‌ خود با افرادی‌ چون‌ شهید سعیدی‌، شیخ‌ محسن‌ حرم‌پناهی‌، شهید مفتح‌، سیدکرامت‌الله‌ ملک‌‌حسینی‌، شیخ‌ ابوالقاسم‌ خزعلی‌ و شیخ‌ محمدعلی‌ موحدی‌ کرمانی‌ به‌ مباحثه‌ درس‌ می‌پرداخت‌ و با بزرگانی‌ چون‌ شهید بهشتی‌، شهید قدوسی‌، آیت‌الله مصباح‌ یزدی‌، آیت‌الله سبحانی‌، آیت‌الله مشکینی‌ و آیت‌الله امینی‌ هم رابطۀ‌ دوستانه‌ و مصاحبت‌ داشت‌.

آیت‌الله جنتی‌ پس از پایان تحصیلات مدت‌ چهارده‌ سال‌ در مدرسۀ‌ علمیه‌ حقانی‌ به‌ تدریس‌ دروس‌ دورۀ‌ مقدمات‌ و سطح‌ پرداخت و برخی‌ از کتب‌ حدیث‌ از جمله‌ «اثبات‌ الهدایه»، «ایقاظ‌ الهجعه»، «تحف‌العقول» و «المواعظ‌ العددیه» را ترجمه کرد.

او در کنار فعالیت‌های علمی حضور پررنگی هم در فعالیت‌های سیاسی داشت. پیش‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌، در بسیاری از سخنرانی‌ها، اجتماعات‌ عمومی‌ و جلسات‌ خصوصی‌ به افشای رژیم پهلوی پرداخت‌. جنتی با عضویت‌ در جامعۀ‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، به‌ برنامه‌ریزی‌ هماهنگ‌ برای‌ برپایی‌ راهپیمایی‌ها، نوشتن‌ اعلامیه‌ها و ارتباط‌ با دیگر مراکز مرتبط‌ با نهضت‌ امام‌ خمینی‌ ـ همانند جامعه‌ روحانیت‌ مبارز ـ می‌پرداخت‌.

او سه‌ بار به‌ زندان‌ رفت‌ و مجموعاً سه‌ ماه‌ زندانی‌ شد و یک‌ بار هم‌ دستگیر و به‌ مدت‌ سه‌ سال‌ به‌ اسدآباد همدان‌ تبعید شد.

فعالیت‌های‌ سیاسی او‌ پس‌ از انقلاب‌ با قبول مسئولیت‌های گوناگون در نظام تازه ادامه‌ یافت‌. نخستین‌ مسؤولیت‌ آیت‌الله جنتی‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌، قضاوت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ با حکم‌ امام‌ در استان‌های خوزستان و تهران بود.

از مسؤولیت‌های‌ مهم‌ آیت‌الله جنتی در سال‌های بعد عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ بود. او در طول‌ عمر ۳۲ ساله‌ این‌ نهاد تا امروز به عنوان عضو فقها و دبیر این شورا به فعالیت مشغول بوده است.

دبیری‌ شورای‌ هماهنگی‌ تبلیغات‌ اسلامی‌، ریاست‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌، نمایندگی‌ امام‌ و رهبری‌ در اتحادیۀ‌ انجمن‌های‌ اسلامی‌ دانش‌ آموزان، عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ با حکم‌ امام‌ و رهبری‌، دبیری‌ شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌، امامت‌ جمعۀ‌ موقت‌ قم‌، کرمانشاه‌ و تهران‌، عضویت‌ در شورای‌ پشتیبانی‌ جنگ‌، مدیریت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ اسلامی‌، نمایندگی‌ مجلس‌ خبرگان‌ در دورۀ‌ اول‌ و دوم‌ از استان‌ خوزستان‌ و در دورۀ‌ سوم‌ از استان‌ تهران‌، عضویت‌ در هیأت‌ تحقیق‌ مجلس‌ خبرگان‌، عضویت‌ در مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌، عضویت‌ در شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی‌، عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با حکم‌ رهبری‌، عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ تبلیغات‌ خارجی‌ با حکم‌ رهبری‌، مسوؤلیت‌ ستاد احیای‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر، عضویت‌ در کمیسیون‌ صدا و سیما به‌ عنوان‌ نائب‌ رئیس‌ از دیگر مسئولیت‌های او در سال‌های پس از انقلاب است.

آیت‌الله احمد جنتی‌ هم‌ اکنون‌ عضو فقها و دبیر شورای‌ نگهبان‌ و امام‌ جمعۀ‌ موقت‌ تهران‌ است‌ و برخی‌ دیگر از مسؤولیت‌های‌ فوق را نیز به‌ عهده‌ دارد.

منبع: www.cherikgraphic.com
 
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
انشااله خداوند به ایت الله جنتی عمر با عزت دهد تا چشم دشمنانش کور شود
پاسخ
ضحي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
خدا حفظش كنه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۲ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
چرا تو پوستر اول حروف کلمه رهبر را از هم جدا نوشتین؟
پاسخ
بلوط بهاري
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۴ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
كسي كه خدا را دارد بي يار نيست انشا الله خدا حفظ شان كند درود بر اين قهرمان
پاسخ
صبا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۴ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
حالا همه پوستر می زنند! مگه ایشون هم نامزد شدند؟
پاسخ
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۳ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
حفظه لله تعالی....
پاسخ
عبدالرسول لرستانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۴ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
درود بر یار همیشگی امام خامنه ای . مرد نورانی حضرت آیت الله جنتی که همیشه پشتیبان ولایت فقیه بوده و هست . درود و رحمت خدا بر آن چهره نورانی و مخلص اسلام
پاسخ
nakhlzarrin
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۴ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
ارادتمند سایت 598
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
هر چه داریم از برکت وجود این مردان برزگ است حداوند جزای خیرش دهد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۲ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
تا وقتی یار رهبره من خودم نوکرشم
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
درود خدا بر شما مرد همیشه در صحنه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
اين همه كار رو ؟
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
سلامتي آيت الله جنتي خار چشم منافقان و ياور رهبر عظيم الشان انقلاب صلوات
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
تو خوبی کاش باور کنند............
پاسخ
ازادانديش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۱ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
راستي نظر اكثريت ملت درمورد اين فقيد دانشمند چيست
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
عجب! آقای جنتی تخلف انتخابانی در نماز جمعه مرتکب شده ! حرف هایی که زد در شان نظام و ایشان نبود!
پاسخ
سرور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
با سلام و احترام
چرا در پوستر اول بجای "رهبر" نوشته "ره بر" به نظر آنطور که منظور است خوانده نمی شود.
پاسخ
نظرسنجی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری92

منتظر حضور گرمتون هستیم...

http://ns-92.blogfa.com/
پاسخ
یار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۳ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
انشالله با سلامتی کامل همیشه در کنار رهبر عزیز باشند
کور شود هرآنکه نتواند دید...
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۲۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۵
۰
خدا این پیر مرد آسمانی رو حفظ کنه
اینکه یا نداره اشکال نداره،خدا یار این بزرگوازه...
پاسخ
فاطمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۲ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
خدا خودش جواب اونهايي رو بده كه بهش حرفهاي ناروا نسبت ميدن....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
خداوند این بزرگوار رو برای این انقلاب حفظ کند .ان شاءالله
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها