کد خبر: ۱۳۳۵۹۷
زمان انتشار: ۱۲:۴۴     ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با اشاره به اقدامات خصمانه دولت ترکیه در قبال ناآرامی‌های سوریه با "قاتل" خواندن اردوغان اعلام کرد که رجب طیب اردوغان باید از قدرت کناره‌گیری کند.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، عمران زعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در آغاز همایش اندیشه سیاسی در دفتر ملی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در دمشق گفت: ترکیه ارسال سلاح، مواد منفجره، بمب، خودرو، پول و ورود قاتلان به سوریه را تسهیل بخشید.

وی تصریح کرد: دولت ترکیه و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر آن مسوولیت‌های سیاسی و اخلاقی را در قبال مردم ترکیه و سوریه و کشورهای منطقه بر عهده دارند.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه خاطرنشان کرد: هیچ کس در ترکیه این حق را ندارد که سوریه را در خصوص انفجارهای اخیر در ترکیه متهم کند. دمشق هیچ گاه دست به چنین کاری نزده و نخواهد زد چرا که ارزش ما به ما اجازه نمی‌دهد که چنین کاری کنیم.

زعبی در ادامه گفت: دولت ترکیه و دیگران مسوول هر آنچه که در سوریه رخ می‌دهد، هستند. آنچه که اخیرا هم در ترکیه رخ داد، مسوولش دولت آنکارا بود.

وی با بیان اینکه رجب طیب اردوغان باید از قدرت کنار برود و وی این حق را ندارد که بخواهد (کاخ) بزرگی و افتخارات خود را بر روی خون ترکیه‌ای‌ها و سوری‌ها بنا کند، اردوغان را قاتل و خونریز خواند.

در همین راستا زعبی روز گذشته در دیدار با هیات بین‌المللی صلح به ریاست "مایرید ماگویر" خاطرنشان کرد: شکست گروه‌های تروریستی در عملیات میدانی نخستین علت تحول آشکاری است که در دیدار وزیر امور خارجه روسیه و آمریکا نمایانگر شده است.

وی با بیان اینکه رخدادهای سوریه ثابت کرد که القاعده و جبهه النصره بازوی اطلاعاتی قطر و عربستان هستند، عنوان داشت: قطر "تنها رژیمی" در منطقه است که دفاتر رسمی طالبان و بوکوحرام و ائتلاف مخالفان سوری به عنوان حامی اصلی القاعده و جبهه النصره در آن قرار دارد.

زعبی تصریح کرد: قطر به همین دلیل باید در مقابل شورای امنیت محاکمه شود، چرا که دست به اقدامی مغایر با قطعنامه 1373 زده است، قطعنامه‌ای که بر اساس آن کشورها نباید پناهگاهی برای تروریست‌ها باشند.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه اعلام کرد که ترکیه به دلیل حکمرانی حزب عدالت و توسعه امروز آغوش خود را برای تروریست‌ها باز کرده است.

از سوی دیگر، وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه روز دوشنبه در دیدار با کمیته پیگیری اجرای برنامه‌های سیاسی در جهت حل بحران سوریه انفجارهای شهر ریحانلی ترکیه را محکوم کرد.

وی با بیان این که انفجارها "مردم دوست و برادر ترکیه" را هدف قرار داد، عنوان داشت: دستگاه‌های وابسته به دولت رجب طیب اردوغان در این اقدامات تروریستی مفتضحانه دست دارند.

مسوولان ترکیه با این ادعا که سازمان اطلاعات سوریه در این انفجارها دست دارد، تاکید کردند: عاملان این انفجارها چه از داخل یا از خارج کشور آمده باشند، بهای این اقدامات خود را پرداخت خواهند کرد.

الحلقی با رد کردن این اتهامات مسوولان ترکیه‌ای اعلام کرد که دولت آنکارا مسوول اصلی رخدادهای سوریه و ترکیه است.

الحلقی افزود که دولت اردوغان به دلیل سیاست‌های خصمانه‌اش و اجرای طرح‌های صهیونیستی- آمریکایی تبدیل به عامل بی‌ثبات و نگرانی در کشورهای همسایه و منطقه شده است.

نخست وزیر سوریه تصریح کرد: تنها دو گزینه در مقابل مزدوران گروه‌های تروریستی وجود دارد که یا آنها باید به همان جا که آمدند، بازگردند و یا آنکه به دست ارتش سوریه به هلاکت برسند.

وی عنوان داشت: دولت به سوری‌هایی که سلاح در دست گرفتند، فرصتی داده و راه را برای مقابله افراد نادم باز گذاشته است تا به عنوان شهروند درستکار به آغوش کشور بازگردند و از تمام حقوق خود بهره‌مند شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها