کد خبر: ۱۳۰۱۱۵
زمان انتشار: ۱۲:۴۱     ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
کره شمالی شهروند آمریکایی را که شش ماه پیش به اتهام تلاش برای براندازی نظام این کشور دستگیر شده بود به اتهام ارتکاب جنایت علیه این کشور به 15 سال حبس با اعمال شاقه محکوم کرد.
به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پی جون هو که در آمریکا کنت بائه، نامیده می‌شود گفته است که تنها برای یک سفر تفریحی به کره شمالی رفته اما پیونگ یانگ معتقد است که وی برای جاسوسی و توطئه برای براندازی نظام این کشور وارد پیونگ یانگ شده است.

پی جون هو، ساکن ایالت واشنگتن ۴۴ سال دارد، در کره جنوبی متولد شده و به آمریکا مهاجرت کرده است. او در زمینه سازماندهی و اجرای تورهای جهانگردی فعالیت دارد.

رسانه‌های دولتی کره شمالی گفته‌اند که محاکمه بائه روز سه‌شنبه به پایان رسیده اما از ذکر جزئیات بیشتر در خصوص نحوه محاکمه و دلایل صدور چنین حکمی خودداری کردند.

بائه که در دادگاه عالی کره شمالی به اتهام تلاش برای براندازی دولت این کشور محاکمه شده ممکن بود به مجازات مرگ نیز محکوم شود.

آژانس خبری کره شمالی اعلام کرد دادگاه عالی این شهروند آمریکایی را به اتهام تلاش برای انجام جنایت به 15 سال حبس محکوم می‌کند .ماهیت دقیق جنایات اتهامی علیه بائه اعلام نشده است. وی اوایل نوامبر در یک منطقه اقتصادی در کره شمالی در مرزهای چین و روسیه دستگیر شده است.

جین تساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که مقام‌های سفارت سوئد در پیونگ یانگ که حافظ منافع آمریکا در این کشور است روز جمعه با بائه دیدار کردند.

آژانس خبری کره شمالی بائه را یک تروریست خواند که هنگام تلاش برای اقدامات خصمانه علیه کره شمالی دستگیر شده است.

کنت بائه روز ۳ ماه نوامبر سال گذشته پس از ورود به شهر راجان در شمال شرق کره شمالی، توسط ماموران امنیتی کره دستگیر شد.

شهر راجان بخشی از منطقه ویژه اقتصادی در مرز با چین است که دولت کره شمالی با هدف جلب سرمایه گذاری خارجی آن را ایجاد کرده است و بائه همراه با چهار جهانگرد دیگر وارد این شهر شده بود.

خبرگزاری کره شمالی که نام کره‌ای این شهروند آمریکایی را به کار می برد، در گزارشی در ماه دسامبر نوشت که "در جریان تحقیقات قضایی، شواهدی به دست آمد حاکی از اینکه فرد بازداشت شده به جرایمی علیه نظام سیاسی کره شمالی دست زده و خود او نیز به این اتهامات اعتراف کرده است." این گزارش افزوده بود که جرم این فرد "با استناد به شواهد و مدارک اثبات شده است."

برخی سازمان‌های مدافع حقوق بشر در کره جنوبی گفته‌اند که مقامات کره شمالی از عکس‌هایی که بائه از گروهی از کودکان قحطی زده کره‌ای و اجرای حکم اعدام در ملاء عام در آن کشورگرفته بود ناخرسند بودند و آن را به منزله تلاش برای بی اعتبار کردن حکومت تلقی کرده‌اند.

این نخستین بار نیست که کره شمالی شهروندان آمریکایی را بازداشت و به مجازات‌های سنگین محکوم می‌کند.

در سال ۲۰۰۹، دو شهروند آمریکایی به نام های لورا لینگ و یونا لی بازداشت و به 12 سال حبس با اعمال شاقه محکوم شدند اما مقامات کره شمالی در جریان سفر بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به آن کشور، این دو نفر را آزاد کردند.

اتهام این دو روزنامه نگار آمریکایی این بود که با عبور از مرز مشترک کره شمالی و چین، به شکل غیرقانونی وارد کره شمالی شده و در صدد ضربه زدن به نظام حکومتی این کشور برآمده بودند.

بازداشت این دو آمریکایی پس از آزمایش هسته‌ای کره شمالی صورت گرفت که تشدید تحریم‌های بین المللی و فشار اقتصادی آمریکا بر آن کشور را در پی آورده بود.

با توجه به این سابقه، برخی کارشناسان معتقدند که احتمالا هدف حکومت کره شمالی از بازداشت و محکومیت سنگین کنث بی وادار کردن آمریکا به کاهش فشارهایی است که در ماه های اخیر بر کره شمالی وارد کرده است.

در چند ماه اخیر، دستگاه های تبلیغاتی کره شمالی حملات خود علیه آمریکا و کره جنوبی را شدت بخشیده‌اند و در ماه آوریل، مقامات آن کشور در واکنش به مانور مشترک آمریکا و کره جنوبی، به یک رشته واکنش های تهدید آمیز نظامی نیز دست زدند.

چند هفته پیش، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، آمریکا و کره جنوبی را متهم کرد که در صدد زمینه سازی برای حمله اتمی به کره شمالی هستند و متقابلا، تهدید کرد که آمریکا را هدف حملات اتمی قرار خواهد داد.

در ماه مارس، شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی، تحریم‌های بین‌المللی جدیدی را علیه آن کشور تصویب کرد و علاوه بر این، ایالات متحده هم یک رشته محدودیت های جدید را علیه این کشور به اجرا گذاشت.

ممکن است مقامات کره شمالی انتظار داشته باشند که بار دیگر، یک شخصیت ارشد آمریکایی برای درخواست آزادی کنث بی به آن کشور سفر کند و در برابر آزادی این شهروند آمریکایی، امتیازاتی را به آن کشور بدهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها