کد خبر: ۱۳۱۶۲۲
زمان انتشار: ۱۶:۵۳     ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
علی باقری در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران/1: اول خرداد سال 83 بیش از هزار صفحه اظهارنامه در خصوص اقدامات هسته‌ای ایران طی 10 سال آینده ارائه دادیم اما بلافاصله بعد از آن چهارمین قطعنامه شورای حکام با پیشنهاد سه کشور انگلستان، فرانسه و آلمان علیه ایران صادر شد.

به گزارش «نسیم»، مهمترین محورهای سخنان معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی بدین شرح است:
 
- در توافق پاریس در سال 83 ایران تضمین عینی داده بود و در مقابل تضمین محکم از طرف مقابل خواسته بود که البته تضمین عینی به معنای تعطیلی غنی سازی معنا گرفته است
 
- مذاکره به منظور تامین امنیت ملی باید پیش رود، بنابراین همیشه نباید به دنبال نتیجه گیری از هر جلسه مذاکرات باشیم و در پایان برای مذاکره کنندگان کف بزنیم، ولی یک عده در این کشور به مقوله امنیت ملی در روند مذاکره توجه نمی کنند
 
علی باقری گفت:  حسن روحانی در تیرماه سال 84 طی نامه‌ای به سه وزیر اروپایی به انعطاف‌پذیری‌های خود و عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهدات‌شان، اذعان کرد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۳۵
۶۴
مقام معظم رهبری در تاریخ 11 آبان ماه 1382 فرمودند:
«به نظر بنده هر دو نوع نظريه‌‏اى كه درباره مذاكراتِ انجام گرفته وجود دارد، غير منطبقِ با واقع است. يك طرز فكر اين است كه افراد مؤمن و غيور ما تصوّر مى‏‌كنند دولت تسليم شد، كه بايد گفت اين‏طور نيست و هيچ تسليمى تا اين‏جا وجود نداشته است. اين يك حركت سياسى و كار ديپلماسى است. طرز فكر ديگر كه در نقطه مقابلِ طرز فكر اوّلى است، اين است كه عدّه‌‏اى خيال مى‌‏كنند ديگر نبايد معطّل كرد و هرچه آنها مى‌‏خواستند بايد داد تا مبادا بهانه‌‏گيرى كنند! اين هم درست نيست و دستپاچه شدن است. از طرف ديگر، اين تفكّر هم كه عدّه‏‌اى از دشمنان جمهورى اسلامى دارند و خيال مى‌‏كنند كه ديگر قلّاب در دهان جمهورى اسلامى گير كرده و چاره‏اى ندارد، درست نيست؛ نخير، اين طرز فكر هم خوش خيالى و خيال خام است. ما در هر جا حركتى كرده باشيم كه به نقطه‏‌اى برسد كه به منافع جمهورى اسلامى خدشه و ترديد وارد شود، همان‏جا آن حركت را بدون هيچ ترديدى قطع مى‌‏كنيم. بنابراين ما راه‌‏هاى مسالمت‏‌آميز و همراه با عزّت جمهورى اسلامى را براى حفظ كشور و اين دستاورد طى مى‏‌كنيم، كه خطّ قرمزش اين است كه بخواهند در امور داخلى ما دخالت كنند. اگر بخواهند بگويند "ما مى‌‏خواهيم اطمينان پيدا كنيم" ما حرفى نداريم و همين كارى كه تا الان اتّفاق افتاده است، بعد از اين هم همين كار در حدّى انجام خواهد گرفت. البته تصميم‌‏گيرىِ نهايى، طبق قانون بر عهده مجلس شوراى اسلامى است و بعد هم شوراى نگهبان كه بايستى آن را با شرع و قانون بسنجد. تاكنون دولت هيچ تصميمى نگرفته و نمى‌‏تواند هم بگيرد؛ الآن مسئولان محترم، كارِ مقدّماتى انجام داده‌‏اند. آنچه كه تاكنون مسئولان محترم - چه آقاى دكتر روحانى و چه آقاى رئيس جمهور و مسئولان ديگر - حقيقتاً زحمت كشيدند، اين است كه با دقّت و ملاحظه جوانب، كار كرده‌‏اند و حواسشان جمع است كه كارى برخلاف مبانى و اصول انجام نگيرد. بنده هم مطّلع هستم و هرجا احساس كنم كه برخلاف ضوابط، اهداف و عزّت ملى و جهت‏گيرىِ نظام اسلامى كارى انجام مى‏گيرد، مطمئنّاً نخواهم گذاشت و جلوش را مى‌‏گيرم. البته تاكنون چنين مسأله‌‏اى پيش نيامده و به فضل الهى اميدواريم بعد از اين هم بتوانند با همه جهات، اين كار را پيش ببرند.»

تأیید سیاست‌های هسته‌ای از سوی مقام معظم رهبری تا پایان فعالیت دولت هشتم ادامه داشت. زمانی هم که نظام به این نتیجه رسید که تعلیق‌های داوطلبانه‌ی خود را که به هدف اعتمادسازی صورت گرفته بود بردارد مقام معظم رهبری تأکید داشتند که این اقدام در همان دولتی انجام شود که تعلیق در زمان آن صورت گرفته است. و دولت هشتم نیز در اواخر فعالیت خود بر اساس سیاست‌ نظام و سخنان مقام معظم رهبری تعلیق را برطرف کرد.

آیت الله خامنه‌ای پس از تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی توسط رییس جمهور جدید (دکتر احمدی نژاد) در ديدار با اعضاى این شورا در تاريخ 24 مرداد ماه 1384 درباره عملكرد دكتر حسن روحانى در مسئوليت دبيرى شوراى عالى امنيت ملى فرمودند:

«آقاى روحانى از مديران كارآمد، فعال و دلسوز نظام است و ايشان در شانزده سال گذشته يك مديريت عاقلانه، متين و مستمر را ارائه داد.»

علاوه بر این در تاريخ 18 مهر 1385 مقام معظم رهبری مجدداً به دفاع از این سیاست‌ها پرداخته و فرمودند:

«همچنانى كه پيشروى تاكتيك است، عقب‏‌نشينى هم تاكتيك است. يك جا فرمانده لازم مى‌‏داند عقب‌‏نشينىِ تاكتيكى بكند، كه اگر نكند، خيانت است؛ همچنانى كه اگر آنجايى كه بايد پيشروى كند، پيشروى نكند، خيانت است. فرق عقب‏‌نشينى تاكتيكى با فرار چيست؟ تفاوتش اين است كه تحت انتظام فرماندهى و يك عمل منضبط است. فرار، يك عمل غيرمنضبط است و ناشى از رها شدنِ آن ريسمان محكمى است كه انسان به آن چنگ زده و ناشى از خالى شدن و تهى شدن است. آنجايى كه لازم است، به جلو حركت مى‌‏كنيم؛ آنجايى كه لازم است، با تندى؛ آنجايى كه لازم است، با كندى؛ آنجايى كه لازم است، يك قدم به عقب، دو قدم به جلو. خداى متعال هم كمك مى‌‏كند. در قضيه هسته‏‌اى هم همين كار شده و بعد از اين هم خواهد شد. ما آن دو سال، دو سال و نيم، آن مشى‌‏اى كه داشتيم، اگر آن مشى را نمى‌‏كرديم، امروز ممكن بود خودمان را ملامت كنيم، بگوييم چرا آن راه را تجربه نكرديم؟ حالا نه، با دلِ قرص و با ديد روشن، مى‌‏دانيم داريم چه كار مى‌‏كنيم. آن راه را هم تجربه كرديم و ديديم... حالا سندهاى اينها هم يك روزى ان‏شاءاللّه منتشر خواهد شد. كلمه‏‌كلمه حوادث اين روزهاى گوناگون ثبت و يادداشت و ضبط شده است؛ يك روزى در اختيار افكار اين ملت قرار خواهد گرفت و ان‏شاءاللّه روشن خواهد شد كه در اين مدت چه گذشته است. آن روز هم معلوم بود، منتها خوب، لازم بود. آن حركت، حركتِ لازمى بود و آن انجام گرفت. امروز هم اين حركت، حركتِ درستى است. سياست ما در مورد مسئله هسته‌‏اى، سياست روشنى است: پيشرفت، پافشارى برحق ملت ايران بدون عقب‏‌نشينى؛ البته با منطق روشنى كه داريم. هدف هم هدفِ انسانى و روشنى است.»
پاسخ
احمد67
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
ضمن عرض سلام
در رابطه با مقاله بالا باید بگم حضرت اقا همیشه از تمامی مسئولین نظام دفاع کردند و بنای ایشون بر جذب حداکثریه.
پس دفاعیات اقا رو بحساب نقاط قوت اقای روحانی نگذارید. روند مذاکره ایشون سراسر ضعف بوده چرا که ناراحتی اقا در صحبتهاشون که فرمودند این عقب نشینی باید در همون دولتی که اغاز شده نبدیل به پیشروی بشه کما اینکه شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
جالب است! براي دشمني با روحاني به سخنان رهبري راي منفي داده ايد!
جدیدترین اخبار پربازدید ها