کد خبر: ۱۲۸۴۷
زمان انتشار: ۱۴:۴۳     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰

مسئولان جشنواره سینمایی کن در فرانسه که همواره از اقدامات سیاسی یازیگران سینما علیه جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کردند، در واکنش به اظهارات نرم یک کارگردان مشهور سینما علیه رژیم صهیونیستی، او را از این فستیوال سینمایی اخراج کردند!

به گزارش رجانیوز، «لارس فون ترير» كارگردان مشهور دانماركي پس از آنكه در یکی از نشست‌های خبری این جشنواره سینمایی گفت «من مشكلي با جامعه يهوديان ندارم اما از وجود اسرائيل خوشحال نيستم چرا كه اين كشور منبع اذيت و آزار و نگراني است»، از جشنواره كن اخراج شد.
 
پس از اين سخنان برگزاركنندگان جشنواره كن روز گذشته در بيانيه‌اي با اعلام اخراج اين كارگردان دانماركي اعلام كرد: جشنواره كن جايگاهي استثنايي براي معرفي آثار و دفاع از آزادي بيان است اما در شوراي اداري فوري جشنواره، اين شورا با ابراز تاسف از سخنان فون ترير، سخنان وي را سوءاستفاده از اين جايگاه درباره مسايل غيرقابل قبول و آن را خلاف آرمان‌هاي بشريت دانسته و تسامح در اين امر را غيرممكن مي‌داند.
 
گفتنی است این کارگردان دانمارکی پيش از اين در سال 2000 نخل طلايي اين جشنواره را به خاطر فيلم «رقص در تاريكي» از آن خود كرده بود و فيلم امسال وي نيز ميان كانديداهاي نخل طلايي جشنواره كن قرار دارد.
 
این اقدام مسئولان فستیوال کن در حالی صورت گرفته که این جشنواره سینمایی در سال‌های اخیر به پاتوق کارگردانان و بازیگران مخالف جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده بود و این افراد با استفاده از مخاطبان گسترده کن، دست به انتشار بیانیه‌های سیاسی علیه ایران می‌زدند؛ روندی که به ویژه پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم بسیار پررنگ شده است.
 
حضور افرادی مانند جعفر پناهی، عباس کیارستمی، شیرین نشاط، بهمن قبادی و ... در جشنواره کن سال‌های اخیر و اظهارنظرهای سیاسی آنان علیه ایران نه تنها با مخالفت مسئولان جشنواره روبرو نشده، بلکه این افراد به دلیل این اظهارات خود مورد توجه ویژه مسئولان و رسانه‌های حاضر در فستیوال کن هم قرار گرفته‌اند.
 
این اقدامات سیاسی جشنواره کن سال گذشته به اوج خود رسید و با سوءاستفاده از شهرت یکی از بازیگران زن، تلاش رسانه‌ای و تبلیغاتی گسترده‌ای برای سیاه نشان دادن اوضاع اجتماعی و سیاسی ایران به بهانه حمایت از "جعفر پناهی" که در بازداشت به سر می‌برد، صورت گرفت. در همین راستا بود که اشک‌های "ژولیت بینوش" هنرپیشه معروف فرانسوی در هنگام دریافت جایزه بهترین هنرپیشه نقش اول زن این جشنواره، بازتاب وسیعی در نشریات و رسانه‌های غربی داشت.
 
مسئولان کن همچنین با برگزاری نشست‌های ویژه‌ای در حاشیه اکران فیلم‌ها، تلاش کردند تا بازداشت جعفر پناهی را به علت شرکت در یک مهمانی خصوصی مطرح و از آن به عنوان نماد نبود آزادی در جمهوری اسلامی ایران یاد کنند اما انتشار برخی جزئیات درباره نحوه دستگیری او از سوی مسئولان قضایی نشان داد پناهی خانه خود را تبدیل به خانه تیمی و زیرزمینی جهت ساخت فیلم‌های سیاه و اتهام پراکنانه علیه ایران کرده بود.
 
این درحالی است که استاندارد دوگانه برخورد مسئولان جشنواره فیلم کن با مسائل سیاسی سبب شده تا تعدادی از کارگردانان مشهور جهان، دست به تحریم این جشنواره زده‌اند؛ اقدامی که اخراج سیاسی کارگردان مطرح دانمارکی از این جشنواره، به عنوان تاییدی بر این مدعا ارزیابی شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها