کد خبر: ۱۲۹۵۸۹
زمان انتشار: ۰۱:۱۵     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲

به گزارش 598 به نقل از فارس، روزنامه وطن امروز در یادداشتی به قلم سید عابدین نورالدینی نوشت:

 

اینکه آقای هاشمی «نمی‌گوید نمی‌آید»دلایل زیادی دارد. بگذارید به جای تمرکز بر گزاره کاندیداتوری یا عدم‌کاندیداتوری آقای هاشمی، درباره شرایط او و انتخابات پیش رو با استناد به سخنانش در جلسه اخیر کمی بحث کنیم.

آنچه در ادامه می‌آید مستند به حضور در جلسه آقای هاشمی و روایت مستقیم از اقوال وی است. همه جملاتی که به نقل از آقای هاشمی می‌آید، برداشته شده از جلسه مورد اشاره و نه اخبار رسانه‌هاست.

بگذارید با یک نظرگاه تحلیلی وارد موضوع شویم. به اعتقاد این قلم هاشمی‌رفسنجانی یک برنامه ویژه برای انتخابات پیش رو در نظر دارد. برنامه‌ای بسیار خطرناک که قطعا نمی‌شود از اکنون درباره شمایل کلی آن بحث کرد. انتخابات ۸۸ یک نقطه عطف در سیاستگذاری آقای هاشمی‌رفسنجانی بوده است و تردیدی نیست که باید شاهد مصادیقی عریان از تغییرات بنیادین در عقبه فکری و سیاسی آقای هاشمی بود.

او روز یکشنبه همه حرف‌هایش را قبل از گفتن عبارت «نمی‌گویم نمی‌آیم» گفت و شاید این مورد غفلت قرار گرفته باشد. او ۲ موضوع را تشریح کرد. ۲ موضوعی که در صورت تحقق آنها، کاندیداتوری او کان لم یکن است و در غیر این‌صورت قاعدتا او باید کاندیدا شود. مفهوم واضح این کلام، هدفگذاری انتخاباتی او بر ۲ موضوع است. اما این ۲ موضوع چیست؟

«اگر ۲ تصمیم گرفته شود نیازی به حضور من نیست؛ اول اینکه به مردم بگوییم صاحب حکومتند... نباید دولتی به مردم تحمیل شود...هیچ کشور دیکتاتوری نمی‌تواند در دنیا بادوام باشد. اگر به رای مردم اعتماد بشود آن موقع می‌شود تصمیم گرفت که در انتخابات چه‌کار کنیم.» از این جملات آقای هاشمی آیا جز تکرار شائبه‌های ۱۵ سال اخیر در مخدوش کردن انتخابات، چیزی برداشت می‌شود؟ هاشمی از اکنون پیش‌فرض مخدوش بودن انتخابات را برای خود و اطرافیانش تثبیت کرده است. متاسفانه از این جملات بوی خیر به مشام نمی‌رسد.

در ادامه موضوع دوم نیز بیان می‌شود تا فهم کامل‌تری حاصل شود. هاشمی موضوع دوم یا به تعبیر خود، تصمیم دوم نظام برای عدم‌کاندیداتوری او را «تغییر» در سیاست خارجی عنوان کرد. این عین جملات آقای هاشمی در تشریح تصمیم نظام برای تغییر در سیاست خارجی است: «ما باید با همه دنیا ارتباط داشته باشیم جز اسرائیل. با اسرائیل هم سر جنگ نداریم.عرب‌ها خودشان نزدیک‌تر از ما هستند. اگر از ما کمک خواستند به آنها کمک می‌کنیم.»

شما این جملات آقای هاشمی را چگونه فهم می‌کنید؟ تاکید آقای هاشمی بر سر جنگ نداشتن با اسرائیل که خلاف بیانات صریح حضرت امام‌خمینی‌(ره) است، چه هدفی را دنبال می‌کند؟ (توجه داشته باشید عبارت «با اسرائیل هم سر جنگ نداریم» معنای منفعلانه‌ای دارد نسبت به مثلا عبارت «با اسرائیل قصد جنگ نداریم» که این دومی سیاست نظام است؛ عبارت اول لوازمی دارد که در صورت اجرا دیگر نتایج جنگ ۳۳ و ۲۲ روزه را شاهد نمی‌بودیم) هاشمی درصدد انتقال چه پیامی است؟

بگذارید یک جمله دیگر از آقای هاشمی در نشست یادشده آورده شود تا مسیر استدلال هموارتر شود. به این جمله توجه کنید: «در زمان جنگ مرحوم حافظ اسد کنار ما ایستاد. آن هم به این خاطر که می‌خواستند جنگ عراق و ایران را تبدیل به یک جنگ شیعه و سنی کنند، البته مجانی هم نبود. ما یک میلیارد دلار نفت مجانی به سوریه دادیم. مقرر شد آنها سالی یکصد میلیون دلار به ما بازپرداخت داشته باشند که ندادند و هنوز هم به ما بدهکارند»!

چندی پیش در یادداشتی به همین قلم تحت عنوان «استدلال آلوده»، پیش‌بینی شد آقای هاشمی سیاست تشکیک و تردید در سلامت انتخابات ۹۲ را در چارچوبی مترادف با عبارت «انتخابات آزاد» پیگیری خواهد کرد. همچنین جمله‌ای از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیان شد که شائبه چشمداشت خارجی به هاشمی برای ایجاد تغییرات بنیادین در سیاست خارجی ایران را ایجاد کرده است.

بنیامین نتانیاهو سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل برنامه هسته‌ای ایران را نظامی و بسیار خطرناک نامید و ناگهان در اظهارنظری بی‌سابقه گفت: «حتی اکبر هاشمی‌رفسنجانی که آیت‌اللهی میانه‌رو محسوب می‌شود، گفته است اسرائیل با یک بمب نابود می‌شود.» این جمله نتانیاهو که حاکی از دغدغه وی نسبت به وجود چشمداشتی در غرب نسبت به هاشمی‌رفسنجانی است، روز یکشنبه با این جمله آقای هاشمی مواجه شد که «ما با اسرائیل سر جنگ نداریم»!

شاید با این جمله آقای هاشمی، قدرت رایزنی مقامات آمریکایی برای اطمینان‌بخشی به صهیونیست‌ها افزایش یابد. با همین انگاره اگر سراغ موضوع هسته‌ای برویم، می‌توان نتایج جالبی را استنتاج کرد. غرب مذاکره با ایران را رها کرده و آن را به بعد از انتخابات موکول کرده است.

بسیاری از مقامات آمریکایی و اروپایی و برخی تحلیلگران آنها صراحتا اعلام کرده‌اند انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بر روند مذاکرات هسته‌ای تاثیرگذار است. متاسفانه بنا به برخی محدودیت‌ها و حساسیت بیش از اندازه خانواده آقای هاشمی بر روزنامه «وطن‌امروز»، باید در چینش این قطعات در کنار هم نهایت احتیاط را به خرج برد.

با این حال می‌توان گفت نشانه‌ها و گزاره‌های مشترک فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد رسانه‌های آمریکا و چند کشور اروپایی بویژه انگلیس، در انتخابات پیش رو از جریان آقای هاشمی‌رفسنجانی به صورت ویژه حمایت می‌کنند. اگر در موعد انتخابات شاهد یک هم‌افزایی داخلی و خارجی نسبت به موضوع تحریم‌ها باشیم، چندان نباید تعجب کرد.

اکنون می‌توان با یک فضای ذهنی آماده، نسبت به سخنان روز یکشنبه آقای هاشمی اظهارنظر کرد. اگر کمی و تنها کمی پرده ملاحظات را کنار بزنیم، می‌توانیم درباره احتمال یک غائله بسیار بزرگ‌تر از آنچه در سال ۸۸ رخ داد، بحث کنیم. هاشمی از همین الان انتخابات آینده را مخدوش می‌داند مگر آنکه نتیجه دلخواه او را داشته باشد.

در این غائله، کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری آقای هاشمی محل بحث نیست، اینکه برآورد آقای هاشمی نسبت به پیشبرد پروژه انتخابات تا چه میزان وابسته به شخص کاندیدای جریان است، تقریبا به جریان مقابل او و قدرت این جریان ربطی نخواهد داشت. باید توجه داشت که آقای هاشمی‌رفسنجانی مصمم به نقش‌آفرینی است. چه در قالب کاندیدا و چه در قامت یک حامی تمام‌قد.

 

آقای هاشمی‌رفسنجانی از ظرفیت منفی خود در افکار عمومی باخبر است. اما این تردید زمانی موضوعیت دارد که نیت وی از کاندیداتوری، رقابت سالم در عرصه قدرت باشد. وقتی کسی قبل از اعلام کاندیداتوری، تلویحا سلامت انتخابات را مخدوش می‌کند و نشانه‌هایی از احتمال حمایت‌های خارجی نیز وجود داشته باشد؛ آنگاه دغدغه وی چیز دیگری است. نگاه بدبینانه می‌گوید بازی خطرناکی که پیش‌بینی می‌شد‌ در حال کلید خوردن است. اظهارات آقای هاشمی را بیشتر دنبال کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۰
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
-
۰۹:۰۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۰۷
۳۷۰
واقعا متاسفیم از این برداشتهای کور کورانه تان!!!!!!!!!!!!
پاسخ
مصطفی
-
۰۹:۳۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۷۸۳
۱۰۹
با رهبرمقتدر که توکل ایشان بر ائمه معصومین (ع) ازهیچ کس نباید ترسید.
پاسخ
عليزاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۲۹
۲۴۲
هاشمي مرد اين روزهاست
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۵۳
۲۵۲
مشخص شد خیلی ها از امدن اقای هاشمی میترسند
پاسخ
مژده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۱ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۸۰
۲۶۹
من فکر می کنم شما مغرضانه تفسیر می کنید بگذارید مردم خودشان تصمیم بگیرند و نیاز به قیم ندارند یک نکته من تا حالا سخنی از امام ندیدم که گفته باشد ما با اسرائیل سر جنگ داریم
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
امام خمینی: اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود.
دکترین زندگی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
من نظر دوستمون رت در پاسخ به شما عرض می کنم:
اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود
امام خمینی(ره)
sharmandeh
UNITED STATES
۰۴:۴۵ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
خرید یا خودتون را به خری میزنید یا بدتر طرفتون را خر حساب میکنید

امام همین چند روز پیش نفرمودند اسرائیل دست از پا خط کنه حیفا و تل آویو

را با خاک یک سا ن میکنیم حتما با ناز و نوا زش میخواند دو شهر را با خاک یکسان کنند

نه با جنگ
هوادار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۱ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۰۸
۲۲۸
هاشمی دلسوز انقلاب و مردم است.تا همین امروزش هم به ایشان مدیونیم.یادمان نرود که این شعار ما بود که الان هم باشد بهتر است .هاشمی پاینده باد.
پاسخ
سجاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۹۸
۷۷
مگر ما واقعا با اسرائیل جنگ داریم ؟
آخه اصلا ما اسرائیلو آدم حساب میکنیم که باهاش جنگ هم داشته باشیم؟
این میان فقط تهدیدها میمونن که دود و ترسشون فقط و فقط به چشم مردم بیگناه میره .
بس کنید اینهمه تهدید و جنگ را.
بس کنید سیاستهای غلط را.
بجای اینها به مملکت برسید که الان بحرانی ترین روزهای خود را سپری میکنید.
پاسخ
افشین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
آفرین دوست عزیز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۷ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۳۳
۳۸۱
آقای رفسنجانی
بقرآن خیلی آقایی.........
پاسخ
sharmandeh
UNITED STATES
۰۴:۴۷ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
برای بزدلی مثل تو بله حتما رفسنجانی آقاست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۷ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۴۶
۴
اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود
امام خمینی(ره)
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۶۳
۲
پاسخ امام خمينى به نامه گروهى از فدائيان در مورد صرف حقوق شرعيه در راهمبارزه با اسرائيل
بسم الله الرحمن الرحيم
قبلا هم تذكر داده ام كه دولت غاصب اسرائيل با هدفهائى كه دارد براى اسلام و ممالك مسلمين خطر عظيم دارد و خوف آن است كه اگر مسلمين به آنها مهلت دهند، فرصت از دست برود و جلوگيرى از آنها امكان پذير نشود و چون احتمال خطر متوجه به اساس اسلام است ، لازم است بر دول
اسلامى بخصوص و بر ساير مسلمين عموما كه دفع اين ماده فساد را به هر نحو كه امكان دارد بنمايند و از كمك به مدافعين كوتاهى نكنند و جايز است از محل زكوات و ساير صدقات در اين امر مهم حياتى صرف نمايند. از خداوند تعالى مسئلت مى نمايد كه موجب تنبه و بيدارى مسلمين را فراهم فرمايد و دفع شر اعداء اسلام را از بلاد مسلمين بفرمايد.
والسلام على من اتبع الهدى
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 12/8/47
پاسخ
اسفندیاررفیعی کشتلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۷ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۱
۰
مژده خانم جمله معروف اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود اولا ازکیست وبه چه صورت.معلومه ازناحیه امام خمینی ولابد ازطریق دعا ونفرین نیست البته طبیعیست نابودی اسرائیل ازراه میانبر اتفاقی ،که بعد ازانقلاب درحال وقوع بوده و سیاست نظام است میگی نه به آمار نگاه کنیم ازسال 1345تا1979این رژیم هرده سال 2برابر شد ولی از بعد از انقلاب برعکس هر10سال قسمتی از این رژیم کم شد طوری که اکنون در اوج بحران موجودیت ومهاجرت معکوس است ابتدا صحرای سینا وبعد کرانه باختری وبعد جنوب لبنان وبعد هم نوار غزه والآن هم آمادگی برای خروج از جولان به شرط توافق با سوریه که سوریه با عقب نشینی مشروط مخالف است وشکستهای پی در پی انهم از گروههای بسیار کوچک اما مصمم ومستظهر به پشتیبانی ایران
پاسخ
sharmandeh
UNITED STATES
۰۴:۵۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
ولی اسرائیل سال ١٩٤٥ نبود سال ١٩٤٨
ا علا م استقلال کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
۵
۶۷
آخه ما چه کاری به اسرائیل داریم؟ ما غم نان داریم، کی شما اینو میفهمید؟ اقای رفسنجانی که به قول خودتون سردار سازندگیه! و الان ایشان بهترین گزینه واسه ریاست جمهوری هستن
پاسخ
علی
-
۱۴:۴۷ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
آی هاشمی توی اون دوره ی هشت ساله چه گلی به سر مملکت زدند که حالا بخوان نقش منجی رو بازی کنن هااااااااااااااااااااااااااااااااااااا؟
خدابیامرزه هاشمی قبل از انقلاب رو.
علی م
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۴
۸۴
هرچی باشه خطر هاشمی از مشایی خیلی کمتره !!
پاسخ
علی
-
۱۴:۵۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
ما نمی دونیم این چه سریه که آی هاشمی هرافاضه ای بفرمان هرچند از مواضع و افاضات جریان انحرافی و ضد انقلاب تندتر و وقیعانه تر،همچنان استوانه ی نظام و منجی عالم بشریت به حساب میان.
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۲ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۳
۰
البته ما ناراحت از این گفته نمی شویم زیرا هر کسی از یک کاسه میخورد خوب است قبل از هر گونه اظهار نظر خوب فکر کنیم مگر در زمان جنگ بعد از بنی صدر تنها کسی که جا نسین کل قوا بود چه کسی بود چه کسی در زمان جنگ دنیا با صدام یکی از اصلی ترین مهره ها بود و نگذاشت که ایران وارد جنگ شود بر خلاف بعضیها که میخواستند ایران را به طرفداری از صدام وارد جنگ کنند چه کسی سردار سازندگی لقب گرفت و حالا چه کسی رئیس شورای تشخیص مصلحت نظام است آیا می شود گفت که ایشان به آرمان انقلاب پشت کرده است سیاستمداران به زبان خود سخن میگویند البته نمی خواهم بگویم ایشان معصوم است ولی خیانتکار هم نیست و زبان خود را دارد که سعی میکند کشور را به دور از تنش نگهدارد مثل بقیه زمامداران با بصیرت
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۵۹
۱۰۱
درود بر هاشمی بزرگ-سیاستمدار باهوش وزمان شناس- مرد اعتدال و عمل-دوستدار و زجر کشیده انقلاب-مخالف تندروی -اهل منطق -کاش هاشمی بیاید و کشور را از این وضعیت پیش آمده نجات دهد-روحانیت واقعی کمک کنند و گرنه مسئول خواهند بود در برابر خون شهدا و حضزت امام
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۸۳
۱۳۳
آقای هاشمی جون هر کی دوست داری بیا رئیس جمهور شو
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۷ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۹
۳
افرین
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱
۱
بازم صدای نی میاددددددددد هاش.....می ک......ی م........یاد ای خ......................ددددددددداااااااااا
پاسخ
علی
-
۱۴:۵۵ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
آره اگه بیشتر دقت کنی یه بوهایی هم میاد که به قول قدیمیا بوکباب نی.................
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۶۸
۱
گفتند اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود نگفتند که ما محوش کنیم
حرف حساب میزنه آقای هاشمی :
«ما باید با همه دنیا ارتباط داشته باشیم جز اسرائیل. با اسرائیل هم سر جنگ نداریم.عرب‌ها خودشان نزدیک‌تر از ما هستند. اگر از ما کمک خواستند به آنها کمک می‌کنیم.»

عرب ها خودشون دلشون به حال خودشون نمیسوزه اونوقت ما شدیم دایه ی عزیزتر از مادر

هر وقت گفتند خودشون بفهمند اسرائیلی شیطانی هستش و در برابرش کم بیارند رجوع میکنند به ایران و اون موقع هست که نباید بیکار بشینیم و به وظیفه ی دینی مون در برابر برادر مسلمون که کمک خواسته عمل کنیم .

والا مملکت داره از دست میره . اول ریشه ها رو محکم کنیم بعد بریم سراغ سینه سپر کردن جلوی کشورهای همسایه . درسته که ما تا اندازه ای قوی هستیم اما خدا نیاره روزی رو که این عرب ها حس کنند ایران زیادی داره حرف میزنه و دست به یکی بشند و با غرب هم هم کاسه بشند و از همه طرف بریزند سر ایران . ایران کدوم جبهه رو نگه داره ؟؟؟؟ زمین ؟ آسمون ؟ غرب ؟ شرق ؟ دریا ؟ حملات سایبری ؟ جنوب ؟ شمال ؟

اول باید ریشه بدونیم و به قدرت مطلق تبدلی بشیم بعد .....

الان کلی جوون بیکار داریم ، بسیاری از مردم زیر خط فقر دارند له میشند . تورم دیگه خانواده های متوسط رو هم داره میبلعه و وقتی این ادامه پیدا کنه امنیت از داخل سقوط میکنه . چرا با اینکه چند زور گیر رو اعدام کردند این زور گیری ها پایان پیدا نکرد ؟؟!! چرا وقتی گروگان گیر جوونی رو دستگیر میکنند خودش میگه زودتر اعدامم کنید از این زندگی با این همه فاصله طبقاتی خسته شدم .

چرا باید پورشه سوارها جلوی ماشینهای دیگه مانور بدن تیو خیابون ها ؟؟!! و مردم عادی باید بترسند که مبادا با این ها تصادف نکنند که اگر تصادف کنند باید کل دار و ندارشون رو بدن تا بتونند خسارت ماشین آقا زاده رو بدن .

مثلا سال حماسه آفرینی بود ، چه حماسه ای آفریدید جز حماسه تورم

من به شخص خاصی کار ندارم چه هاشمی چه هر کس دیگه ای اما حرف ایشون درسته ما باید دنبال دغدغه های خودمون باشیم
پاسخ
خیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۵۶ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲
۰
عزیان حال را بنگرید یک شمه کوچک از کفر و نفاق را مشاهده میکنید که جنازه های مردان مقدس مارا از قبرها در می آورند این کفر و نفاق و وهابیت (دوستی سران عرب با هاشمی) قبور اجداد مارا و خود مار ا می کنند و دشمنی دیرینه با ما دراند پس تا دشمن (اسرائیل و بهاییت نوچه اسرائیل در ایران و وهابیت نوچه اسرائیل در کشورهای عربی و سنی نشین )که بقصد نابودی اسلام ومسلمین مخصوصاص تشیع عزم جزمی دارند و کشورهای دوست عرب مانند سوریه و ... خط مقدم جبهه اسلام و تشیع در مقابل کفر و نفاق و الحاد میباشند حمایت از این نوع کشورها و جنگ با اسرائیل برای حفظ کیان خود وناموس و آینده خودمان است. حال افراد خیلی مهم است سوابق و گذشته ملاک اصلی نیست تاریخ را ورق بزنید عبرت بگیریم به امید پیروزی اسلام و پابنده و جاویدباد ایران
پاسخ
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۱۸
امام: تا هاشمی زنده است انقلاب زنده است




حالا هی حرف بزنید
هر کسی که پشت باباش بوده یا شکم ننش بعد هاشمی تو زندون مبارزه بوده حالا اومده نقدش کنه نظر میده
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها