کد خبر: ۱۲۹۲۷۴
زمان انتشار: ۱۹:۰۷     ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۲ گفت: نحوه تحصیل درآمد ۵۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید و مقرر شد 38 هزار و 800 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها و 11 هزار و 200 میلیارد تومان از محل یارانه نان، برق و سایر کالا و خدمات مندرج در قانون تامین شود.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، جعفر قادری، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 در نشست خبری امروز خود در تشریح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: بانک‌های عامل مکلفند سود تسهیلات اعطایی که بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار باشد را به عنوان مالیات تشخیص و وصول کنند.

به گفته وی در حال حاضر نرخ مصوب سود تسهیلات بین 18 تا 21 درصد است اما بانک‌های خصوصی گاهی 36 تا 40 درصد سود تعیین می‌کنند که برای جریمه آنها مابه‌التفاوت این مبلغ به عنوان مالیات از آنها کسر خواهد شد.

قادری یادآور شد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق معادل یک درصد از قیمت هر بلیط هواپیما و کشتی از هر مسافر اخذ و به حساب خزانه واریز می‌شود و معادل آن تا سقف 50 میلیارد تومان به حساب جمعیت هلال‌احمر واریز خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به مصوبه کمیسیون متبوعش اظهار کرد: نحوه تحصیل درآمد 50 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید و مقرر شد 38 هزار و 800 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها و 11 هزار و 200 میلیارد تومان از محل یارانه نان، برق و سایر کالا و خدمات مندرج در قانون تامین شود.

وی با اشاره به درخواست برخی برای تجدید رای کمیسیون تلفیق در مورد سقف درآمد هدفمندی اظهار کرد: بعید به نظر می‌رسد این درخواست رای بیاورد. البته تعدادی از نمایندگان برای تجدید رای امضا جمع کردند اما تا به حال این موضوع مطرح نشده است. در صحن علنی هم قطعا نمایندگان طرفدار دولت پیشنهاد افزایش هدفمندی را خواهند داد اما بعید است نمایندگان مبلغی بیش از این را به عنوان درآمد هدفمندی مصوب کنند.

کارگزاران مخابرات روستایی بیمه می‌شوند

قادری همچنین با اشاره به اصلاح و تصویب بند دیگری از لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، گفت: در این مصوبه سازمان تامین اجتماعی مکلف شد کارگزاران مخابرات روستایی را تحت پوشش بیمه قرار دهد و حق بیمه سهم کارفرما هم به عهده وزارت ارتباطات است. در این مصوبه تمامی کسانی که در مخابرات روستایی کار می‌کنند، مشمول بیمه خواهند شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین از حذف بندی در خصوص برگرداندن ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات از متن لایحه بودجه از سوی این کمیسیون خبر داد و گفت: دولت در این بند به صادرکنندگان تکلیف کرده بود که ارز را به نرخ مبادله‌ای برگردانند و در اختیار دولت قرار دهند.

وی افزود: بند 34 لایحه بودجه در مورد تسویه بدهی‌های غیرجاری واحدهای تولیدی به بانک‌ها و سازمان تامین اجتماعی و امور مالیاتی به روش مصالحه نیز با رای اعضای کمیسیون تلفیق از متن لایحه بودجه حذف شد.

قادری با اشاره به تصویب بند 35 لایحه بودجه نیز اظهار کرد: بر این اساس شرکت‌های دولتی مکلفند هر ماه یک دوازدهم سود سهام و مالیات متعلقه را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

نماینده شیراز همچنین با اشاره به یکی دیگر از مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: اگر شرکت‌ها و بنگاه‌ها بخواهند سرمایه خود را در فاصله پنج ساله تجدید ارزیابی کنند به عنوان درآمد تلقی نمی‌شود و از آن مالیات کسر نخواهد شد. بر این اساس افزایش سرمایه بنگاه‌های اقتصادی ناشی از تجدید ارزیابی از شمول مالیات معاف شد.

وی همچنین از تعیین سقف 72 میلیون ریالی معافیت‌های مالیاتی کارکنان دولت خبر داد و ادامه داد : این میزان سقف معافیت مالیاتی بر اساس افزایش حقوق 20 درصد تعیین شده و اگر ما در بخش هزینه‌ای افزایش حقوق را 25 درصد مصوب کنیم در این صورت ممکن است این سقف هم افزایش یابد.

قادری همچنین با اشاره به اصلاح و تصویب بند 42 لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق اظهار کرد: بر این اساس تمام درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات شرکت‌های دولتی به استثنای بانک‌ها و بیمه‌ها به حساب‌های معرفی شده توسط خزانه واریز می‌شود.

وی ادامه داد:‌بر اساس بند 43 مصوب، اگر افرادی قبوض جریمه‌های راهنمایی و رانندگی تا پایان سال 90 را پرداخت کنند جریمه دیرکرد از آن حذف خواهد شد اما اگر کسی جریمه‌های سال 91 را پرداخت نکرده باشد جریمه دیرکرد دریافت می‌شود. البته دولت در این بند آورده بود که پرداخت قبوض جریمه‌های راهنمایی تا پایان سال 91 مشمول جریمه نمی‌شود که ما این حکم را اصلاح و مقرر کردیم که تنها قبوض جریمه‌های تا پایان سال 90 از جریمه معاف شوند. ضمن اینکه این حکم ممکن است سال آینده در لایحه بودجه نباشد.

قادری تاکید کرد: بند 44 لایحه بودجه در خصوص عوارض بر استخراج سنگ آهن، مس و مواد معدنی که بسیار بحث‌برانگیز بود مراعا ماند زیرا روی نرخ‌ها بحث زیادی وجود دارد البته ما پیش از این مصوب کردیم که دولت می‌تواند 600 میلیارد تومان از محل حق انتفاع از معادن، درآمد کسب کند اما قرار شد روی نرخ و نحوه توزیع آن کار بیشتری انجام گیرد.

حذف جریمه کسانی که اظهارنامه مالیاتی پر نمی‌کنند

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 همچنین گفت که بند 46 لایحه بودجه که در آن جریمه و سخت‌گیری‌هایی برای افرادی که به موقع اظهارنامه مالیاتی پر نمی‌کنند پیش‌بینی شده، حذف شد.

قادری با اعلام اینکه کمیسیون تلفیق بند 49 قانون بودجه که در آن ماده 122 قانون برنامه تامین داده شده بود را حذف کرد، افزود:‌ در قانون برنامه آمده که مدیران شرکت‌ها نسبت به پرداخت مالیات مسئولیت تضامنی دارند و از سال 90 این مسئولیت متوجه مدیران می‌شود. دولت می‌خواست این را به پیش از سال 90 و کلیه بدهی‌ها تعمیم دهد که کمیسیون تلفیق این بند را از متن لایحه بودجه حذف کرد.

وی همچنین از مراعا ماندن بند 51 لایحه بودجه خبر داد و اظهار کرد: در این بند لغو ماده 12 قانون امور گمرکی و ماده 12 قانون رفع برخی موانع تولید و سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده بود که این بند هم مراعا ماند و قرار شد کار بیشتری روی آن صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 همچنین از تصویب بند 52 لایحه بودجه در خصوص واریز 100 هزار میلیارد تومان از درآمد سازمان بنادر و دریانوردی به حساب خزانه برای توسعه بنادر در سواحل جنوبی خبر داد.

قادری همچنین با اشاره به اصلاح و تصویب بند 58 لایحه بودجه اظهار کرد: در لایحه دولت آمده بود که از واحدهای مسکونی شهری هر دو ماه یک بار 100 تومان برای بیمه گاز و 50 تومان برای بیمه برق اخذ شود و از هر واحد مسکونی روستایی هم 50 تومان برای بیمه گاز و 25 تومان برای بیمه برق دریافت شود تا صرف جبران خسارت ناشی از انفجار گاز یا آتش‌سوزی در اثر برق شود.

به گفته وی کمیسیون تلفیق اخذ این مبالغ از واحدهای مسکونی روستایی را حذف کرد.

نماینده شیراز همچنین از حذف بند 65 لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق خبر داد و اظهار کرد: پیش از این در بخش جداول درباره حق بیمه شخص ثالث تعیین تکلیف و مقرر شده بود که پنج درصد سهم مردم از حق بیمه شخص ثالث کاهش یابد لذا به دلیل اینکه این بحث در جداول آمده بود در بند 65 حذف شد.

100 هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن برای خانواده شهدا

قادری با اشاره به تصویب بند 67 لایحه بودجه از تکلیف به بانک مرکزی برای اختصاص 100 هزار میلیارد تومان به 100 هزار نفر از خانواده‌ شهدا و جانبازان بالای 70 درصد برای تسهیلات خرید و یا ساخت مسکن خبر داد.

وی ادامه داد: در بند 69 لایحه هم آمده بود که تحصیل ایثارگران در دانشگاه‌های دولتی رایگان است و در دانشگاه‌های غیردولتی هزینه را دستگاه‌های ذیربط پرداخت می‌کنند که بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق حافظان کل قرآن کریم و قاریان ممتاز کشوری هم به شمول این بند اضافه شدند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت:‌ با تصویب بند 71 لایحه بودجه، سازمان‌های مناطق آزاد تجاری موظف شدند مبلغی از منابع‌شان را به کمیته امداد و بهزیستی همان مناطق اختصاص دهند که این مبلغ 10 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی همچنین با اشاره به تصویب بند 72 لایحه بودجه، گفت که بر این اساس به زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد سراسر کشور تسهیلاتی معادل 200 میلیارد تومان از محل وجوه قرض‌الحسنه بانک‌ها پرداخت می‌شود.

وی از حذف بند 90 لایحه بودجه که راه مشارکت بین دولت و بخش غیردولتی را تعریف کرده بود خبر داد و گفت: استدلال این بود که این نوعی قانون‌گذاری است و نیاز به لایحه مجزا دارد. دولت در این بند مشارکت برای احداث پروژه‌های عمرانی بین بخش دولتی و غیردولتی را تعریف کرده بود.

بخش‌های دولتی هم هزینه دادرسی پرداخت می‌کنند

قادری با اشاره به تصویب بند 85 لایحه بودجه، از لغو معافیت دستگاه‌های دولتی از پرداخت هزینه دادرسی در مراحل مختلف خبر داد و گفت که بخش‌های دولتی هم از این به بعد مثل بخش‌های غیردولتی در طرح دعاوی هزینه دادرسی می‌پردازند.

وی با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، گفت: بانک مرکزی موظف است از طریق بانک‌های دولتی 1440 میلیارد تومان از محل پس‌اندازهای قرض‌الحسنه به عنوان تسهیلات در اقساط پنج ساله جهت اشتغال مددجویان سازمان زندان‌ها اختصاص دهد.

نماینده مردم شیراز ادامه داد:همچنین مقرر شد 50 درصد از عوارض ارزش افزوده در تهران نیز به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌شود تا بر اساس شاخص توسعه‌نیافتگی بین مناطق مختلف کشور توزیع شود. استدلال هم این بود که دفاتر خیلی از کارخانجات در تهران است و منابع آنها در تهران وصول می‌شود.

قادری با اشاره به تصویب بند از لایحه بودجه گفت: بر این اساس بانک مرکزی موظف شد 20 درصد مانده تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی را با معرفی کمیته امداد به مددجویان تحت پوشش این نهاد پرداخت کند.

سخنگوی تلفیق همچنین با اشاره به مصوبه این کمیسیون در خصوص حق بیمه کارگران ساختمانی، اظهار کرد: پیش از این سازمان تامین اجتماعی مکلف بود 800 هزار کارگر ساختمانی را هر سال بیمه کند و حق بیمه را از محل درصدی از پروانه‌های ساختمانی تامین کند که این مورد اعتراض بود لذا ما مصوب کردیم نیم درصد واحد از عوارض ارزش افزوده سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که مبلغ آن حدود هزار و 200 میلیارد تومان در سال می‌شود کسر و توسط سازمان مالیاتی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود تا کسی که پروانه می‌گیرد نیازمند پرداخت مبلغ به تامین اجتماعی نباشد. این اقدام موجب رشد سریع در صدور پروانه‌های ساختمانی می‌شود که هم به نفع مردم و هم به نفع شهرداری است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 ادامه داد: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق کارفرمایانی که از کارگر ساختمانی استفاده می‌کنند در صورتی که کارگران آنها تحت پوشش بیمه نباشند مکلفند آنها را تحت پوشش بیمه حوادث قرار دهند.

قادری در تشریح بخش دیگری از مصوبات کمیسیون تلفیق، از افزایش درآمد کارت ملی هوشمند از 15 به 60 میلیارد تومان خبر داد و در عین حال تاکید کرد که تعرفه تغییری نخواهد کرد.

وی گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، هزینه انشعاب و مصرف آب، برق و گاز حوزه‌های علمیه صددرصد رایگان تعیین شد و 70 درصد مصرف آب، برق و گاز نیز برای حسینیه‌ها، مساجد، دارالقرآن‌ها و اماکن دینی و اقلیت‌های مذهبی رایگان خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در پایان اعلام کرد: کمیسیون تلفیق در بندی الحاقی از ماده واحده لایحه بودجه به شرکت ملی نفت تکلیف کرد که تا پایان هر ماه هزینه خوراک مصرفی پتروشیمی‌ها که برای تولید بنزین و گازوئیل مورد استفاده قرار می‌گیرد را به حساب خزانه واریز کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
حضرات 120 هزار میلیارد بو دجه هد فمند ی یا رانه دو لت را به 50 هزار میلیا رد کا هش داد هاند و نه تنها کمکی با این تو رم به مردم نمیکنند بلکه می خو اهند سر و ته انرا هم اگر بتو انند بزنند !
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها