کد خبر: ۱۳۱۷۷۷
زمان انتشار: ۱۱:۳۲     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
در دیدار وزیر خارجه آمریکا از روسیه مقام‌های دو کشور توافق کردند تا کنفرانسی بین المللی در خصوص سوریه برگزار کنند که ادامه کنفرانس ژنو باشد؛ هدف از این کنفرانس تشکیل کمیته‌ای متشکل از مخالفان و دولت سوریه برای اداره مرحله انتقالی اعلام شده است.

به گزارش  598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تلاش کرد تا شکاف میان آمریکا و روسیه در خصوص درگیری‌های سوریه را کاهش دهد.

از زمانی که کری در فوریه اداره وزارت خارجه آمریکا را برعهده گرفت، این سفر نخستین دیدار وی از روسیه به شمار می‌آید.

کری در آغاز مذاکراتش با پوتین در کرملین عنوان داشت: ما معتقدیم آمریکا و روسیه دیدگاه‌ها و منافع مشترکی در سوریه دارند که ثبات در منطقه و اجازه ندادن به افراد تندرو برای مشکل آفرینی از جمله این منافع به شمار می‌آید.

کری گفت: ما بر این باوریم که می‌توانیم به یک زمینه مشترک درباره سوریه دست یابیم. روسیه و آمریکا معاهده ژنو را امضا کرده و بدین ترتیب یک موضع مشترک اتخاذ کرده‌اند.

پوتین در آغاز سخنان خود به اختلافات میان واشنگتن و مسکو نپرداخت، اما گفت: در حال آماده کردن پاسخ به نامه‌ای است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در آوریل فرستاده است.

پوتین عنوان داشت: من بر این باورم که این مساله بسیار مهم است که وزارتخانه و نهادهای اصلی ما از جمله وزارت خارجه در جهت دستیابی به راه حل‌هایی برای مهم‌ترین مسائل روز عمل کنند.

رئیس جمهوری روسیه خطاب به کری گفت: من از دیدار با شما واقعا خرسندم چرا که این دیدار فرصتی را برای بررسی مسائل بسیار دشوار جهانی فراهم می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز کمی پیش از مذاکراتش با جان کری در مسکو اعلام کرد که مذاکرات کری با ولادیمیر پوتین، در فضایی مثبت صورت گرفت.

وی تصریح کرد: دوست دارم که بار دیگر نسبت به فضای مذکرات میان کری و پوتین اظهار خرسندی کنم، مذاکراتی که دارای محتوای مفید بود.

لاوروف خاطرنشان کرد: ما بر این باوریم که آمریکا در تلاش است روابط با مسکو در عرصه اقتصادی و سیاسی را تقویت کند و ما نیز چنین تمایلی داریم.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: من بر این باورم که یکی از مهمترین نتایج دیدار جان کری با ولادیمیر پوتین این بود که دو کشور تمایل مشترک برای پشت سر نهادن اختلافات گذشته و اعتمادسازی دارند چرا که این اهداف باعث می‌شود که مشارکت ثمر بخش دو طرف در امور بین‌المللی و مسائل دو جانبه تضمین شود.

وی با بیان اینکه همچنان مشکلاتی میان مسکو و واشنگتن وجود دارد، تاکید کرد که این دو کشور تدریجا مشکلات را حل و فصل خواهند کرد.

در همین راستا، جان کری همکاری میان روسیه و آمریکا در خصوص ایران، افغانستان، کره شمالی و کاهش سلاح‌های تهاجم را مهم و دارای اهمیت جهانی ارزیابی کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا بی‌صبرانه منتظر است تا در نشست آتی گروه هشت با ولادیمیر پوتین دیدار کند.

کری تصریح کرد: روسیه و آمریکا می‌توانند در زمینه مسائل مهم مربوط به صلح و ثبات در خاورمیانه بویژه در سوریه و در دیگر مناطق با هم همکاری کنند.

کری همچنین روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با جان کری در مسکو اعلام کرد، روسیه و آمریکا توافق یافتند که با استفاده از تمامی ابزار ممکن دولت سوریه و مخالفان را برای دستیابی به راه حل سیاسی بحران کنونی این کشور تشویق کنند.

لاوروف افزود: ما همچنین توافق یافتیم که باید در سریعترین زمان ممکن کنفرانس بین‌المللی در خصوص سوریه برگزار شود و من بر این باورم که این کنفرانس در اواخر ماه مه جاری برگزار می‌شود و این نشست ادامه نشست ژنو در پایان ژوئن سال گذشته میلادی خواهد بود.

وی تصریح کرد: واشنگتن و سوریه در چارچوب اجرای معاهده ژنو به تمامیت ارضی سوریه پایبند هستند. ما اذعان می‌کنیم که این مساله ایجاب می‌کند که طرف‌های سوری باید در این خصوص به توافق دست یابند.

لاوروف تاکید کرد: ما متعهد هستیم که از تمام امکانات موجود خود در آمریکا و روسیه استفاده کنیم تا بتوانیم دولت و مخالفان سوری را بر سر میز مذاکره بنشانیم.

وی عنوان داشت: ما با مشارکت کشورهای خارجی ذی‌ربط همکاری خواهیم کرد، کشورهایی که باید نشان دهند به ارائه کمک به سوری‌ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی در چارچوب معاهده ژنو پایبند هستند.

کری با بیان اینکه مذاکره با روسیه‌ سازنده بود، اعلام کرد: با وجود اختلافات اگر همه با هم بخواهیم می‌توانیم پیروزی‌های بزرگی را رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه جامعه جهانی راه درست برای بحران سوریه را پیدا می‌کند تصریح کرد: معاهده ژنو بسیار مهم است و برای تحقق صلح در سوریه کمک می‌کند و این معاهده باید در عرصه عملی نمود پیدا کند و باید راه جدیدی را به سمت سوریه بدون خشونت هموار کند.

کری تصریح کرد: هدف ما از نشست آتی این است که هیاتی متشکل از مخالفان و نظام سوریه در این کشور تشکیل شود که شبیه به دولت انتقالی باشد.

وی خاطرنشان کرد: اوضاع در سوریه بدتر می‌شود و بحران انسانی در این کشور رو به وخیم‌ شدن است و این احتمال وجود دارد که سوریه به چند منطقه تقسیم شود و خشونت‌ در این کشور ثبات تمام منطقه را تهدید می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اهمیت همکاری در جهت اجرای معاهده ژنو گفت: نظرات مشترکی با روسیه در این خصوص وجود درد و دولت انتقالی باید براساس توافق میان دولت و مخالفان سوری تشکیل شود.

جان کری تصریح کرد: یافتن شواهد قطعی مبتنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی مشخص می‌کند که باید مخالفان سوری را مسلح کرد یا خیر.

وی با بیان این مساله که اکنون توپ در زمین نظام سوریه قرار دارد و این نظام نباید از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، هشدار داد: در صورتی که هر چه سریعتر برای دستیابی به راه حلی مناسب عمل نکنیم امکان وقوع آشوب سراسری و پاکسازی نژادی وجود دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها