کد خبر: ۱۳۰۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۲۸     ۰۳ خرداد ۱۳۹۰
يك كارشناس مسائل سياسي گفت: تمام كساني در فتنه نقش ايفا كردند و حتي كساني كه در فتنه سكوت كرده و از حقوق و رأي ملت، قانون اساسي و نظام اسلامي دفاع نكردند، به‌ هيچ وجه شايستگي نامزدي در انتخابات‌ ‌شوراي شهر را هم ندارند‌؛ چه رسد به مجلس ‌يا رياست جمهوري.
محمدحسن قديري ابيانه كارشناس ارشد مسائل سياسي و سفير سابق ايران در مكزيك و استراليا در گفت‌وگويي تفصيلي با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، در خصوص جريان موسوم به دوم خرداد و يا اصلاحات با واكاوي اين جريان اظهار داشت: اصلاح از نظر ما يعني در مسير الهي قرار گرفتن و حاكميت احكام اسلام ناب را به اجرا گذاشتن؛ اما آنها كه خود را سران اصلاحات مي‌دانستند، نشان دادند كه منظورشان از اصلاح، دور كردن مردم از از دين و باورهاي مذهبي بوده است.

* جريان اصلاحات به انديشه‌هاي امام پشت پا زد

وي با اشاره به پشت پا زدن جريان اصلاحات به انديشه‌هاي امام(ره) گفت: امام خميني (ره) فرمودند پشتبان ولايت فقيه باشيد تا به كشور شما آسيب نرسد، اما خاتمي با قرباني كردن مصالح مردم و سكوت در برابر جريان فتنه و خيانت، همه ادعاها و شعارهاي خود را زير پا له كرد.

كارشناس امور استراتژيك وزارت امور خارجه اصلاحات واقعي را اصلاحات بر مبناي دين خواند و گفت: اصلاح طلبان واقعي كساني هستند كه در راه اسلام و احكام قرآن و حاكميت دين، با پيروي از رهنمود‌هاي امام راحل و ولي فقيه زمان گام بردارند.

* خاتمي‌‌ در ميان روحانيون به‌عنوان فردي ليبرال شناخته مي‌شد

قديري ابيانه اظهار داشت: دوم خرداد 1376 به‌عنوان نقطه‌اي خاص در تاريخ انقلاب اسلامي ايران ثبت شد و در آن ‌خاتمي كه در ميان روحانيون به‌عنوان فردي ليبرال و در جناح مقابل نيروهاي ولايت‌مدار تعريف مي‌شد، به رياست جمهوري رسيد.

وي با بيان اينكه خاتمي همواره خود را پايبند به ولايت‌ فقيه و قانون اساسي و در خط امام(ره) معرفي مي‌كرد، به شرايط انتخابات سال 76 و نوع تبليغات خاص صورت گرفته توسط جريان دوم خرداد اشاره و خاطرنشان كرد: در آن روزها رسانه‌هاي غربي بيگانه نيز به حمايت از خاتمي پرداختند و تلاش كردند چهره ساير نامزدها را مخدوش كنند.

كارشناس امور استراتژيك وزارت امور‌خارجه ادامه داد: جنگ رواني عوامل داخلي و اشتباهات رقباي خاتمي، فشارهاي اقتصادي كه ‌بر روي مردم بود و تبليغات گسترده و خاص آن زمان از عوامل موثر در پيروزي خاتمي بود و اين درحالي بود كه حتي حزب كارگزاران نيز بعد از اطلاع از قريب‌الوقوع بودن پيروزي خاتمي به جمع حاميان وي پيوست.

* خاتمي از مسائل اقتصادي سر در نمي‌آورد

قديري ابيانه با بيان اينكه خاتمي خيلي از مسائل اقتصادي سر در نمي‌آورد، تصريح كرد: خاتمي درحالي كه به وظايف رئيس جمهور آشنا بود، در دوران انتخابات از تمركز بر شعارهاي اقتصادي پرهيز ‌و سعي كرد با شعارهاي سياسي جذاب و عامه‌پسند مردم و به خصوص جوانان را به سمت خود جذب كند.

وي اضافه كرد: حداكثر فعاليت‌هاي خاتمي در حوزه سياسي بود، درحالي كه عمده مسئوليتي را كه بر دوش گرفته بود، اقتصادي بود و از اين نظر در خود احساس ضعف مي‌كرد.

* جريان دعوت هاشمي از خاتمي براي ‌شركت در جلسات شوراي‌عالي اقتصاد

سفير سابق ايران در مكزيك و استراليا يادآور شد: بياد دارم وقتي كه خاتمي به رياست جمهوري انتخاب شده بود و هنوز در دوره انتقالي دولت قرار داشت، به دعوت آقاي هاشمي كه روزهاي پاياني دوره رياست جمهوري‌اش را مي‌گذراند، براي شركت در جلسات شوراي عالي اقتصاد دعوت مي‌شد تا در جريان امور قرار گيرد، در آخرين جلسه اين شورا مسائل بسيار تخصصي اقتصادي مطرح شد و دبيري اين جلسه را محمد هاشمي معاون اجرايي رئيس جمهور وقت برعهده داشت، لذا من با نگاهي به آقاي خاتمي متوجه شدم كه ظرافت‌ها و مفاهيمي كه در آن جلسه مطرح مي‌شود را درك نمي‌كند، خاتمي مسئوليتي را به عهده گرفته بود كه از عهده آن برنمي‌آمد و بيشتر علاقمند بود كه در مباحث فلسفي و كلامي كه در تبحر خود مي‌ديد، مشغول باشد، بنابراين به جاي پرداختن به امور اجرايي كشور، اكثر وقت خود را صرف سخنراني و تبيين مواضع‌اش درباره مسائل نظري و سياسي مانند جامعه مدني و جمهوريت گذراند و اين درحالي بود كه كمتر به جنبه اسلاميت آن مي‌پرداخت.

* ‌ "شايسته‌سالاري " خاتمي در مشاركت و مجاهدين خلاصه مي‌شد

قديري ابيانه يادآور شد: خاتمي در انتخابات شعار عقل جمعي را مطرح كرده بود، ليكن در عمل اين عقل جمعي را در كشور علم خيز ايران كه بيش از 70 ميليون جمعيت دارد، به افراد معدودي مثل ابطحي، تاج‌زاده، حجاريان، امين‌زاده و امثال آن خلاصه كرده بود. همچنين او شعار شايسته‌سالاري را مطرح ساخته بود، ليكن گويي همگي شايستگان مملكت به جمع كوچك حزب منحله مشاركت و سازمان منحله مجاهدين انقلاب اسلامي خلاصه مي‌شدند.

وي افزود: خاتمي از عزت ملي سخن مي‌گفت، ليكن در سخنراني‌اش در آمريكا، از شهداي آمريكا تجليل مي‌كرد.

اين كارشناس مسائل سياسي تصريح كرد: خاتمي كارهاي اجرايي را كشور را عملاً رها كرده و با شعار «رئيس جمهور تداركاتچي نيست» موجب تأخير در امور مي‌شد و ضعف‌هاي موجود را به محدوديت اختيارات رياست جمهوري نسبت مي‌داد و مايل بود عملاً درامور مجلس و قوه قضائيه نيز دخالت كند.

* خاتمي‌ توسط اعضاي دفترش ‌كنترل مي‌شد

قديري ابيانه ادامه داد: ياران خاتمي در دفتر رياست جمهوري سعي مي‌كردند كنترل او را به دست بگيرند و مطابق با ميلشان جهت دهند، لذا سعي كردند با يك دست كردن دفتر رئيس جمهور راه‌هاي رسيدن اطلاعات به او را كنترل و از اين طريق وي را جهت دهند.

* كودتاي هم‌قطاران خاتمي عليه جمهوريت و مردم‌سالاري در مجلس ششم

وي يادآور شد: دوستان و همقطاران دوم خردادي خاتمي در وزارت كشور با زيرپا گذاشتن اوليه‌ترين اصول، علي‌رغم شعار جمهوريت و مردم‌سالاري سعي كردند به هر وسيله‌اي شده در مجلس ششم به پيروزي برسند و از هر تقلبي فروگذار نكردند، اقدامي كه مي‌توان آن را كودتا عليه آراء عمومي، جمهوريت ‌و مردم‌سالاري دانست.

كارشناس امور استراتژيك وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌و‌گوي خود با فارس با يادآوري انتخابات مجلس ششم خاطرنشان كرد: آقاي حداد‌عادل به همراه خانواده‌اش در صندوقي راي داده بود، بعد متوجه مي‌شود كه آراي وي در آن صندوق صفر محاسبه شده است. با شكايت وي و بررسي شوراي نگهبان معلوم مي‌شود كه دوم خردادي‌هاي مدعي جامعه مدني و دموكراسي و جمهوريت، 400 راي او را صفر محاسبه كرده‌اند.

* اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس ششم 800 هزار رأي يك صندوق را "صفر " محاسبه كردند

قديري ابيانه افزود: صندوق‌هاي ديگري‌ بررسي‌ و در نهايت معلوم ‌شد آراي 800 هزار نفري در برخي صندوق‌ها صفر محاسبه شده است تا در نتيجه آن اصلاح‌طلبان‌ مجلس ششم را به تسخير خود در آورند. بنابراين شوراي نگهبان بررسي‌هايي را انجام مي‌دهند و به تقلب گسترده در انتخابات پي مي‌برد و در نتيجه آن بيش از 700 هزار آراء باطل مي‌گردد.

وي ادامه داد: شوراي نگهبان با توجه به امكان وجود تقلب در سطح وسيع‌تر كسب از رهبر معظم انقلاب كسب تكليف كرد كه معظم له تجديد انتخابات را صلاح نمي‌داند و دوم خردادي‌ها بدين طريق اكثريت مجلس را در اختيار ‌گرفتند و در اين مدت آنچنان عملكرد ننگيني از خود بجاي گذاشتند كه به اميد پيروزي مجدد در نظر مردم ايران را از دست دادند.

اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به تحصن غيرقانوني دوم خردادي‌ها در مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: آنها با تابلوهايي كه به زبان خارجي نوشته بودند، نشان دادند كه تبليغات خارجي عليه نظام هدف آنها است. اين براي نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي ننگ است كه وزن دشمني دشمنان انقلاب، ملت و استقلال و تماميت ارضي ايران را در كفه ترازوي خويش در معادلات داخلي قرار دهند.

قديري ابيانه افزود: آنها همچنين در نامه‌اي به مقام معظم رهبري جام زهري به ايشان پيشنهاد دادند تا دشمنان را از مواضع خويش خشنود كنند و تا آنجا پيش رفتند كه اين موضوع را به بحث بگذراند كه در صورت درخواست آمريكا آيا بايد مقام معظم رهبري را تحويل آنها بدهند يا نه!

وي همچنين خاطرنشان كرد: اصلاح‌طلبان مجلس ششم در مذاكرات هسته‌اي فشار مي‌آوردند كه شرايط غرب را بپذيريم و از حقوق ملت بگذريم، به نحوي كه طي اطلاعيه‌اي عمومي اعلام كردند كه اگر دولت شرايط غرب را نپذيرد، مجلس طي طرح سه فورتي آن را تصويب خواهد كرد كه اين هم به پرونده ننگين، آنها افزود.

سفير سابق ايران در مكزيك و استراليا با تاكيد بر اينكه عملكرد اصلاح‌طلبان در مجلس، دولت و شوراي شهر در دوران به اصطلاح اصلاحات ماهيت آنها را براي مردم روشن كرد، گفت: در انتخابات سال 1384 كه آقاي معين نامزد آنها بود و محمدرضا خاتمي را معاون اول خويش در صورت پيروزي معرفي كرده بود. شكست سنگيني نصيب آنها شد و در مقابل، آقاي احمدي‌نژاد كه شعارهاي اسلامي و ولايت‌مدارانه سر مي‌داد و بر زنده كردن ارزش‌هاي اسلامي و‌ گفتمان امام و انقلاب اسلامي تأكيد مي‌كرد، به پيروزي رسيد.

* رئيس‌ تبليغات ستاد‌ ‌معين خواستار نامزدي همجنس‌‌بازان، بهائيان و ساواكي‌ها در انتخابات بود

قديري ابيانه به مشاجره‌ خود با سحرخيز رئيس كميته تبليغات ستاد انتخاباتي ‌معين اشاره كرد و افزود: در نمايشگاه مطبوعات وي خواستار آزادي‌اي شد كه حتي همجنس‌‌بازان، بهائيان و ساواكي‌ها و قاتلين مثل خفاش شب هم كه به 9 زن تجاوز كرده و جسدشان را سوزانده بود هم بتوانند نامزد رياست جمهوري شوند و ملت خود انتخاب كنند. اما آنها در انتخابات سال 1388 نشان دادند كه ادعاي آزاد انديشي، دفاع از مدنيت، جمهوريت و مردم‌سالاري آنها فريبي بيش نبوده است.

وي با اشاره به ماجراي انتخابات 88 اظهار داشت: آنها نااميد از اينكه يك اصلاح‌طلب رأي بياورد، به سراغ فردي رفتند كه ادعاي دفاع از ولايت و امام و اسلام را داشت و اين در حالي است كه وي وقتي رأي نياورد، با علم به شكست خويش ادعاي تقلب را مطرح كرد و ثابت كرد كه خود بدتر از هر آنچه احمدي‌نژاد را متهم مي‌كرده، است.

* موسوي هندوانه سربسته نبود؛ سيا، موساد و ... كاملاً او را مي‌شناختند

معاون ‌ارتباطات دفتر رياست جمهوري دولت هاشمي ادامه داد: معتقدم برخلاف آنچه ابطحي مسئول دفترخاتمي گفته بود كه موسوي هندوانه دربسته است، براي سازمان‌هاي سيا، موساد و ‌سرويس جاسوسي انگليس، كاملاً شناخته شده بود، لذا او را در ادامه به خدمت گرفتند و با تمام ظرفيتشان براي حمايت از موسوي به ميدان آمدند و فته 88 را سازماندهي كردند.

* اصلاح‌طلبان ديكتاتوري ضد‌مردمي، ضد‌جمهوري‌ و ضداسلامي خود را ثابت كرده‌اند

قديري ابيانه گفت: موسوي، خاتمي، موسوي لاري، محتشمي‌پور، تاج‌زاده و جناح اصلاح‌‌طلب در حالي كه مي‌دانستند كه انتخابات را باخته‌اند، با اين وجود شعار تقلب را سر دادند و اين يعني به تمام ادعاهاي خود مثل دفاع از جمهوريت نظام، مردم‌سالاري، جامعه مدني پشت پا زدند و ادعاهاي خويش را زير پاي خود له كردند و نشان دادند كه ديكتاتورهايي ضد مردمي، ضد جمهوري، ضد مدني و ضد اسلامي هستند.

وي تصريح كرد: اصلاح‌طلبان نشان دادند كه براي در قدرت ماندن دست به هر ترفند و تقلبي مي‌زنند و براي بازگشت به قدرت به خودفروشي به بيگانگان و خيانت روز‌افزون روي مي‌آورند، اما دشمنان خارجي بنا ندارند دست از اين انقلاب و نظام اسلامي بردارند و لذا قطعاً آنها براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌ در اسفند سال جاري و انتخابات رياست جمهوري در خرداد 92 نيز برنامه‌ريزي دارند.

* اتكا به حمايت بيگانگان؛ عامل ناكامي دوم‌خردادي‌ها

اين كارشناس مسائل سياسي در پاسخ به اين سوال خبرنگار فارس مبني بر اينكه عامل شكست دوم خرداد را چه مي دانيد؟ پاسخ داد:
ترجيح دادن منافع حزبي و شخصي و اتكا به حمايت بيگانگان از عوامل ناكامي دوم خرداد و شكست آنها است.

قديري ابيانه گفت: سران اصلاحات حمايت خارجي از خود را به رخ مردم كشيدند و حتي عدم حمايت نيروهاي خارجي از اصول‌گراها را از نقاط ضعف آنها بر شمردند.

وي توضيح داد: جريان اصلاحات از دو گروه تشكيل مي‌شوند؛ گروه اول و اكثريت، جريان غرب زده‌اي هستند كه در مقابل غرب دچار احساس حقارت و خود كم بيني هستند و در دفاع از اسلام مرتباً در صدد تغيير و التقاط مفاهيم اسلامي براي شبيه كردن آن با شعارهاي غربي بودند كه شخص خاتمي و اطرافيانش از اين جمله هستند.

* برخي اصلاح‌طلبان مأمور پياده‌سازي ناتوي فرهنگي در ايران بودند

قديري ابيانه گروه دوم اصلاحات را عوامل و مهره‌هاي غرب عنوان كرد و گفت: اينها ماموريت داشتند تا برنامه ناتوي فرهنگي را در ايران پياده كنند، بدين صورت كه هرآنچه كه به تصعيف، ‌ايمان و اعتقادات مردم لطمه وارد كند، مطلوب غرب بود و استراتژي غرب براي ضربه زدن به فرهنگ ديني مردم خشكاندن ريشه ملت ايران به عنوان يك ملت الگو و مقاوم در جهان بود.

* مأموريت عده‌اي از اصلاح‌طلبان براي تجزيه ايران

وي با يادآوري جمله واين برگر (آمريكايي) در زمان رياست جمهوري ريگان تصريح كرد: اين جمله، عمق استراتژي غرب را آشكار كرد كه در اين نگاه ملت ايران نبايد خود را به عنوان يك ملت بيدار و يكپارچه بداند، لذا طرح فدراليزه كردن ايران كه توسط عده‌‌اي از اصلاح‌طلبان مثل (تاج‌زاده) مطرح شده بود، در همين راستا حركت مي‌كرد و اين يعني تجزيه ايران به كشورهاي كوچك تا سلطه آمريكا بر آن راحت‌تر صورت گيرد.

* اتحاد و ايمان ديني ملت ‌ايران مانع تحقق اهداف شوم اصلاح‌طلبان شد

كارشناس امور استراتژيك وزارت امور خارجه تاكيد كرد: آنچه مانع تحقق اين هدف شوم شد، اتحاد و ايمان ديني ملت متمدن ايران است، چرا كه تا زماني كه مردم اعتقاد يكپارچه به پروردگار دارند و هر لحظه آماده جانفشاني و ايثار در راه ارزش‌ها و باورهاي متعالي و الهي خود هستند، امكان سلطه مستكبران و پيروزي آنها ميسر نخواهد بود و مردم ايران اين را در دوران دفاع مقدس كه همه ظالمان جهان عليه جمهوري اسلامي بسيج شده بود، اثبات كرد.

قديري ابيانه با بيان اينكه نمونه ديگر آن پيروزي حزب‌الله و حماس در غزه در مقابل رژيم غاصب صهيونيستي به اثبات رسيد، گفت: استراتژي غرب به هر طريق ممكن استحاله ملت ايران از باورهاي ديني براي تضعيف مقاومت در مقابل اشغال خارجي است و دشمن در دوران اصلاحات طرح‌ها و توطئه‌هاي زيادي در اين راستا به اجرا درمي‌آورد.

* دولت اصلاحات تحت عنوان تنش‌زدايي سياست تسليم شدگي را دنبال مي‌كرد

وي در ادامه با تشريح سياست خارجي دوره اصلاحات گفت: دولت اصلاحات تحت عنوان تنش‌زدايي سياست تسليم شدگي را دنبال مي‌كرد و در مقابل غرب كوتاه مي‌آمد. اين سياست‌ها نتيجه‌اي جز افزايش فشارها، تحريم‌ها، تحقير ملت ايران نداشت، چرا‌كه با همه اين كارها در نهايت ايران را در ليست كشورهاي محور شرارت قراردادند.

كاردار فرهنگي اسبق سفارت ايران در ايتاليا و اولين دوست شيعه 'ادواردو آنيلي' گفت: يك نمونه سياست خارجي دولت خاتمي، مخالفت وزارت خارجه دولت اصلاحات در مجلس ششم با پخش فيلم شهيد "ادواردو آنيلي " بود. دولت خاتمي با اين بهانه كه ممكن است دولت ايتاليا از پخش اين فيم خوشش‌ نيايد، از پخش آن جلوگيري كرد‌‌ و اين درحالي بود كه در ايتاليا صدها بار فيلم‌هاي ضد ايراني و اسلامي ساخته و پخش شد.

* دولت خاتمي از فشارهاي خارجي مي‌ترسيد

قديري ابيانه ادامه داد: آقاي خاتمي از مقامات تاريخي آمريكا به عنوان شهيد نام مي‌برد و اين سياست دولت او باعث شد اتفاقي بيافتد كه حضرت امام آنرا پيش‌بيني مي‌كردند، يعني هر قدمي كه عقب بنشينيم، آنها يك قدم جلو مي‌آيند. دولت خاتمي از فشارهاي خارجي بيم و ترس داشت و در صورت فشارهاي خارجي به سرعت عقب‌نشيني مي‌كرد و اين موجب مي‌شد هر روز دشمنان اين ملت فشار ديگري را به كشور وارد كنند.

* اصلاح‌طلبان در فتنه 88 مدنيت، جمهوريت و دموكراسي را زير پا له كردند

وي در بخش پاياني گفت‌و‌گوي خود با فارس با بيان اينكه اصلاح‌طلبان شيفته قدرت بودند، به فتنه 88 اشاره كرد و افزود: دو گروه در فتنه دخيل بودند، اول كساني خواستار قدرت به هر قيمتي بودند و حاضر شدند همه اصولي را كه خود مدعي آن بودند زير پا بگذارند كه آن اصول مدنيت، جمهوريت و دموكراسي بود كه توسط همين اصلاح‌طلبان زير پا گذاشته شد. آنها با علم به اينكه هيچ تقلبي نشده است، تقلب را رمز آشوب‌هاي خود قرار دادند و كشاندن كشور به بحران، موجب هتك حرمت نظام مقدس جمهوري اسلامي و نفاق خود را به نمايش گذاشتند.

كارشناس امور استراتژيك وزارت امور خارجه تصريح كرد: برخي از آنها كه همواره از امام دم زده و خود را پيرو خط امام به مردم معرفي مي‌كنند، بالاترين شعارها و انديشه‌هاي امام را هم زير پا گذاشتند و دو ركن اصلي انديشه امام يعني "ولايت فقيه و حفظ نظام " را زير پا له كردند، اينها از ابتدا به ولايت فقيه اعتقادي نداشتند.

* برخي اصلاح‌طلبان دخيل در فتنه مزدور سيا و موساد بودند

قديري ابيانه ادامه داد: عده ديگري كه در فتنه دخيل بودند و به نام اصلاح‌طلبان در صحنه حاضر بودند، چهره‌هاي اجير شده بودند كه هدفي جز نابودي نظام و اركان آن را نداشتند و امروز در غرب پناهنده شده‌اند و مزدوري CIA و موساد و سرويس جاسوسي انگليس را مي‌كنند.

* عاملان فتنه ‌و حتي افرادي كه سكوت كردند، حق نامزدي در هيچ انتخاباتي را ندارند

وي با اشاره به احتمال حضور اصلاح‌طلبان و دوم خردادي در صحنه سياسي آينده كشور گفت: تمام كساني در فتنه نقش ايفا كردند و با شعار تقلب به تشكيك در انتخابات قانوني كشور پرداختند و حتي كساني كه در فتنه سكوت كردند و از حقوق و رأي ملت، قانون اساسي و نظام اسلامي دفاع نكردند، شايستگي نامزدي در انتخابات‌آتي حتي براي شوراي شهر را به هيچ وجه ندارند؛ چه برسد به مجلس و يا رياست جمهوري.

* همراهان فتنه در صورت توبه هم حق نامزدي در انتخابات را ندارند

اين كارشناس مسلئل سياسي تاكيد كرد: كساني كه با فتنه همراهي كردند، بايد توبه عملي كنند و حتي با توبه نيز شايستگي حضور در انتخابات را نخواهند داشت و كساني هم كه سكوت كردند، بايد آنها علاوه بر اينكه توبه كنند، مواضع خود را به صراحت اعلام كنند و مرز خود را با فتنه‌گران مشخص كنند و ثابت كنند كه در صورت بروز فتنه مشابه رفتاري متفاوت خواهندداشت و در مقابل دشمن خواهند ايستاد.

قديري ابيانه در خاتمه گفت: اينها قطعا در ميام مردم بصير و هوشيار كشور جايگاهي نخواهند داشت، اما فتنه‌‌‌گران سعي خواهند كرد با بكارگيري افرادي كه وجهه‌اي ظاهري مناسبي در ميان مردم دارند به ميدان وارد شوند كه مردم بايد هوشيار باشند.

** گفت‌و گو از محسن زيرك
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها