کد خبر: ۱۳۴۱۷
زمان انتشار: ۱۷:۴۷     ۰۹ خرداد ۱۳۹۰
سايت‌هاي پرشماري كه براساس خط مشي مورد نظر شهردار فعلي تهران عمل مي‌كنند، اگرچه ممكن است ماهيت و عملكردي متفاوت داشته باشد اما اهداف يكساني را دنبال مي كنند.
گروه سياسي «خبرگزاري دانشجو»؛ حضور پر تعداد سايت ها و رسانه هاي هم سو با قاليباف، شهردار تهران، در فضاي سايبر، از واقعيت هاي انكارناپذير و سوال برانگيز است؛ چرا كه دليل و چگونگي اين حضور با صراحت از طرف حاميان وي اعلام نمي شود.

سايت شخصي قاليباف

سايت شخصي قاليباف اگرچه به نام ايشان است اما بيشتر به انعكاس خدمات خاص شهرداري پرداخته و همگام با تبليغات رسانه‌اي در مورد پروژه‌هايي همانند تونل توحيد و پل جواديه عمل مي‌كند.

البته يك بخش به نام وبلاگ نيز در اين سايت وجود دارد كه به انعكاس نوشته‌هاي منتسب به آقاي شهردار اختصاص داشته و  مطالب آن نيز، گاهي از سوي بعضي سايت‌هاي ديگر همچون مشرق به عنوان نوشته‌هاي وبلاگ قاليباف بازنشر مي‌شود.

لازم به ذكر است، اخبار و نوشته‌هاي مرتبط با پروژه‌هاي شهري همچون بوستان ولايت نيز در اين سايت منتشر مي‌شود.

شفاف نيوز هماهنگ با صداي امريكا بر ضد سايت هاي ارزشي


سايت «شفاف» كه بارها با نوشته‌هاي جنجالي خود زمينه درگيري منتقدان و حاميان قاليباف از طيف‌هاي مختلف را با يكديگر فراهم كرده است، اگر‌چه به سبك بسياري از سايت‌هاي ديگر اين جريان، تلاش دارد تا اصطلاحاً‌ چراغ خاموش حركت كند اما به دليل موضع‌گيري‌هاي تند، كمتر توانسته در اين امر،‌ توفيقي حاصل كند.

مطالب انتقادي با موضوعات سياسي و ايراد انتقادات به دولت، از شاخصه‌هاي عملكرد اين سايت است.

يكي از حاشيه هاي به وجود آمده به دنبال كاركرد خبري اين سايت در دي ماه 89 به وجود آمد. تنها چند روزی از فرمایشات رهبر انقلاب در پرهیز از اتهام زنی و دروغ پردازی در رسانه ها نگذشته بود که سایت شفاف، محمد جعفر بهداد و کاوه اشتهاردی را افرادی مغرور و پر مدعا خوانده و آنها را بخشي از جریان فتنه جدید معرفی كرد.

جديدترين دسته گلي كه اين سايت به آب داده است، ستايش از انتقادات مرحوم ناصر حجازي در مورد اوضاع معيشتي مردم در زمان بعد از اجراي هدفمندي يارانه هاست.

اين سايت بدون آنكه با بيان واقعيت، براي مخاطب خود به صورت شفاف از مصاحبه حجازي با صداي آمريكا و بيان اين سخنان طي آن مصاحبه اشاره كند، از افزايش محبوبيت او ميان مردم بعد از اين مصاحبه سخن به ميان آورد.

اين در حالي است كه انتقاد يك سايت اصولگرا به برنامه نود به دليل سوگواري در شب تولد حضرت فاطمه (س)، به بهانه درگذشت حجازي، واكنش اين سایت و دفاع كوركورانه از اين برنامه ظاهراً ورزشي را به دنبال داشت.

همشهري آنلاين يك ارگان غيرخصوصي

«همشهري آنلاين» كه سايت «روزنامه همشهري است»، در فضاي مجازي در حال فعاليت بوده و منعكس كننده سياست مورد نظر شهرداري تهران است؛‌ سياستي كه در «روزنامه همشهري» نيز منعكس شده و مشي آن را مشخص مي‌كند.

سايت اختصاصي هواداران دكتر قاليباف، قاليباف مرد عمل


اين سايت يكي از پايگاه‌هاي مجازي جذاب ايراني محسوب مي‌شود؛ ‌البته نه به دليل طراحي مناسب و امكانات حرفه‌اي بلكه به دليل جنبه متملقانه و دلايل نهان و آشكار تأسيس آن.

همواره در صفحه نخست اين سايت، بيش از ده عكس از قاليباف وجود دارد كه از اين لحاظ بيشترين شباهت را به سايت‌هاي تبليغاتي تأسيس شده در خلال انتخابات گذشته دارد.

ظاهراً شعار اين سايت هم «قاليباف مرد عمل» بوده و در عنوان آن نيز درج شده است.

از نكات جالب در ميان آنچه در دسترس كاربران اين سايت قرار گرفته، فيلم پرواز قاليباف به عنوان خلبان هواپيماست كه احتمالاً در پاسخ به تشكيك كنندگان در مورد خلبان بودن قاليباف منتشر شده است

فردا نيوز و آقاي شهردار


سايت فردا نيوز انتقادات خود به رئيس جمهور را به شيوه‌هاي مختلف و هم‌جهت با سياست دلخواه قاليباف، تنظيم و به صورت خبر منتشر مي‌كند.

انتقادات اين سايت نسبت به دولت،‌ گاهي به شكل اتهام درآمده و حالتي آميخته با تندروي به خود مي‌گيرد.

به عنوان مثال اخيراً فردانيوز كه در حلقه تبليغاتي آقاي قاليباف جا مي‌گيرد،‌  دولت را به تلاش براي فعاليت انتخاباتي متهم كرد.  

خبرگزاري شهر و يك شاكي هنرمند


خبرگزاري شهر وابسته به شهرداري تهران،‌ مطابق سياست‌هاي مورد نظر شهرداري تهران عمل مي‌كند و منبع تأمين بودجه آن نيز، شهرداري تهران است.

اين خبرگزاري اما يك شاكي ويژه به نام فرج‌الله سلحشور كارگردان سريال پرمخاطب يوسف پيامبر(ع) دارد.

ماجرا از اين قرار است كه در پي شكايت فردي از اين كارگردان و مسروقه دانستن فيلمنامه يوسف پيامبر(ع)،‌ دادگاهي در اين زمينه تشكيل شد و در ابتدا رأي به محكوميت سلحشور داد اما بعد از اعتراض وي به حكم دادگاه، حقايق روشن و مشخص شد كه ادعا‌هاي اين شخص، ارتباط چنداني با واقعيت نداشته و بيشتر يك سوءتفاهم و با به قول سلحشور، ‌يك توطئه بوده است.

در كشاكش برگزاري دادگاه نام برده، «خبرگزراي شهر» طي درج مطلبي با اعلام محكوميت سلحشور،‌ مبلغي نجومي به عنوان جريمه او منتشر كرد كه باعث شد تا وي از اين خبرگزراي به شديداً ‌آزرده خاطر شده و موضوع شكايت از اين خبرگزاري را به ميان آورد.

سايتي ديگر به نام دادنا


سايت خبري تحليلي دادنا كه به انتشار اخبار جاري،‌ همانند ديگر سايت‌هاي فعال در فضاي رسانه‌اي كشور مي‌پردازد، از جمله پايگاه هاي خبري و تحليلي نزديك به محمد باقر قاليباف است كه كمتر وارد مباحث جنجالي مي شود.

سايت‌هاي ريز و درشت آقاي شهردار

محمدباقر قاليباف به عنوان كسي كه تا آستانه انتخابات دور نهم رياست جمهوري به سال 1384،‌ عهده‌دار مقام فرماندهي نيروي انتظامي بود،‌ از همان سال با رأي شوراي شهر دوم تهران (همان شوراي شهري كه احمدي‌نژاد را به شهرداري تهران انتخاب كرد) به عنوان شهردار پايتخت در حال انجام فعاليت است.

اين انتصاب به دنبال حضور وي در انتتخابات دور نهم رياست جمهوري كه به انتخاب احمدي‌نژاد از سوي مردم انجاميد،‌ صورت گرفت.

البته شايعه‌هايي در مورد شركت او در دور دهم انتخابات رياست جمهوري در سال 88 نيز بر سر زبان‌ها افتاده بود كه با عدم شركت وي در آن، خود به خود از ميان رفت.

رسانه‌هايي كه بر دو نوعند

رسانه‌هاي حامي قاليباف را مي‌توان به دو بخش تقسيم كرد، اول آنها كه مستقيماً به حمايت از او مي‌پردازند و كليه اقدامات شهرداري را به عنوان حاصل زحمات وي به رخ مخاطبان كشيده و از درشت نمايي آنها كوتاهي نمي‌كنند.

رسانه‌هايي كه ضمن مرتبط بودن با جريان حامي او،‌ سعي مي‌كنند تا با نشان دادن چهره‌اي بي‌طرف از خود و در پيش گرفتن روش‌هاي خاص انتشار خبر، اقدام در راستاي سياست مورد نظر خود حركت كنند.

اختلاف با جريان انحرافي

روزنامه همشهري و ديگر رسانه‌هاي همسو از جمله سايت‌هاي حامي شهردار فعلي تهران، طي چند سال گذشته و‌ همراه با فضاسازي‌هاي رياست قبلي مترو يعني‌ محسن هاشمي، حمله به دولت را در دستور كار خود قرار داده و بيشتر ابعاد فعاليت‌هاي آن را به تيغ تيز انتقاداتي سپردند كه گاه بوي تخريب از آن استشمام مي‌شد.

در چنين فضايي بود كه رسانه‌هاي جريان انحرافي به بهانه دفاع از خدمات دولت وارد معركه شده و دست به اقدام متقابل زدند.

از جمله اين اقدامات، بازديد يكي از مسئولان سازمان ميراث فرهنگي به همراه خبرنگاران از بازار تهران بود كه طي آن شهرداري به عنوان تخريب‌كننده بافت سنتي اين محله تاريخي معرفي شد.

واكنش رسانه‌هاي قاليباف به پيشتازي روزنامه «همشهري» نيز در نوع خود جالب بود. سايت‌ها و ديگر رسانه هاي هم‌سو با حاميان قاليباف،‌ بر روي تخريب آثار باستاني در كل كشور تمركز كرده و اقدام به تخريب بقايي به عنوان رئيس سازمان ميراث فرهنگي كردند.

جدال لفظي ميان اين دو گروه تا آنجا ادامه يافت كه به دنبال بروز مسيائل سياسي پيرامون وزير ‌اطلاعات، ‌لزوم مقابله با جريان انحرافي بر همگان مشخص شد.

از اين زمان بود كه جنس انتقادات رسانه‌هاي آقاي شهردار به جريان انحرافي،‌ به اوج خود رسيد. از اين زمان بود كه گردانندگان اين رسانه‌ها تلاش كردند تا پرچم سردمداري مقابله با اين جريان در دست آنها قرار بگيرد.

انتقاد از شهرداري  قدغن

انكار اقدامات انجام شده در شهر تهران امري دور از انصاف است كه از جمله آنها، نوسازي نحوه مديريت اتوبوس‌هاي شهري است كه خطوط تندرو BRT را مهمان خيابان‌هاي تهران كرد.

از سوي ديگر مباحث مطرح شده در مورد نحوه ساخت و مديريت منابع مالي در هنگام ساخت تونل توحيد و نيز لزوم ساخت آن،‌ از جمله انتقادات مطرح شده از طرف منتقدان شهرداري بوده است كه هرگز به درستي از سوي شهرداري تهران پاسخ داده نشده است.

دليل تأسيس اين سايت‌ها چيست؟

براي هر كاربر اينترنت كه از تعدد سايت‌هاي شهردار تهران در فضاي مجازي آگاه باشد،‌ يك سوال پيش مي‌آيد.

سوال اين است كه اين لشكركشي مجازي براي چيست؟ آيا هدف از راه‌اندازي آنها،‌ معرفي خدمات شهرداري به مردم تهران است و يا آنكه انگيزه‌هاي سياسي در پشت اين تبليغات نهفته است؟ تبليغاتي كه گاه اقدامات ديگران را نيز به پاي شهردار تهران مي نويسد و راه را براي انتقاد صحيح از اين ارگان مسدود مي‌كن
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۱ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۰
۱
۰
البته سایت مرد عمل را مهمترین سایت دکتر قالیباف است را فراموش کرده اید:
www.mardeamal.com
همچنین وبلاگ به عمل کار برآید به ادرس:
www.ghalibaf1340.blogfa.com
پاسخ
ناشناس
UNITED STATES
۰۳:۴۸ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۰
۰
۱
سایت هوادار از سال 85 فعال است صحبت دیروز و امروز نیست
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۵ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۰
۲
۱
خدایش قالیباف بهتره یا مشایی ......
نکنه شما رو هم سحر و جادو کرده
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها