کد خبر: ۱۳۴۶۶۰
زمان انتشار: ۱۳:۲۶     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه دولت واشنگتن خود را از گمانه‌زنی‌های رسانه‌های آمریکایی درخصوص ارسال محموله‌های موشکی روسیه به سوریه مبرا می‌داند، اعلام کرد که دولت آمریکا هیچ اطلاعات تازه‌ای در این باره ندارد.

به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که این محموله‌های موشکی از جانب روسیه به دولت دمشق توسط روزنامه نیویورک تایمز و روز پنجشنبه هفته گذشته گزارش شده است.

این مقام سئول آمریکایی افزود: ارسال این موشک‌ها که از نوع "یاخونت" هستند توسط این روزنامه در دسامبر سال 2011 میلادی نیز گزارش شده و من معتقدم که منبع گزارش جدید روزنامه نیویورک تایمز درخصوص ارسال محموله‌های موشکی روسیه به دمشق به همان منبع پیشین بازمی‌گردد. ما در این باره نگران هستیم اما به نظر می‌رسد گزارش روز پنجشنبه این روزنامه مربوط به گذشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سوریه اخیرا محموله سلاح از مسکو دریافت کرده یا خیر، گفت: ما در مورد ارسال محموله جدید اطلاعی نداریم.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که دولت واشنگتن با هرگونه حمل و انتقال سلاح یا کمک نظامی به نیروهای دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه مخالف است اما اضافه کرد که گزارش‌های اخیر در رسانه‌های آمریکا اقدامات مسکو و واشنگتن را درخصوص برگزاری کنفرانس صلح درباره سوریه تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

وی افزود: نگرانی‌هایی درخصوص تامین هر نوع تسلیحات برای رژیم اسد وجود دارد و به قوت خود باقی است. با این حال ما به راه خود برای برگزاری کنفرانس صلح سوریه ادامه می‌دهیم چرا که تعهدات مشترکی برای گذار سیاسی در سوریه داریم.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز جمعه گفت: ما این موضوع را درک نمی‌کنیم چرا رسانه‌های آمریکا تلاش می‌کنند انتقال محموله سلاح به دمشق را حساس جلوه دهند.

وی تاکید کرد: ما این موضوع را با توجه به قراردادهای پیشین منعقد شده با دولت دمشق مخفی نمی‌کنیم. این قراردادها نقض کننده قوانین بین‌المللی یا قانون کنترل صادرات سلاح کشور روسیه نیست. ما به تامین سلاح دفاعی و سیستم دفاع هوایی برای سوریه می‌پردازیم. این روند باعث برهم زدن تعادل قدرت در منطقه نمی‌شود و هیچ پیشرفتی را برای نیروهای دولت اسد به منظور مقابله با نیروهای اپوزیسیون ایجاد نمی‌کند.

دولت مسکو بر تامین تسلیحات برای سوریه بر طبق قراردادهای گذشته تاکید دارد و می‌گوید اکثر این قراردادها حتی در دوران شوروی سابق با دولت دمشق منعقد شدند.

مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز بلافاصله پس از انتشار گزارش روزنامه نیویورک تایمز دولت روسیه را مورد انتقاد قرار داد و گفت که موشک‌های یاخونت دولت روسیه باعث می‌شود تا اسد احساس امنیت بیشتری کند در صورتی که غرب مداخله کند.

اسرائیل نیز بلافاصله دولت مسکو را مقصر دانست و نگرانی خود را درخصوص این مساله که این تسلیحات ممکن است در نهایت به دست حزب‌الله لبنان بیفتد ابراز داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها