کد خبر: ۱۳۰۱۶۲
زمان انتشار: ۲۰:۱۲     ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
باقری لنکرانی در جلسه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خرمشهر؛
برنامه نشست انتخاباتی در تاریخ 11 اردیبهشت باحضور باقری لنکرانی و به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در امفی تئاتر شهید چمران دانشکده اقتصاد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر برگزار شد .

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در ابتدای این برنامه شایان نادری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان شایان نادری ضمن تشکر از لنکرانی بخاطر پذبرفتن دعوت انجمن اسلامی به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کردند که علت نامگذاری سال92 بنام حماسی سیاسی و اقتصادی چه بوده و اینکه یکی از مصادیق بارز حماسی سیاسی انتخابات می باشد و اینکه وظیفه تشکل های دانشجویی در شناساندن اصلح به جامعه است.

سپس لنکرانی شروع به سخنرانی کردند و در ابتدا گفتند که ما وارد هر کاری که میشویم باید برای آن کار برنامه ریزی صحیح داشته باشیم و آسیب ها و خطرهای احتمالی را شناسایی و برای مدیریت آنها تمهیدات لازم را بسنجیم و گفتند که مدیریت کلان جامعه از این قانون جدا نیست و برنامه ریزی درست برای مدیریت کلان کشور را داشته باشیم و دو آسیب اصلی داریم که هر کدام جلوه خاص خودش را دارد . اولین آسیب اینکه در مسیر امور اجرایی کشور و مواجه با مشکلات خود را گم بکنیم و بجای اینکه تصمیمات ما براساس آرمان های انقلاب باشد دچار روزمرگی شده که این خود آسیب بزرگی است.
 
وی سپس به آیه ای از سوره شریفه جمعه اشاره کرد که در آن افراد مآمور بودند به تورات عمل کنند و عمل نکردند . اگر کسی حرکت را بر اساس آموزه های دینی عمل نکند دچار سو مدیریت میشود و آدم های معتقد در مباحث فردی هستند که متعقد به آرمان های دینی هستند  ولی فشار مشکلات آنها را بجایی میرساند که بجای اینکه مبانی را از مسائل دینی استخراج کنیم سلیقه ای عمل می کنند که این باعث انحراف از خط انقلاب میشود. خطر دوم در کم شدن ارتباط با مردم است وتصمیماتی که باعث جدایی از مردم میشود و این تصمیمات بر اساس مصالح عمومی انجام نگیرد. با این توضیحات این نکته مهم نمایان میشود که ارتباط با اقشار ضعیف و فقرا جامعه باید مستمر باشد.و با این ارتباطات هست که ما درک درستی از مشکلات این قشر بدست می آوریم و هر کسی که میخواهد در عرصه مدیریت کلان وارد شود باید این دو آسیب را شناخته تا در برابر مشکلات واکسینه شود .

در ادامه لنکرانی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور نباید وارد فضای آسیب سازی شود به این موضوع پرداخت که ما برای انتخابات 11 باید خود را متعهد بکنیم که در دولت از خطوط قرمز عبور نکنیم و نخبه ستیزی نکنیم بلکه باید نخبگان را سرمایه دانسته  و از مشورت نخبگان استفاده کنیم . نقدپذیری را نهادیته کنیم و به نقدها فرصت بیان بدهیم و خود محوری را نباید در کارهای خود قرار بدهیم بطوری که گاهی فرد گاهی تلقی میکند قدرت  دارد و براساس همین قدرت و تفکر خودش تصمیم می گیرد در صورتیکه تصمیم گیری های کلان نیاز به همفکری دارد . ما باید از تنش دوری کنیم بطوریکه بعلت همین تنش ها بین سه قوا در طی دو سال اخیر از بین رفت در صورتیکه وظیفه دولت حفظ و ایجاد آرامش است.

لنکرانی سپس به رقابت های انتخاباتی پرداخت و توضیح داد که این تسویه حساب ها را باید کنار گذاشته و از همه ظرفیت ها نهایت استفاده را ببریم و توضیح داد که در فضای انتخاباتی نقد برنامه و رویکردها لازمه فضای انتخابات است اما نقد اینکه فلانی چه خصوصیات شخصی دارد و اینکه چه چیزهایی می پوشد و مسائل خصوصی آن نقد خوبی نیست و نکته ای را تذکر داد که معمولآ در استانه انتخابات شاهد نوعی تقلب گفتمانی هستیم و باید هوشیار باشیم که این تقلب گفتمانی تکرار نشود بطور مثال در دولت سازندگی موج ناراحتی در جامعه ایجاد شده بود و این نقد وجود داشت که در طی هشت سال پس از جنگ چرا تورم 50 درصد بشود و نرخ ارز از 75 تومان به 1000 تومان برسد که افزایش 13 درصدی دارد و افرادی که خود بانی این شرایط بودند حزب کارگزاران را تشکیل دادند و همان ها مدعی این شدند چرا اوضاع اینجور باشد و تقلب گفتمانی صورت گرفت و مسوولین آن دوره چنان طوری مدیریت کردند که رآی دوم خرداد به رئیس جمهور اصلاحات آقای خاتمی برسد که اینجا تقلب گفتمانی صورت گرفت و در دولت اصلاحات همان سیاست های دولت سازندگی در پیش گرفته شد و در انتخابات 84 نیز چنین تفلب گفتمانی در حال شکل گیری بود که این بار با هوشیاری مردم میسر نشد و به آقای احمدی نژاد رآی دادند که با رویکرد عدالت وارد صحنه شد و بسیاری از برنامه ها احیا شد و حلقه مدیریت بسته شکسته شد و مدیریت از حالت انحصاری فاصله گرفت و سفرهای استانی شکل گرفت و دارای جایگاه ویژه در بین مردم شد اما همین دولت وقتی شروع به فاصله گرفتن از مردم و کاهش ارتباطات مردنی روی آورد و اینجا بود که دغدغه های مردم جای خودش را به دغدغه های خواص داد و این رفتارها همزمان شد با افزایش فشار تحریم ها که با ضعف  مدیریت اقتصادی  شک بزرگی را در روند اقتصادی شاهد بودیم و در انتخابات حال حاضر باید مواظب باشیم که تقلب انتخاباتی صورت نگیرید که اینجا دو دسته دنبال تقلب گفتمانی هستند گروهی که مدیریت اجرایی حال حاضر را دارند و سعی دارند با این رویه به جلو بروند که بگویند نگذاشتند ما کار انجام دهیم و گروه دوم آنهایی بودند که قبلآ در رآس امور بودند و می خواهند ریشه های که خودشان باعث ایجاد آن شدند را انکار کنند و بگویند که اگر ما بودیم این اتفاقات و شرایط حال حاضر اتفاق نمی افتاد و چون مدتی از آن زمان گذشته و نسل جوان ما در جریان حوادث دهه 70 نبوده اینها ادعای گزافی دارند در حالیکه رویکردشان همان رویکرد گذشته است و در این برهه تقلب گفتمانی بسیار خطرناک بوده و باید مراقب باشیم تکرار مکررا ت صورت نگیرد؛ رهبری فرمودند که رئیس جمهور دوره 11 باید نقاط مثبت  رئیس جمهورهای قبلی را داشته و نقاط منفی آنها را نداشته باشد که منظور رهبری این را می رساند که ما پسرفت و ارتجاع نداشته باشیم.

در ادامه دکتر لنکرانی به سوالات دانشجویان پاسخ داد
سوال اول:یکی از دانشجویان پرسید که راهبرد شما برای جدا کردن اساس اقتصاد از نفت چیست؟
لنکرانی: وابستگی ما به نفت باعث ایجاد یک اقتصاد فرسایشی برای ما شده است و باید با یک برنامه ریزی زمانبندی شده پیش برویم  و دولت هزینه های خودش را از تولید نفت کم کند و تلاش کنیم پروژه های جدید با توجیهات مناسب صورت بپذیرند و پروژها درامد زایی داشته باشند مثلآ سدهای زیادی در کشور ساخته شده اند فقط برای تولید انرژی ایجاد شده اند در صورتیکه بعد دوم ساخت سدها آب رسانی و آبیاری کشاورزی است که این بعد در نظر گرفته نشده است که با انجام و مدیریت این چنین کارهایی میتوانیم خیلی از مشکلات را حل کنیم و تلاش کنیم در جهت شفاف سازی بازار کسب و کار و خام فروشی عیب بزرگی است و ما با کاهش خام فروشی تبدیل محصولات خام به محصولات ارزش افزوده باعث پویایی اقتصاد بشویم.

سوال دیگری در مورد سیاست خارجه پرسده شد که یکی در مورد رابطه با امریکا باید قطع باشد ؟و دیگری رویه دیپلماسی فعال ما در حوزه امیکای لاتین بود که ایا به همین نحو می باشد یا دچار تغییر میشود؟

لنکرانی به اینصورت پاسخ دادند که جهت گیری های ما باید مبتنی بر تدبیر و منافع کشورمان باشد و هدف امریکا در حال حاضر از مذاکره با کشور امریکا در این است که بگویید کشور ما کوتاه آمده است و هیچ نشانه ای دال بر اینکه از دشمنی های آنها کاسته شده باشد نیست و به دنبال یک شوی سیاسی هستند و در سطح داخلی کشور خودشان بکویند ما ایران را شکست دادیم و در سطح بین الملل و منطقه بگویند که این همان کشوری بود که شما می گفتید الگو است و تسلیم نمی شود ولی ما آن را شکست دادیم و در حال حاضر پیروزی مادر مذاکره نکردن هست . و در روند ارتباط با کشورهای خارجی ما بیش از اینکه متحد اقتصادی داشته باشیم متحد سیاسی هستیم و کشوری مثل ونزوئلا که از لحاظ منابع زیر زمینی جز 5 کشور اول دنیا می باشد ولی ما از ظرفیت اقتصادی برای رابطه فی مابین استفاده نکردیم و یک عدم تعادل در بین رابطه سیاسی و اقتصادی شاهد هستیم.
 


سوال بعدی در مورد اینکه آیا لنکرانی برنامه ویژه خاص فرهنگی برای دولت خو دارد؟ و در مقابل تهاجم فرهنگی چه برنامه ای دارید؟ در باب اسلامی کردن دانشگاهها چطور؟ و ایا موافق تفکیک جنسیتی در دانشگاهها هستید؟ در صورت موافقت چرا زمانیکه خود شما بر صدارت وزارت بهداشت بودید کاری نکردید؟

لنکرانی در جواب گفت که یکی از مشکلات ما در بحث فرهنگ این است که ان را بصورت مقوله جدا برنامه ریزی می کنیم و ما باید یک تیم کارشناسی قوی از اساتید و نخبگان داشته باشیم که مقوله فرهنگی را بصورت درست اجرا کنیم از همه ابزارها به دید فرهنگی نگاه کنیم  و اسلامی کردن دانشگاهها جزئی از فعالیت های جاری دانشگاه است و اسلامی شدن یعنی اینکه دانشگاه در محتوی آموزشی در حوزه مدیریت و تقویت دانشجو ارتقا یابد که مجموع این فعالیت ها باعث تقوی دین داری در دانشگاهها است و اسلامی کردن دانشگاهها مساوی با تفکیک جنسیت نیست بلکه ساده کردن صورت مسئله است و باید خروجی اسلامی کردن دانشگاهها دین مداری باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
اول بگوپدرت ازامریکا برگرددبعدتوی دهن امریکابزن
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها