کد خبر: ۱۳۳۹۱۸
زمان انتشار: ۱۳:۰۸     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
معاون وزیر خارجه سوریه ضمن تکذیب اخبار منتشر شده مبنی بر دست داشتن سوریه در انفجارهای اخیر ترکیه اعلام کرد: صلح بدون اسد ممکن نیست.

به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در مصاحبه‌ با این شبکه خبری اعلام کرد که کشورش در انفجارهای اخیر شهرک ریحانلی واقع در جنوب ترکیه هیچ نقشی نداشته است.

وی همچنین با انتقاد از تلاش‌های مقامات ترکیه برای متهم جلوه دادن نظام سوریه در خصوص این انفجارها اعلام کرد: آنکارا باید اسناد و مدارک موثق در خصوص اتهامات مطرح شده علیه دمشق ارائه دهد.

معاون وزیر خارجه سوریه همچنین گفت: موفقیت کنفرانس بین‌المللی که این روزها صحبت از آن زیاد شده، بدون حضور بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ممکن نیست و هر ساختار و راهکاری برای حل بحران سوریه که در آن رهبران سوریه نقشی نداشته باشند در نهایت به فاجعه منجر می‌شود.

معاون وزیر خارجه سوریه درباره حملات اخیر رژیم صهیونیستی به دمشق نیز تاکید کرد: سوریه برای پاسخ دادن فوری به هرگونه حملات جدید از سوی اسرائیل مصمم است. اسرائیل باید بداند که در این آرزو نباشد که بار دیگر به سوریه حمله کند.

معاون وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه الاخباریه این کشور نیز اعلام کرد: موفقیت هر کنفرانس یا تلاش بین المللی‌ برای نجات سوریه از بحران کنونی، به صادقانه بودن نیت حامیان تروریست بستگی دارد چرا که متوقف شدن اقدامات تروریستی و خشونت‌ها راه اصلی پایان بحران در سوریه است.

وی افزود: سوریه برای بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل مربوط به کنفرانس بین المللی از جمله مشارکت در این کنفرانس و دستور کار آن با دوستان خود مذاکراتش را ادامه می‌دهد اما تاکید می‌کنم که نه سوریه و نه دوستانش دیکته‌های کشورهای دیگر را نمی‌پذیرند. سوریه از آغاز بحران سوریه خواهان حل و فصل سیاسی بحران از طریق انجام اصلاحات سیاسی و مذاکرات ملی بوده و این موضع تا این لحظه تغییر نکرده است. چه این کنفرانس بین المللی برگزار شود و چه نشود موضع اصلی دولت حل و فصل سیاسی بحران و بازگشتن امنیت و ثبات به سوریه است.

المقداد همچنین اعلام کرد: چیزی که مردم سوریه در درجه اول نیاز دارند متوقف شدن خشونت وکمک‌های تسلیحاتی به گروه‌های تروریستی است که این کمک‌ها از سوی برخی از کشورهای غربی و با همکاری ترکیه و شماری از کشورهای حوزه خلیج فارس ارائه می‌شود

وی ادامه داد: هدف از کمک کشورهای مذکور به تروریست‌ها تغییر روند سیاسی سوریه و انتقال دمشق از صف نیروهای مقاومت در برابر سیاست‌های اسرائیل و غرب به صف تسلیم شدگان در برابر اراده اسرائیل و غرب است.

المقداد خاطرنشان کرد: سوریه و دوستانش هرگز دیکته‌های کشورهای خارجی را نمی‌پذیرند. برخی کشورهای عربی برای خدمت به منافع اسرائیل حتی بیش از خود اسرائیل تمایل دارند به نحوی که کار به دست کشیدن از اراضی اشغالی فلسطین و طرح راهکار مبادله اراضی فلسطینی با اراضی فلسطینی نیز کشیده است. اما این به نفع ملت فلسطین نیست بلکه تنها اقدامی در خدمت به منافع اسرائیل است.

معاون وزیر خارجه سوریه همچنین دبیرخانه اتحادیه عرب را در نابود کردن این اتحادیه و اعتبار آن سهیم دانسته و اعلام کرد: نبیل العربی بیشترین نقش را در نابود کردن جایگاه اتحادیه عرب با رهبری نادرستش داشته است.

ما به اظهارات العربی و غیره اهمیتی نمی‌دهیم و باید اعلام کنم که مواضع اتحادیه عرب برای ما اهمیتی ندارد و هیچ کس را فریب نمی‌دهد چرا که تصمیم اخیر این اتحادیه موضع آن را در خصوص حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های مسلح تروریستی مشخص کرد، در حال حاضر اتحادیه عرب سکانش را به قطر سپرده است.

المقداد درباره فلسطین نیز تاکید کرد: مساله فلسطین همواره در وجود همه مردم سوریه زنده خواهد ماند و سوریه همواره از حق ملت فلسطین برای بازگشت به سرزمین پدریشان و تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می‌کند.

المقداد در واکنش به اظهارات اخیر اسماعیل هنیه،‌ نخست وزیر دولت حماس نیز گفت: کسی که باید دست از اردوگاه‌های فلسطینی در سوریه بکشد کسانی هستند که خود را به اسرائیل تسلیم کرده و با خون مردم فلسطین تجارت می‌کنند.

المقداد درباره اتهامات اخیر ترکیه علیه سوریه نیز گفت: حزب عدالت و توسعه حاکم در ترکیه متشکل از گروهی دروغگو است که هیچ اعتبار و صداقتی ندارند. در حقیقت ترکیه به بازیچه‌ و دستاویزی برای ناتو تبدیل شده است و مسئولان این کشور هیچ دیدگاه یا طرحی برای خروج از بن بستی که به خاطر توطئه‌ چینی‌هایشان علیه سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی در آن گرفتار آمده‌اند، ندارند.

وی احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه را بیمار روانی و شریک واقعی قاتلان ملت سوریه توصیف کرده و گفت: داوود اوغلو یکی از تندروهایی است که از القاعده حمایت مالی می‌کند و در حقیقت وی فردی ریاکار و دروغگوست که ملت ترکیه و رهبرانش را فریب می‌دهد. چهره کاریکاتوری وی باید روزی محو شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها