کد خبر: ۱۲۹۰۹۹
زمان انتشار: ۱۱:۲۵     ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی اعلام کرد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» بیش از یک دهه است که ده‌ها میلیون دلار پول نقد تحت عنوان «شبح پول» به دفتر رئیس‌جمهور افغان فرستاده که این امر به فساد در این کشور دامن زده است.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با اشاره به استناد گفته‌های مشاوران کنونی و سابق رئیس‌جمهور افغانستان مدعی شد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» در یک دهه گذشته ده‌ها میلیون دلار پول نقد در چمدان، کوله‌پشتی و کیسه‌های خرید به دفتر «حامد کرزی» رئیس‌جمهور افغانستان فرستاده است.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد که این به اصطلاح «شبح پول» برای خرید نفوذ برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به دفتر حامد کرزی فرستاده می‌شد اما در واقع به فساد دامن می‌زد و به تقویت قدرت جنگ‌سالاران منتهی می‌شد و در نهایت به تضعیف راهبرد خروج واشنگتن از افغانستان منجر می‌شد.

یکی از مقامات آمریکایی گفت: بزرگترین منبع فساد در افغانستان، آمریکا بود.

سیا حاضر به اظهار نظر درباره این گزارش نشد و وزارت خارجه آمریکا نیز تاکنون اظهار نظری درباره این گزارش ارائه نکرده است و هیچ‌گونه واکنشی از سوی کرزی یا دفتر وی نیز اعلام نشده است.

«خلیل رومان» که در بین سالهای 2002 تا 2005 بعنوان رئیس ستاد کارکنان کرزی فعالیت می‌کرد به نیویورک‌تایمز درباره این پول‌های میلیونی که سیا به دفتر کرزی داده بود، گفت: ما آن را «شبح پول» می‌خوانیم. این پول مخفیانه می‌آمد و مخفیانه می‌رفت.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد برای بیش از یک دهه ده‌ها میلیون پول نقد هر ماه به دفتر رئیس‌جمهور افغانستان داده می‌شد.

بر اساس این گزارش، توزیع پول نقد، شیوه استاندارد سیا در افغانستان از زمان آغاز جنگ آمریکا در این کشور بوده است. پرداخت پول نقد به دفتر رئیس‌جمهور ظاهراً ارتباطی با قوانین نظارتی و محدودیت‌هایی که برای کمک‌های رسمی آمریکا به افغانستان تعیین شده و یا برنامه‌های کمک رسمی سیا همچون تأمین بودجه سازمان‌های اطلاعاتی افغانستان نداشته است و ظاهراً قوانین آمریکا را نیز نقض نکرده است.

مقامات افغان به روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کردند که هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد، کرزی شخصاً هرگونه پولی دریافت کرده است و این پول‌های نقد توسط شورای امنیت ملی به کار گرفته شده است.

نیویورک‌تایمز ادامه داد که مقامات آمریکایی و افغان که اطلاعاتی درباره این پول‌های نقد داشتند، می‌گویند که هدف اصلی این پول‌ها حفظ دسترسی به کرزی و چرخه داخلی او و تضمین نفوذ سیا در کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان بود.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد که مبالغ بسیار زیادی از این پول به جنگ‌سالاران و سیاستمدارانی داده می‌شد که اغلب آنها با تجارت مواد مخدر ارتباط داشتند و در برخی موارد نیز این افراد با طالبان افغانستان در ارتباط بودند و مقامات افغان و آمریکایی آشنا با این ماجرا می‌گویند که سیا در واقع از شبکه‌هایی در افغانستان حمایت می‌کرد که دیپلمات‌ها و سازمان‌های اجرای قانون آمریکا در حال جدال با آن بودند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها