کد خبر: ۱۳۰۷۲۶
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
سعیدی‌کیا:
کاندیدای احتمالی انتخابات با بیان اینکه هاشمی به میدان انتخابات نمی‌آید، گفت: کسانی که در کشور مسئولیت کلان داشتند یک بار کارشان را انجام دادند و آمدن دوباره آنها مفهومی ندارد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سعیدی‌کیا نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در نشست خبری صبح امروز در باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه هاشمی به میدان انتخابات نمی‌آید،‌ گفت: تحلیل من این است که آن دسته از افراد که مسئولیت کلان در کشور داشتند یک بار کارشان را انجام دادند و آمدن دوباره آنها مفهومی ندارد.

وی افزود: این افراد باید جریانات و احزابی در کشور راه اندازی کرده و کاندیداهایی را معرفی کنند.

وی در رابطه با اینکه برخی هاشمی را به جریان فتنه مرتبط می‌کنند اظهار داشت:‌ هاشمی در حال حاضر با حکم مقام معظم رهبری مسئول مجمع تشخیص مصلحت نظام است و ربط دادن او به جریان فتنه به مصلحت کشور نیست.

سعیدی‌کیا افزود: اگر در این مورد حرفی دارید باید در درون مطرح شود، زیرا این حرف‌ها سبب گسستگی جامعه می‌شود.

*احمدی‌نژاد در مسائل وزرا دخالت می‌کند

نامزد احتمالی انتخابات در رابطه با جدایی‌اش از دولت احمدی‌نژاد، گفت: بر اساس قانون اساسی وزرا دارای مسئولیت و اختیار هستند و باید دربرابر مردم، مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور پاسخگو باشند در صورتی که احمدی‌نژاد معتقد است کابینه مانند یک تیم فوتبال است که وزرا بازیکنان آن هستند و رئیس‌جمهور مانند سرمربی باید برای عملکرد بازیکنان تصمیم بگیرد، ولی اینطور نیست و وزیر باید مسئول باشد.

سعیدی‌کیا ادامه داد: احمدی‌نژاد تلاش دارد آنچه خودش می‌خواهد و دستور می‌دهد عیناً اجرا شود ولی کار وزارتخانه دستوری نیست و رئیس‌جمهور باید فضا را برای عملکرد مدیران باز بگذارد.

وی گفت: در وزارتخانه‌های دولت احمدی‌نژاد دخالت وجود دارد.

*فکر نمی‌کردم موسوی بانی فتنه شود

نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت:‌من در کابینه موسوی نیز کار کردم ولی در آن زمان تصور نمی‌کردم که موسوی بانی فتنه شود زیرا وی همراه انقلاب و پیگیر سالهای اجرایی بود.

سعیدی‌کیا افزود: البته در آن زمان نیز اختلاف نظر وجود داشت ولی تا این اندازه حاد نبود.

*تا آخر مستقل می‌مانم

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من در تمام دولت‌ها در دولت اول حضور داشتم (به جز دولت موسوی) و این مسئله یعنی استقلال مدیریت فکری من تحت تأثیر کسی قرار نگرفته است بنابراین در انتخابات نیز مستقل می‌مانم.

وی در رابطه با حضور نداشتنش در ائتلاف‌های شکل گرفته، گفت: به طور کلی ائتلاف را زودرس می‌دانم زیرا ائتلاف باید زمانی شکل بگیرد که شورای نگهبان نظر خود را مطرح کرده باشد تا بدانیم چند نفر از چه گروه‌هایی حضور دارند ولی در این مقطع در ائتلاف‌ها نظرات مختلفی داده می‌شود.

وی با بیان اینکه قائل به ائتلاف کردن نیست، گفت: من عضو هیچ حزب و گروهی نیستم هرچند در حال حاضر جریان‌های سیاسی بیشتر از حزب‌ها در کشور وجود دارد.

سعیدی‌کیا افزود: البته من قائل به تحزب هستم زیرا اگر حزب قوی وجود داشته باشد کاندیداها تا این اندازه متعدد نمی‌شوند ولی تا آخر مستقل می‌مانم.

کاندیدای احتمالی انتخابات، نظرسنجی‌های حال حاضر در مورد بخت کاندیداها در ریاست‌جمهوری را فاقد اعتبار دانست و اظهار داشت: هنوز فضای کشور انتخاباتی نشده است. بنابراین نظرسنجی‌ها در این مقطع اعتباری ندارد.

وی افزود: من با امیدواری آمده‌ام و اگر امیدوار نبودم تا این اندازه برای حضور در انتخابات پیگیری نمی‌کردم.

*محدود کردن تعاملات خارجی به یک منطقه خاص به صلاح کشور نیست

سعیدی‌کیا در رابطه با میزان تعاملات خارجی دولت احتمالی آینده‌اش، گفت: ما باید برپایه حکمت، عزت و مصلحت کشور رابطه‌ای حکیمانه و عاقلانه و با رعایت حفظ اصول با تمام مناطق دنیا داشته باشیم. ما نمی‌توانیم به دور خود دیوار بکشیم و درون خود زندگی کنیم، ما قسمت بزرگی از تمدن دنیا هستیم و باید سهم قابل قبولی از اقتصاد دنیا را نیز داشته باشیم بنابراین نباید خود را به منطقه‌ای خاص محدود کنیم.

به گفته سعیدی‌کیا ما می‌توانیم به غیر از اسرائیل و آمریکا با تمام دنیا ارتباط داشته باشیم.

*طرح مسکن مهر از درون طرح جامع مسکن کشور شکل گرفت

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سؤال که پیشنهاد اصلی ساخت مسکن مهر از سوی چه کسی بوده است، گفت: طرح مسکن مهر از درون طرح جامع مسکن کشور شکل گرفت به طوریکه در این طرح مطرح شده بود کسانی که قادر به پرداخت قسط تسهیلات بانکی هستند ولی نمی‌توانند خانه خریداری کنند قیمت زمین برای آنها حذف شود تا بتوانند صاحب خانه شوند که این طرح در کابینه احمدی‌نژاد مطرح شد و مشاوران زیادی بر روی آن کار کردند و به دلیل اهمیت زیاد احمدی‌نژاد به موضوع مسکن، طرح مسکن مهر با این عنوان اجرا شد ولی این طرح مربوط به طرح جامع مسکن کشور است.

*کناره‌گیری کاندیداها از انتخابات در میانه راه مفهومی ندارد

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سؤال که آیا خود را از بقیه کاندیداها اصلح‌تر می‌داند یا خیر، گفت: همیشه بهترین را مردم انتخاب می‌کنند ولی من می‌گویم به دلیل سابقه کاری که در دولت‌های مختلف و بخش‌های مختلف دارم دارای تجربه قابل قبولی هستم.

وی افزود:‌ به نظر من نباید در دولت گروه‌گرایی وجود داشته باشد و کسانی که عضو گروه نیستند ولی صلاحیت دارند از کابینه کنار بزنند.

سعیدی‌کیا ادامه داد:‌ من کناره‌گیری از انتخابات را در میانه راه بی‌مفهوم می‌دانم زیرا اگر کسی به میدان آمده است حتماً برای حضورش بررسی و استدلال داشته است بنابراین کناره‌گیری در میانه راه مفهومی ندارد.

به گفته وی در نهایت مردم تعیین می‌کنند که چه کسی مسئولیت کشور را برعهده بگیرد.

وی ادامه داد: من در اواسط خرداد زمانی که اجازه تبلیغات صادر شود کابینه خود را معرفی می‌کنم که در حال حاضر برخی از آنها را مشخص کرده‌ام.

*کاندیدای دولت رقیب سرسختی نیست

سعیدی‌کیا، گفت: هر فردی که رئیس‌جمهور بوده است قصد دارد جریان فکری‌اش بعد از خودش ادامه یابد به طوری که در دولت هاشمی حزب کارگزاران به این منظور تشکیل شد و دولت خاتمی نیز حزب مشارکت تشکیل داد، احمدی‌نژاد حزبی تشکیل نداده ولی می‌خواهد یک کاندیدا معرفی کند تا روش و جریان فکری‌اش دنبال شود ولی وزن کاندیدای دولت فرقی با بقیه ندارد.

وی افزود:‌ کاندیدای دولت نیز یک کاندیدا مثل بقیه است و نمی‌تواند رقیب جدی و خیلی سرسختی باشد.

*برای رفع مشکلات اقتصادی باید بستر امنی برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم شود

سعیدی‌کیا مشکلات اقتصادی و فرهنگی اولویت نخست حال حاضر کشور دانست و گفت: در حال حاضر اقتصاد ما با بحران مواجه است و سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال و بیکاری افت کرده است، تورم بالا مردم را آزار می‌دهد و در معیشت مردم مشکلاتی به وجود آمده است.

وی افزود:‌ منابع در کشور کم نیست و وظیفه دولت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، هدایت، حمایت و نظارت است که دولت باید بستر امنی برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری باید ارزش تلقی شود و ما باید در اقتصاد اعتمادسازی کنیم، ما باید ثبات مقررات داشته باشیم در حالی که الآن به طور مرتب مقررات را تغییر می‌دهیم.

به گفته سعیدی‌کیا ابهام در مقررات سبب نا امنی می‌شود.

وی افزود:‌درحال حاضر نقدینگی کشور ما حدود 450هزار میلیارد تومان است که این مقدار باید با اعتمادسازی و صداقت به سمت سرمایه‌گذاری برود.

سعیدی‌کیا ادامه داد: اگر بسترسازی برای سرمایه‌گذاری صورت نگیرد مردم پول خود را در معاملات حاشیه‌ای مضر مانند طلا و ملک سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید یک جراحی اقتصادی در کشور شکل بگیرد، گفت: در حال حاضر پول نفت به طور مستقیم وارد خزانه دولت می‌شود و قسمت کمی از آن صرف تأسیسات زیربنایی و بخش عمده‌ای صرف مصارف جاری کشور می‌شود در حالیکه پول نفت باید به سمت تولید و ایجاد اشتغال برود.

وی افزود: سالانه 20درصد از پول فروش نفت باید وارد صندوق توسعه ملی شود تا با این پول مردم کارآفرین در هر رشته و سطحی صاحب سرمایه شوند، در 8 سال گذشته سالانه بین 70 تا 100میلیارد تومان درآمد ارزی داشتیم که اگر 20 درصد آن را در صندوق توسعه ملی قرار دهیم حدود 50هزار میلیارد تومان می‌شود که می‌توانیم با این پول یک میلیون شغل ایجاد کنیم.

*کارها باید به دست نخبگان سپرده شود

کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری گفت: اگر در مشارکت با هیئت دولت نخبه‌ها و خبره‌ها کار را پیش ببرند توفیق حاصل می‌شود زیرا تمام کارهای کشور در بستر فرهنگ است و نمی‌شود به فرهنگ ایرانی اسلامی اعتقاد داشته باشیم ولی آن را باور نکنیم. 

وی افزود: در کشور ما نخبه‌های فرهنگی علمی بسیار هستند ولی باید در جامعه تأثیرگذار باشند.

سعیدی‌کیا ادامه داد: حتی اگر گشت ارشاد نیز وظیفه ارشادی خود را انجام دهد و یک معلم فرهنگی این کار را برعهده بگیرد تأثیرگذارتر است.

به گفته وی گشت ارشاد باید در اختیار دستگاه‌های فرهنگی کشور قرار بگیرد.

*تقابل در سران قوا باید جای خود را به تفاهم بدهد

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات گفت: اختلافات در کشور سبب مشکلات می‌شود و هرچه تقابل‌ها ادامه یابد به ضرر کشور است؛ مسئولان کشور باید دارای انسجام باشند تا انسجام ملی شکل بگیرد.

وی ادامه داد:‌ تقابل در سران قوا باید به جای خود را به تفاهم بدهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها