کد خبر: ۱۲۸۸۴۲
زمان انتشار: ۱۲:۰۶     ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
چرا بسياري از كانديدها متمايل به حضور هاشمي هم در انتخابات هستند؟
ظرفيت منفي ثابت هاشمي كه تقابل هر كانديداي ديگري با وي مي تواند منجر به پيروزي رقيب وي شود، همان چيزي است كه باعث شده اين روزها بيش از هر زمان ديگري كانديداهاي مختلف خواستار حضور وي در عرصه انتخابات شوند، همچنين متمركز شدن انتقادات مختلف كانديداهاي حاضر به هاشمي رفسنجاني در صورت حضور وي در انتخابات، از بركات ديگر اين اقدام وي خواهد بود و بايد به انتظار نشست و ديد آيا وي در صورت كانديداتوري و تاييد شوراي نگهبان، نيمي از آراي سال 84 را مي تواند كسب كند يا خير؟
598: حضور هاشمي رفسنجاني در عرصه انتخابات 92 از مدتها قبل محل تحليل كارشناسان مختتلف قرار گرفته است و آنچه كه در اين ميان بيش از همه بر روي آن اشتراك نظر وجود دارد ناكامي مجدد وي در اين عرصه است.

به گزارش رجانيوز، روز شنبه خبري از قول سعيد حجاريان در رسانه هاي مختلف منتشر شد؛ "هاشمي دقيقه 90 براي انتخابات ثبت نام مي كند." و اين در حاليست كه يك شب پيش از آن نيز رسانه ها خبري را به نقل از ياسر هاشمي فرزند كوچك رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام مبني بر حضور پدرش در عرصه انتخابات مطرح كردند. هرچند اين خبر روز بعد از آن تكذيب شد اما نشانه هاي برآمده از رفتار سياسي اطرافيان هاشمي بيانگر حقيقت ديگري است.

با اين حال دكتر باقري لنكراني، كانديداي مورد حمايت جبهه پايداري كه جدي ترين منتقد رويكردهاي سياسي و مديريتي هاشمي رفسنجاني محسوب مي شود، در اولين نشست خبري خود بعد از اعلام كانديداتوري، با اشاره به اين موضوع گفت:

"اگر بخواهم درباره حضور آقای هاشمی بر اساس عقل بگویم، باید بگویم که ایشان با 79 سال برای اداره مملکتی که 75 میلیون جمعیت که 40 میلیون آن زیر 30 سال است، مناسب نیست و بهتر است ایشان در سمتی که مقام معظم رهبری به او سپرده‌اند، فعالیت خود را ادامه دهند اما اگر قرار باشد از روی دل پاسخ بدهم باید بگویم حضور آقای هاشمی در انتخابات 92 موجب شکستی سنگین‌تر از انتخابات 84 خواهد بود."

اما نكته قابل توجه در اين ميان؛ اعتماد به نفس ستودني هاشمي رفسنجاني براي حضور در انتخابات است و حال آنكه در 16 سال گذشته همواره كانديداي پيروز انتخابات رياست جمهوري، در ازاي «نه به هاشمي» توانسته اند بخشي از راي مردم را به خود جلب كنند. اين تجربه چه در سال 76 و جه در سال 84  تكرار شده است و با وجود اين، باز هم اين روزها هاشمي و اطرافيانش با همان اعتماد به نفس مشهور و مثال زدنيشان به دنبال حضور در عرصه انتخابات هستند.

*                 *                 *

هاشمي رفسنجاني فردي است كه بسياري از ناظران، رمز پيروزي محمد خاتمي در سال 76 را تقابل با وي مي‏دانند. به عبارت ديگر ظرفيت منفي وي در آن برهه و ترويج اين تحليل كه ناطق نوري ادامه دهنده راه هاشمي خواهد بود، بخش قابل توجهي از آراي مردم را در سال 76 به سمت خاتمي هدايت كرد، اين تحليل آنگاه رنگ و بوي واقعي تر به خود گرفت كه در انتخابات مجلس ششم در سال 78، هاشمي بعد از بسياري از چهره هاي جوان و ناشناس دوم خردادي، در جايگاه سي ام تهران قرار گرفت و مجبور شد با اعلام استعفاي خود، عزلت را بر حضور در مجلس ترجيح دهد،‌ چرا كه طبيعي بود وي با اين ميزان از آرا نتواند رياست مجلس ششم را كسب كند.

اما داستان شكست هاي پياپي وي به اينجا منحصر نشد و او در سوم تير 1384 سنگين ترين ناكامي سياسي خود را تجربه كرد. هاشمي 71 ساله در برابر محمود احمدي ن‍ژاد جوان قرار گرفت و اين بار نيز ظرفيت منفي وي منجر شد تا رقيب وي با اختلاف معناداري بتواند آراي مردم را به سمت خود جلب كند و اين چنين بود كه وي حتي از ارسال پيام تبريك براي رقيب انتخاباتي خود امتناع كرد تا بخش ديگري از اخلاق سياسي خود را به نمايش بگذارد.

با اين حال رفتارهاي تقابلي هاشمي رفسنجاني طي سالهاي 84 تا 88 عليه احمدي ن‍ژاد، دولت نهم و جريان سوم تير نه تنها به نفع وي نبود بلكه منجر شد تا زماني كه رييس جمهور در مناظره با موسوي از جبهه مقابل خود با محوريت هاشمي نام ببرد، باز هم ظرفيت منفي هاشمي در مردم به نفع احمدي نژاد بكار آيد و نهايتا گزينه مورد حمايت سفت و سخت هاشمي با كسب 13 ميليون راي در برابر 24 ميليون راي احمدي نژاد، شكست سنگيني را متحمل گردد.

اما عملكرد معنادار، غير قابل قبول و تحركات خانواده هاشمي طي حوادث بعد از انتخابات باعث شد تا ظرفيت منفي وي نسبت به سالهاي گذشته رشد مضاعفي داشته باشد و معدود هواداران سياست زده وي نيز نسبت به دفاع كوركورانه از وي وادار به تامل شوند. اوج اين واكنش در شعارهاي معنادار مردمي كه در راهپيمايي عظيم 9 دي 88  حضور داشتند، در قبال هاشمي و خانواده اش خود را نمايان كرد تا مشخص شود كه مردمي كه براي برائت از فتنه به خيابان ها آمده اند عاملين و مسببين اصلي اين رويداد ناگوار سياسي را چه شخصيت هاي و گروه هايي مي دانند.

گفتني است انزواي سياسي- اجتماعي هاشمي طي سالهاي اخير بگونه اي بوده است كه وي نه تنها ديگر رييس جمهور، رييس مجلس و رييس مجلس خبرگان نيست بلكه تنها سمت حقوقي و رسمي وي رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام است، مسئوليتي كه اهل فن به خوبي مي دانند، به واسطه قاعده لطف و مصلحت رهبر معظم انقلاب محقق شده است.

لازم به ذكر است، ظرفيت منفي ثابت هاشمي كه تقابل هر كانديداي ديگري با وي مي تواند منجر به پيروزي رقيب وي شود، همان چيزي است كه باعث شده اين روزها بيش از هر زمان ديگري كانديداهاي مختلف خواستار حضور وي در عرصه انتخابات شوند، همچنين متمركز شدن انتقادات مختلف كانديداهاي حاضر به هاشمي رفسنجاني در صورت حضور وي در انتخابات، از بركات ديگر اين اقدام وي خواهد بود و بايد به انتظار نشست و ديد آيا وي در صورت كانديداتوري و تاييد شوراي نگهبان، نيمي از آراي سال 84 را مي تواند كسب كند يا خير؟

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها