کد خبر: ۱۳۱۲۹۲
زمان انتشار: ۲۰:۰۶     ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
تلاش برای اصلاح یک تصمیم اشتباه؛
انتقاد رییس جمهوری از تلاش مجلس برای کاهش میزان یارانه نقدی خانوارها و تاکید وی بر اینکه «هیچ کس نمی تواند یک ریال از یارانه مردم را کم کند» با عقب نشینی عجولانه بهارستان نشینان مواجه شده است.
به گزارش 598 به نقل از ایرنا، در نخستین گام از این عقب نشینی، رییس مجلس با شرکت در جلسه شب گذشته کمیسیون تلفیق به اعضای آن توصیه کرد که میزان یارانه ها را کاهش ندهند و اعضای کمیسیون تلفیق نیز به بررسی پیشنهادهایی پرداختند تا میزان یارانه نقدی کاهش پیدا نکند.

اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال 92 در جریان رسیدگی به جزییات لایحه بودجه سال جاری، پیشنهاد دولت برای افزایش بودجه هدفمندی یارانه ها به 120 هزار میلیارد تومان را رد کرده و سقف آن را به 50 هزار میلیارد تومان کاهش داد.

با تصویب بودجه جدید هدفمندی یارانه ها توسط کمیسیون تلفیق، دولت از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و تداوم اجرای فاز اول باز می ماند و دیگر نمی تواند اهداف مورد نظر را تحقق ببخشد.

پیامد دیگر محدود کردن بودجه هدفمندی یارانه ها به 50 هزار میلیارد تومان، کاهش میزان یارانه نقدی پرداختی به خانوارها و حذف برخی دهک از دریافت یارانه نقدی است.

ˈجعفر قادریˈ سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق در مورد هدفمندی یارانه ها اظهار داشت: سهم یارانه پرداختی به مردم در سال 92 معادل 22 هزار و 500 میلیارد تومان است که اگر 10 درصد از سهم دولت یا سهم تولید نیز به آن اضافه شود کل اعتبار پرداختی به عنوان یارانه نقدی 27 هزار میلیارد تومان می شود؛ بنابر این اگر قرار باشد بر مبنای سال قبل به هر فرد 45 هزار و 500 تومان ماهانه پرداخت شود این پول به همه دهک ها نمی رسد لذا باید برخی دهک ها را حذف کرد یا این که یارانه نقدی پرداختی به مردم را کاهش داد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: اگر قرار باشد مانند سال 91 به هر فرد 45 هزار و 500 تومان پرداخت شود باید دو یا سه دهک از دریافت یارانه نقدی محروم شوند.

انتشار خبر کاهش یارانه نقدی پرداختی به مردم توسط مجلس با واکنش های گسترده ای در افکار عمومی مواجه شد. اقشار مختلف مردم که از طریق دریافت یارانه نقدی بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین می کنند از کاهش یا حذف یارانه نقدی به شدت اظهار نگرانی کردند.

ˈمحمود احمدی نژادˈ رییس جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس واکنشی تند نشان داد و هشدار داد: هیچکس نمی تواند یک ریال از یارانه مردم را کم کند چرا که این سهم متعلق به مردم است.

وی که در اجتماع با شکوه مردم ارومیه در استان آذربایجان غربی سخن می گفت خاطرنشان کرد: طرح هدفمندی یارانه ها را دولت به خوبی اجرا کرد و اگر تحریم ها و بازی با ارز را کنار بگذاریم با اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه ها، هیچ فقیری در کشور باقی نمی ماند.

رییس جمهوری با بیان اینکه برخی ها قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها معتقد بودند اجرای این طرح تورم 500 درصدی را به دنبال دارد، گفت: همه دیدند که اجرای این طرح تنها 5 تا 6 درصد تورم ایجاد کرد.

احمدی نژاد افزود: برخی هم اعلام کردند اگر طرح هدفمندی یارانه ها به طور کامل اجرا شود بنزین 7 هزار تومان خواهد شد در حالی که اگر 100 درصد هدفمندی یارانه ها را هم اجرا کنیم، بنزین لیتری 2 هزار تومان خواهد شد که درآمد مازاد بر آن را هم به ملت باز می گردانیم.

وی با بیان اینکه کل یارانه پرداختی به مردم 41 هزار میلیارد تومان است، گفت: 9 هزار میلیارد تومان از این رقم در قالب یارانه های نان، شیر، نهاده های کشاورزی قبلا در بودجه وجود داشت و 32 هزار میلیارد تومان باقی مانده را بین مردم توزیع کرده ایم.

رییس جمهوری با انتقاد از کسانی که اجرای طرح هدفمندی یارانه ها را تورم زا می دانند، خاطرنشان کرد: آنها توطئه دشمن، بازی با ارز و تحریم ها را هم به پای هدفمندی یارانه ها می نویسند.

پس از این سخنان رییس جمهوری، مجلسی ها که متوجه اشتباه فاحش خود در کاهش یارانه نقدی شده بودند در پی اصلاح عملکرد خود برآمدند و در این راستا ˈعلی لاریجانیˈ رییس مجلس شورای اسلامی در دیداربا اعضای کمیسیون تلفیق که پس از اظهارات رییس جمهوری برگزار شد به آنها توصیه کرد: با توجه به اینکه فقط چند ماه تا پایان دولت دهم باقی نمانده، بهتر است که شیوه پرداخت یارانه ها به همان صورت ادامه پیدا کند، زیرا جدا کردن دهک ها کار مشکلی است و چالش برانگیز می شود.

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به مصوبه کمیسیون تلفیق واکنش نشان داده و خواستار پرهیز از کاهش یارانه نقدی پرداختی به مردم شدند.

«بهرام بیرانوند» نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: زمانی که اقشار مختلف مردم تحت فشار تحریم و مشکلات اقتصادی هستند نباید میزان یارانه نقدی پرداختی به مردم کاهش یابد.

وی اظهارداشت: هم اکنون فشار اقتصادی بر روی مردم وجود دارد و قیمت ها افزایش یافته که باید این افزایش هزینه از راه های مختلف جبران شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس خاطرنشان کرد: در شرایطی که اقشار مستضعف مردم به دلیل تحریم های دشمنان فشار زیادی را متحمل می شوند نباید به آنها بی توجهی کرد.

بیرانوند اضافه کرد: اقشار مرفه جایشان امن است اما اگر به طبقات محروم و مستضعف توجه نشود احتمالا با مشکل مواجه خواهند شد.

وی تصریح کرد: عده ای نمی خواهند که به محرومان جامعه توجه کنیم و این در حالی است که مستضعفان و محرومان ولی نعمتان ما هستند.

بیرانوند با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق برای کاهش بودجه هدفمندی یارانه ها افزود: البته این تصمیم مربوط به کمیسیون تلفیق است و احتمالا صحن مجلس تصمیم دیگری خواهد گرفت.

«علی محمد بزرگواری» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هرگونه تصمیم مجلس برای کاهش میزان یارانه پرداختی به مردم و یا قطع اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها نوعی پسرفت در اجرای هدفمندی یارانه ها به شمار می رود.

این عضو کمیسیون کشاورزی خاطر نشان کرد: مجلس باید اجازه دهد تا طرح هدفمندی یارانه ها توسط دولت اجرا شود و هرگونه توقف در اجرای این طرح مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: اقدام مجلس در تعیین نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز درست نبوده و به عملکرد مجلس ضربه می زند.

پس از این انتقادات، برخی اعضای کمیسیون تلفیق در صدد برآمدند با اصلاح رویه اشتباه خود، در مصوبه کاهش بودجه هدفمندی یارانه ها بازنگری کنند و بر این اساس، پیشنهادهایی را برای تجدیدنظر در مصوبه خود مطرح کردند.

قادری، سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به این پیشنهادها گفت: در یکی از پیشنهادها درخواست شده بود که منابع درآمدی هدفمندی یارانه ها ثابت بماند اما مصارف آن تغییر کند. بر اساس این پیشنهاد قرار بود که 42 هزار میلیارد تومان از بودجه هدفمندی یارانه ها به مردم و 8 هزار میلیارد تومان به بخش سلامت و تولید اختصاص یابد و سهم دولت حذف شود که اعضای این کمیسیون با آن مخالفت کردند.

قادری ادامه داد: شمار دیگری از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس پیشنهاد کردند تا سقف بودجه هدفمندی یارانه ها مانند سال 91 به 66 هزار میلیارد تومان افزایش یابد که این پیشنهاد نیز با مخالفت اکثریت اعضای کمیسیون مواجه شد.

هر چند که این پیشنهادات برای اصلاح بودجه هدفمندی یارانه ها در این کمیسیون به تصویب نرسید اما با توجه به تداوم انتقادات از مصوبه جنجال برانگیز کمیسیون تلفیق دور از انتظار نیست که در زمان بررسی لایحه بودجه سال 92 درصحن مجلس، سایر نمایندگان به مخالفت با این مصوبه پرداخته و بودجه هدفمندی یارانه ها را به سطح فعلی برسانند.

نگاهی به انتقادات و موضع گیری های مجلسیان در روزهای اخیر نشان می دهد، اکثریت نمایندگان مجلس که هنوز تحت لوای اقلیت انحصارگرای مجلس درنیامده اند روی خوشی به مصوبه کمیسیون تلفیق در کاهش بودجه هدفمدی یارانه ها نشان نخواهند داد. همچنانکه اکثریت مطلق نمایندگان مجلس با تصویب قاطع کلیات لایحه بودجه، اقدام عجیب کمیسیون تلفیق در رد کلیات لایحه بودجه را اصلاح کردند.

شواهد حاکی از این است که مجلسیان از مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق نیز که نوعی عقب گرد در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به شمار می رود و همچنین مغایر توصیه ها و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در پیگیری طرح هدفمندی یارانه ها است، استقبال نخواهند کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها