کد خبر: ۱۳۴۶۷۱
زمان انتشار: ۱۳:۳۲     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
افزایش نگرانی‌ها در پی برنامه‌ اتمی کره شمالی باعث شده تا بسیاری از مردم کره جنوبی حامی این عقیده باشند که کشورشان باید به سمت ساخت تسلیحاتی اتمی پیش رود.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه لس آنجلس تایمز، در پی افزایش بیم‌ها و نگرانی‌های کشورهای همسایه کره شمالی از برنامه‌های اتمی توسط دولت این کشور، برخی از کشورها از جمله کره جنوبی به دنبال تقویت برنامه‌های هسته‌ای خود هستند؛ اقدامی که ژاپن نیز درخصوص آن تاکنون مذاکره‌ها و گفت‌وگوهای فراوانی برگزار کرده است. البته برای دولت توکیو که پیشتر حوادث اتمی هیروشیما و ناکازاکی را در پایان جنگ جهانی دوم تجربه کرده و دو سال قبل نیز در پی سونامی ناشی از زمین لرزه با بحران اتمی مواجه شده، بحث و مناظره درباره تسلیحات اتمی یک اقدام ناپسند محسوب می‌شود.

هم اکنون این بحث در میان رهبران جهان به وجود آمده که چگونه برنامه اتمی کره شمالی می‌تواند آغازگر رقابت تسلیحاتی در شرق آسیا شود. دولت پیونگ یانگ سومین آزمایش اتمی خود را در ماه فوریه سال جاری میلادی انجام داد و گمان می‌رود که چهارمین آزمایش نیز در راه باشد.

در کره جنوبی نیز یک گروه‌ حامی استفاده از سلاح اتمی در مرکز توجه قرار گرفته است، به طوری که رقابتی شگرفت میان چونگ مونگ جون، قانونگذار حزب حاکم و یکی از بخش‌های صنعت هیوندا در گرفته است.

این قانونگذار حزب حاکم کره جنوبی در مصاحبه اخیر خود گفت: فرض کنید که همسایه‌ای خطرناک با سلاح دارید. باید اقداماتی را برای دفاع از خود انجام دهید، سیاست‌های کنترل سلاح به شما کمک نمی‌کند.

وی ماه گذشته در جریان کنفرانس بین‌المللی سیاست اتمی در واشنگتن از کره جنوبی خواست تا بمب اتم بسازد و با این سخنان خود حاضران را شگفت‌زده کرد.

وی گفت: زمان آن رسیده تا تلاش کنیم پس از دو دهه سیاست شکست خورده در برابر کره شمالی رویکردی جدید در پیش بگیریم. باید بپذیریم آنچه را که در گذشته انجام می‌دادیم شکست خورده است. اقتصاد سئول 20 برابر قوی‌تر از رشد اقتصادی کره شمالی است اما پیونگ یانگ موفق شده سلاح اتمی داشته باشد.

نظرسنجی‌های جداگانه سال جاری میلادی موسسه نظرسنجی آسان و گالوپ کره نشان داد که تقریبا دو سوم جمعیت کره جنوبی موافق و حامی سلاح‌ اتمی تحت کنترل دولت سئول هستند.

تحلیل‌گر گروه بین‌المللی بحران مستقر در سئول گفت: اکثر مردم سئول موافق واکنش سریع در مقابل تهدید اتمی کره شمالی هستند، مردم تمایل دارند تا سلاح اتمی داشته باشند.

براساس معاهده بین‌المللی منع گسترش سلاح اتمی مصوب سال 1970 میلادی، تنها آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه کشورهای اتمی شناخته شده هستند. اگر کره جنوبی خواهان ساخت سلاح اتمی است چون پیونگ یانگ باید از این معاهده بین‌المللی خارج شود.

کره جنوبی در دوران دیکتاتوری نظامی خود پارک چونگ هی، پدر پارک گئون-های، رئیس جمهوری کنونی این کشور در سال‌های 1970 میلادی برنامه مخفیانه اتمی داشته اما تحت فشارهای ایالات متحده این برنامه‌ها را کنار گذاشت.

پارک گئون-های در فوریه سال جاری میلادی در سمت رئیس جمهوری کره جنوبی درخواست‌ها برای ساخت سلاح اتمی را رد کرد.

کره جنوبی تحت همکاری اتمی 1974 میلادی با آمریکا از دولت ایالات متحده برای رآکتورهای غیرنظامی خود سوخت خریداری می‌کند.

سئول خواستار انجام مذاکرات مجدد در این باره همزمان با انقضای این معاهده در سال آتی میلادی به منظور لغو تحریم درباره توسعه امور اتمی است.

ژاپن و کره جنوبی در مورد استفاده از راکتورهای اتمی جایگاهی یکسان دارند. به طوری که حزب حاکم لیبرال دموکراتیک ژاپن نیز ادامه فعالیت راکتورهای اتمی را خواستار است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها