کد خبر: ۱۲۸۳۷
زمان انتشار: ۱۲:۴۸     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰
به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در نشست طلاب تربت حیدریه در تحلیل انقلاب مصر، عدالت‌خواهی و ظلم ستیزی را یکی از مهم‌دلایل این انقلاب برشمرد و گفت: به دلیل سوء مدیریت و حکومت طاغوت، فقر شدیدی بر مردم مصر تحمیل شد.

وی ادامه داد: در گذشته مصر از نظر تمدن و صنعت نسبت به بسیاری از کشورها از جمله ایران برتر بود، ولی امروز از بسیاری از کشور‌ها عقب‌مانده است.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه در بررسی عوامل دیگر انقلاب مردم مصر با تأکید بر اسلامی بودن این انقلاب تصریح کرد: استبداد ستیزی، سلطه ستیزی و استقلال‌طلبی و درخواست حاکمیت دینی از دیگر عوامل شکل‌گیری انقلاب در مصر بود که تمامی این دلایل، نشان دهنده اسلامی بودن انقلاب مردم مصر  است.

* مردم مصر به حداقل‌ها اکتفا نکنند.

این کارشناس عرصه بین‌الملل ادامه داد: ایران اسلامی تلاش دارد، این نکته را به مردم مصر یادآوری کند که آنها به دنبال اسلامیت 100درصدی باشند و به حداقل‌ها اکتفا نکنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در بررسی اوضاع کنونی مصر و رهبری این انقلاب به قدرت‌های اصلی در این میان اشاره کرد و گفت: ارکان بازمانده حاکمیت طاغوت سرنگون شده، ‌یکی از قدرت‌هایی است که به دنبال حاکمیت در مصر است؛ این جریان که حمایت آمریکا نیز با آنها است، تلاش دارد با تأمین برخی خواسته‌های مردم،‌ آنها را قانع نماید و بر مصر حکومت کند.

وی، احزاب رسمی معارض با حکومت مصر در زمان ریاست حسنی مبارک را از دیگر مدعیان حاکمیت بر انقلاب مصر معرفی کرده و بیان داشت: در زمان دیکتاتوری مبارک، برخی احزاب رسمی معارض بودند که فعالیت‌هایی چون انتشار روزنامه و نشریه داشتند.

*ائتلافی که مردم آن را نپذیرفتند

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به ائتلاف این احزاب پس از ناتوانی در به دست گرفتن انقلاب، تصریح کرد: در آغاز حرکت انقلابی در مصر، این احزاب تلاش کردند به تنهایی رهبری انقلاب و حکومت را به دست گیرند، ولی پس از ناتوانی ائتلاف نمودند، هرچند که با این ائتلاف و قدرت گرفتن، باز هم مردم اینها را نپذیرفتند.

وی، علمای الازهر و برخی شخصیت‌های منفرد را نیز از جمله این قدرت‌‌ها برشمرده و گفت: الازهر مصر و افرادی چون البراد‌عی، قرضاوی و عمروموسی از جمله این افراد هستند که در تلاش برای رهبری مصر هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه به فعالیت حزب اخوان‌المسلمین اشاره و تصریح کرد: اخوان‌المسلمین درست است که حزب رسمی معارض در زمان حسنی مبارک نبود، ولی قوی‌ترین معارض بود. البته اخوان‌‌المسلمین با تأخیری که در ورود به جریان انقلاب داشت و مشکلاتی درونی و اختلافات فکری داخلی که دارد، نمی‌تواند رهبری را به دست گیرد.

وی ثورة‌الشباب را مهم‌ترین جریان در رهبری انقلاب مصر معرفی کرده و گفت: درست است که این گروه پیش از انقلاب وجود نداشت، ولی آغازگر انقلاب آنها بودند. آنان با استفاده از پیامک و استفاده از فضای مجازی اینترنت در میدان التحریر جمع شدند و درادامه مردم نیز به آنها پیوستند و انقلاب را به وجود آوردند.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه درباره رهبری انقلاب توسط این گروه گفت: جوانان انقلابی مصر گروه 40 نفره‌ای را به عنوان شورای رهبری انتخاب کردند که از بین آنان هسته مرکزی پنج نفری رهبری و انقلاب جوانان مصر انتخاب شدند.

وی ادامه داد: این گروه پنج‌نفره امروز نقش زیادی را در مدیریت مصر دارند، به گونه‌ای که به شورای عالی ارتش مصر راه‌ یافتند.

* ثورةالشباب، مخالف ارتباط با امریکا

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی به تلاش امریکا برای نزدیک شدن به این گروه و مخالفت آنها با امریکا اشاره کرد و گفت: این شورا هفته گذشته دو نفر از اعضای خود را که مخالفت با آمریکا را رها کرده‌بودند و به دنبال  بررسی رابطه با امریکا بودند،‌ اخراج کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: تمامی این قدرت‌ها برای حاکمیت بر مصر در تلاش هستند و به دنبال محقق ساختن اهداف خود می‌باشند.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با تأکید بر امیدواری تحقق بخشی دیگر مطالبات اسلامی نهضت مصر در ماه‌های آینده، اظهار داشت: این حرکت تا کنون دستاوردهایی چون برکناری حکومت طاغوت و تغییراتی در قانون اساسی را داشته و امروز نیز تلاش در عملی نمودن قطع ارتباط مصر با اسرائیل، برقراری رابطه با ایران و حل مسئله کمپ دیوید دارد.

*تلاش آمریکا و اروپا برای حفظ منافع

وی ادامه داد: آمریکا، اسرائیل و دولت‌های استعمارگر اروپایی در جریان  بروز نهضت‌ها و بیداری  اسلامی در چند کشور، غافل‌گیر شده و به شدت پایگاه‌های مهمی را از دست دادند و اکنون در تلاش‌اند که ملت‌ها، به پا خاسته را به تأمین حداقل مطالبات آنها قانع سازند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها