کد خبر: ۱۲۹۱۳
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۰۱ خرداد ۱۳۹۰
بررسي معضلات مجلس شوراي اسلامي و اشتباهات سرزده از بعضي نمايندگان سبب خواهد شد تا اشتباهات مجلس هنگام نزديك شدن به زمان انتخابات اصلي‌ترين نهاد قانونگذاري كشور، داراي اهميت ويژه باشد. 
گروه سياسي «خبرگزاري دانشجو»؛ انتقادات وارده به قوه مقننه،‌اگرچه مانند انتقادات به جريان انحرافي حاشيه ساز و جنجالي نشده است، اما بررسي آنها از نظر تعداد و عمق اتفاقات مي‌تواند روشن كننده عمق اشباهات مجلس، خصوصاً هيئت رئيسه آن در مواقع حساس و گلوگاه هاي خاص و هنگام اخذ تصميم‌هاي سرنوشت‌ساز است.
 
دانشگاه آزاد و مردودي بعضي از مجلسيان

تنش‌هاي پيرامون موضوع وقف دانشگاه آزاد در واپسين روزهاي خرداد سال 89 سبب شد تا بهت اقشار مختلف مجلس از بابت تصويب چنين طرحي به يك‌باره مبدل به اعتراض شود؛ اعتراضي كه بعضي انتقادات به‌حق را دنبال مي‌كرد.
 
اگرچه بعضي رفتارهاي ناشايست و استفاده از بعضي تعابير سبب شد تا نسبت به حفظ حرمت اشخاص خصوصاً‌رياست مجلس تذكراتي داده شود، اما تجمع اعتراض آميز دانشجويان مقابل مجلس فراتر از اشتباهات اندك حضار، مورد تاخت و تاز حاميان اعضاي هيئت رئيسه خصوصاً شخي آقاي لاريجاني، رئيس محترم قوه مقننه قرار گرفته و تا اهانت به دانشجويان معترض پيش رفت.
 
بررسي برنامه پنج ساله در چند سال؟

طولاني شدن بررسي برنامه پنجم توسعه پنج‌ساله كشور از ديگر نقاط ضعف مجلس فعلي است كه نشان دهنده چربش توان امور غير تخصصي بر مسائل تخصصي است؛ چرا كه اين برنامه اگرچه طي روندي كارشناسي شده تدوين شد، اما روند بررسي طولاني و تغييرات بيش از حد آن،‌ بيم ناكارآمد شدن برنامه را بوجود آورد.
 
ابر و باد و مه و خورشيد و فلك و علي مطهري

ماجراي حضور علي مطهري، نماينده جنجالي مجلس شوراي اسلامي در هيئت نظارت بر مطبوعات كه حاصل رأي نمايندگان بود، يكي از نقاط مبهم كارنامه هيئت رئيسه مجلس فعلي خصوصاً ‌شخص لاريجاني است.
 
علي مطهري كه با حضور در ليست اصولگرايان از مردم تهران رأي گرفت و جواز حضور در مجلس را به دست آورد، در حالي به هيئت نظارت بر مطبوعات رفت كه فراكسيون اكثريت مجلس، ‌مطابق با آنچه روند كاري موارد مشابه بود، ‌هرگز جهت هماهنگي آرا تشكيل جلسه نداد تا حمايت سوال برانگيز فراكسيون اقليت مجلس از اين مرد حاشيه‌ساز مجلس،‌ در كنار دوگانگي رأي اصولگرايان، ‌موجبات انتخاب او را به عنوان نماينده مجلس در هيئت مورد اشاره، فراهم آورد.
 
در اين ميان، انفعال رياست قوه مقننه كه همزمان رياست فراكسيون اصولگرايان را نيز بر عهده دارد، نقشي اثرگذار در عدم برگزراي جلسه هماهنگي ميان اصولگرايان داشت.
 
زياد و كم شدن وزارتخانه‌ها

در حالي كه بر اساس قانون برنامه پنج‌ساله توسعه كشور، ‌دولت موظف به كاهش تعداد وزارتخانه‌ها شده است؛ طرحي قديمي از بايگاني مجلس خارج و سبب تصويب قانون ادغام سازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان شد تا دولت مكلف به تأسيس وزارت ورزش و جوانان شود.

اين در حالي بود كه در بازي‌هاي آسيايي اخير، درخشان‌ترين نتايج ايران در اين بازي‌ها (البته منهاي بازي‌هاي آسيايي تهران) كسب شده بود.
 
وكلاي مجلس، ناظراني كه نظارت نمي‌پذيرند

بي‌شك مخالفت‌ها و موافقت‌هاي يكي در ميان نمايندگان مجلس با طرح نظارت بر عملكرد نمايندگان مجلس كه سبب شد تا كلياتي بدون روح از اين قانون تصويب شود، يكي از سوابق غيرقابل دفاع نمايندگان دوره هشتم مجلس است.
 
نمايندگاني كه خود داعيه نظارت بر تمام اركان اجرايي كشور را داشته و همواره بر قانون‌پذير شدن دولتي كه گاه قانون‌گريز مي‌نامند،‌ تأكيد مي‌كنند.
 
قانوني كه هر چهار سال يك‌بار تغيير مي‌كند

از جمله برنامه‌هاي ثابت مجلس،‌ تغيير قانون انتخابات خصوصاً انتخابات مجلس شوراي اسلامي است.

در تمامي ادوار اين نهاد و در آستانه برگزاري انتخابات و همزمان با آغاز تبليغات غيررسمي و پنهاني و گاه زيرپوستي نمايندگان فعلي و كانديداهاي احتمالي مجلس، نمايندگان مجلس تلاش مي‌كنند تا تغييراتي را كه ضروري مي‌دانند، در قانون انتخابات اعمال كنند.
 
اين برنامه كه هر چهار سال يك‌بار در دستور كار مجلس قرار مي‌گيرد،‌ تغييراتي است كه در طول دوره مجالس مختلف در اين قانون اعمال مي‌شود.
 
البته اگر نمايندگان محترم قصد بروزرساني قانون انتخابات را دارند، به امر پسنديده‌اي دست زده‌اند، اما سوال اينجاست كه چرا قوانين ديگر اينگونه با سرعت به روز نشده و يا آنچنان با عجله تغيير مي‌كنند كه صداي اعتراض همه كارشناسان را در مي آورند؟
 
داستان مجلس و دولت، گروكِشي يا لج‌بازي؟

اختلافات دولت و مجلس بر سر عدم اجراي مصوبات قانوني از سوي دولت به آنجا كشيد كه شائبه وجود شكاف در حاكميت مطرح و از سوي معاندان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران تبليغ شد تا خوراك هياهوي رسانه‌هاي بيگانه شود.
 
پافشاري دولت بر نظرات خود به همراه عدم انعطاف‌پذيري مجلس خصوصا ‌هيئت رئيسه سبب شد تا اين اختلاف نظر تا انجا دادمه يابد كه تندترين سخنان از سوي دو طرف بيان و در رسانه‌ها منتشر شود.

متأسفانه تعابيري مانند گروكِشي و لج‌بازي از كلماتي بود كه بر خلاف شأن دو نهاد دولت و مجلي مورد استفاده قرار گرفت و شادماني دشمنان اين مرز و بوم را رقم زد.
 
چگونه بودجه سال 90 تاريخي شد؟

روند تصويب بودجه سال 1390 در حالي آغاز شد كه اين لايحه با تأخير از سوي دولت به مجلس ارائه شد كه در اين مورد نيز ركوردي براي تحويل ديرهنگام چنين لايحه مهمي ثبت شد.
 
از سوي ديگر روند بررسي جزء به جزء و دست‌كاري بند به بند اين طرح به همراه تأكيد نمايندگان و هيئت رئيسه بر تعطيلات طولاني مدت مجلس سبب شد تا بودجه به صورت علي‌الحساب و با دو دوازدهم از كل مبلغ پيشنهادي تصويب شود تا نمايندگان بتوانند بعد از اتمام تعطيلات نوروزي، در فرصتي يك‌ماهه و بدون استرس اقدام به بررسي دقيق بودجه سال 90 كرده و در نيمه دوم ارديبهشت ماه، بالاخره تكليف بودجه سال جاري كشور را مشخص كنند.
 
نكته اساسي و مبهم اينجاست كه چرا نمايندگان از تعطيلات خود نگذشتند و يا از تغييرات متعدد و گاه غيرضروري اين لايحه كوتاه نيامدند تا كشور،‌ سال را با بلاتكليفي در بودجه آغاز نكند؟
 
ناكارآمدي يا عدم كارشناسي؟
 
يقيناً مجموعه مجلس را با بررسي كارنامه و عملكرد تك تك نمايندگان و موضعگيري در مواقع حساس، نمي توان ناكارآمد دانست، اما بروز ناكارآمدي هاي حاصل از اعمال غيركارشناسي امري بديهي و غيرقابل انكار در مجلس هشتم است كه مي تواند بر قضاوت فرزندان اين آب و خاك طي سال هاي آينده، اثر گذار باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۴ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
خدا خیرتان دهد....عجبی یکی پیدا شد که به احمدی نژاد گیر ندهد و به باند و مافیای مجلس انقاد کند.....
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها