کد خبر: ۱۲۹۴۹
زمان انتشار: ۰۱:۰۹     ۰۲ خرداد ۱۳۹۰
روند دخالت های مستقیم و غیرمستقیم غرب و امریکا در ناآرامی های سوریه طی ماه های اخیر اگرچه بر همگان روشن شده است اما افشاگری های اخیر غسان بن جدو، مدیر مستعفی شبکه الجزیره در بیروت، ابعاد تازه ای از این ماجرا را آشکار نموده است.

 به گزارش رجانیوز، وی در مصاحبه با شبكه تلويزيوني الدنيا فاش كرد كه آمريكا براي سرنگوني دولت سوريه 400 زنداني را در عراق آزاد و مسلح و آنان را به سوريه اعزام كرده است.

 بن جدو تاكيد كرد: «اطلاعاتي در اختيار دارم كه ورود گروه‌هاي مسلح به سوريه را از مرزهاي سوريه نشان مي‌دهد. حدود يك ماه گذشته يك مسئول عراقي بلندپايه با دولت سوريه تماس گرفت و اطلاع داد كه نيروهاي آمريكايي 400 زنداني را از عراق آزاد كردند و با مسلح كردنشان، آنان را به سوريه اعزام كردند».

 وي به وجود سلاح در دست مخالفان سوري اشاره و اعلام كرد اگر در سوريه سلاح به كار برده نمي‌شود پس سربازان و نيروهاي امنيتي سوريه را چهكسي كشته است؟

 بن جدو افزود: بزرگ‌ترين دليل وجود گروه‌هاي مسلح در سوريه اين است كه مردم معترض زماني كه اين افراد را ديدند به خانه‌هايشان بازگشتند. مخالفان بهخصوص عبدالحليم خدام (معاون سابق بشار اسد) اشتباه كردند كه سلاح به دست گرفتند زيرا مخالف حقيقي ملي سلاح به دست نمي‌گيرد.

 مدير مستعفي الجزيره تصريح كرد كه فراخوان به تظاهرات را هيچ‌گاه جزو عناوين اصلي اخبار قرار نمي‌دهند و شبكه‌هاي تلويزيوني كه اين كار را در خصوص سوريه انجام مي‌دهند، هدفشان فقط تحريك مردم است.

 وي به موضوع مصاحبه با شاهدان عيني براي جريان سازي عليه برخي كشورها اشاره و تصريح كرد كه اين كار بدعتي است كه شبكه‌هاي مختلف به آن اقدام مي‌كنند در حالي كه اين كار فقط درباره سوريه انجام مي‌شود.

 بن جدو گفت: من برخي كساني را كه به عنوان شاهد عيني در سوريه مصاحبه كردند، مي‌شناسم كه به هنگام مصاحبه در سوريه نبودند.

 وي با اشاره به انقلاب مردم بحرين تصريح كرد كه بيم از تاثير گذاشتن جريانات بحرين بر ديگر كشورهاي خليج فارس، دليل نمي‌شود كه اتفاقات اين كشور را ناديده بگيريم.

 اين مدير رسانه‌اي تصريح كرد: آنچه براي منطقه تدارك ديده‌اند، طرحي راهبردي است. اين بدين معنا نيست كه انقلاب‌هاي عربي به آمريكا مرتبط مي‌شود؛ خير. آمريكا اين قدرت را دارد كه مداخله كند و تحولات را دور بزند.

 این در حالی است که چندی پیش نیز پایگاه اینترنتی موسوم به "فیلکا اسرائیل" از جزئیات طرح مشترک سعودی ها و آمریکایی ها ضد سوریه خبر داده بود

 بر اساس این طرح بندر بن سلطان با همکاری جفری فیلتمن سفیر سابق آمریکا در لبنان، در طرحی برای براندازی نظام حاکم در سوریه بایکدیگر مشارکت داشته و جزئیات دقیق این طرح طولانی و مفصل که بندر بن سلطان و دوستش فیلتمن در سال 2008 با 2 میلیارد دلار هزینه تهیه کرده اند، با ناآرامی ها و تحولات اخیر شهر درعا در سوریه کاملا همخوانی داشته است.

 از سوی دیگر در نخستین روزهای ناآرامی های سوریه، دمشق اعلام کرده بود كه 7 قايق بزرگ حامل سلاح از لبنان به سوي سوريه توقيف شده است و احتمال زیاد، 14 مارس لبنان در پشت پرده اين اقدام بوده است.

 گفتنی است با توجه به مواضع سوریه طی سالهای گذشته که همواره یکی از محورهای تاثیر گذار جبهه مقاومت در منطقه محسوب می شده است، طی هفته های گذشته تلاش مضاعفی از سوی آل سعود، جریان 14 مارس (سعد حریری) و امریکا و اسراییل  مبنی بر فشار و دخالت در امور این کشور صورت گرفته است تا آنجا که عملا خواسته های معترضین داخلی این کشور، تحت الشعاع دخالت های دشمنان خارجی سوریه قرار گرفته است.

 روندی که در مقایسه با رفتار غرب در مواجهه با تحولات دیگر کشورهای منطقه از جمله بحرین، اردن، یمن، لیبی، تونس، مصر و ...  متفاوت است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها