کد خبر: ۱۲۶۶۲۰
زمان انتشار: ۱۹:۱۰     ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
رهبر حزب «تاجیکستان نو» در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه «ملت» تأکید کرد که مسئولیت اعتلای وطن، ما را به صحنه آورد و این پیام حزب ماست.

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «زید سعیداف» رهبر حزب «تاجیکستان نو» در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه «ملت» تاجیکستان تأکید کرد که مسؤلیت سربلندی و اعتلای وطن ما را به صحنه آورد و این پیام حزب ما است.

در تاریخ شش آوریل سال جاری گروهی از جمله اقتصادشناسان، سرمایه‌داران معروف و فعالان سیاسی کشور از تأسیس حزب جدید سیاسی با نام «تاجیکستان نو» خبر دادند.

تأسیس این حزب جدید شاید مهم‌ترین حادثه حیات سیاسی تاجیکستان در ماه‌های اخیر باشد. «زید سعیداف» رهبر گروه مبتکر، سرمایه‌دار شناخته شده، رئیس شورای هماهنگی تشکیلات تولیدکنندگان و سرمایه‌داران و سازمان‌های اجتماعی تاجیکستان ضرورت تأسیس، هدف و برنامه‌های این حزب بویژه در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال جاری را در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه ملت چنین تشریح کرد:

سؤال: امروز در تاجیکستان هشت حزب سیاسی فعالیت دارند، ضرورت تأسیس حزب جدید چه بوده است؟

سعیداف: به نظر ما امروز تأسیس یک حزب جدید هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی و اجتماعی ضروری است. ضرورت سیاسی در چیست؟ امروز بحث سیاسی جامعه ما مانند کوچه سربسته‌ای است.

تقریبا 3 دهه است که ما بدون نتیجه درباره ایدئولوژی، طرز تفکر و افکار همدیگر بحث می‌کنیم، من دینی، تو دموکراتیک، وی سوسیالیست، دیگری کمونیست و... این بحث بنابر ماهیت نظری‌اش بی‌نتیجه است.

ولی زندگی مردم نمی‌تواند پایبند همین بحث باشد در این بحث ایدئولوژیک، مردم عادی تاجیکستان که امروز نیاز به زندگی شایسته دارند، فراموش شده است.

پس باید نیرویی به صحنه بیاید که ماهیت فعالیتش تلاش به خاطر تأمین زندگی شایسته بر پایه همان ایدئولوژی رسمی باشد که در حال حاضر تاجیکستان وابسته به آن معرفی می‌شود.

ضرورت اقتصادی و اجتماعی تأسیس چنین حزبی در آن است که با وجود دستاوردهای سیاسی و دولت‌داری باید اعتراف کنیم که مسائل اقتصادی و اجتماعی جامعه ما به نحو شایسته حل نشده است.

مردم بسیاری از مناطق با خانواده‌های خویش تاجیکستان را ترک می‌کنند، متأسفانه مهاجرت آنان بی‌بازگشت است زیرا امیدی برای بهبودی زندگی خود نمی‌بینند.

پس باید نیرویی به صحنه بیاید که در مردم امید به سازندگی کشور را زنده کند و به حل واقعی مسائل مردم روی آورد از این رو ضرورت تأسیس چنین حزبی به میان آمده است، یعنی ما باید جهشی را در سطح فکری جامعه به وجود آوریم تا از بن‌بست فکری خارج شده در پی ساختن زندگی شایسته و انسانی برویم.

سؤال: ولی چنین منطقی به آن معنی است که حزب شما غیرایدئولوژیک است؟ یعنی شما ایدئولوژی ندارید؟

سعیداف: فکر می‌کنم این طور مسائل را مطرح کردن، کهنه شده است. اگر جهان معاصر را بنگریم بسیاری احزاب دیگر چنین ماهیتی ندارند یعنی ایدئولوژی‌های عادی تاریخی نیز از ارزش‌هایی برخوردار هستند که ماهیت عمومی دارند.

اعتماد ما بر آن است که هر انسانی می‌تواند اعتقاد، باورها و ارزش‌های خود را داشته باشد ولی این باید مانعی برای جمع شدن انسان‌ها با یکدیگر نشود بلکه حزب شخصیت‌ها و نیروهای سازنده را جمع می‌کند.

کسانی که برای آنان سازندگی، آبادانی، زندگی شایسته انسان و خارج کردن مردم کشور از این وضعیت نامناسب اقتصادی و اجتماعی مهم‌تر باشد.

زندگی مردم را تنها با شعارهای سیاسی و ایدئولوژیک نمی‌توانیم بهبود ببخشیم بلکه باید برای مردم شرایط و امکانات واقعی رشد و زندگی شایسته را فراهم آوریم.

ما همه تکرار می‌کنیم که تاجیکستان بهشت روی زمین است بله از نظر طبیعت و اقلیم تاجیکستان یکی از زیباترین کشورهای جهان است، سرزمینی بهشت‌آسا است ولی از نظر شرایط زندگی آیا مثل بهشت است؟

امروز از این کشور صدها هزار نیروی جوان فکری و کاری به خاطر داشتن زندگی بهتر، وطن را بدون بازگشت ترک می‌کنند.

مگر انسان‌ها از بهشت می‌گریزند؟ نه، پس باید ما شرایطی را به وجود بیاوریم که در کنار طبیعت بهشتی، زندگی مردم نیز بهشتی باشد.

مردم در وطن احترام داشته باشند و به ناچار از  آن خارج نشوند، این است هدف حزب «تاجیکستان نو».

خلاصه حزب تأسیس شده بدون ایدئولوژی نیست و اعتمادمان به همان ایدئولوژی است که توسط قانون اساسی تاجیکستان معرفی شده است.

سؤال: از چه طریق می‌توان مشکلات اقتصادی را حل کنیم؟ آیا با این امکانات محدودی که داریم می‌توانیم به رشد اقتصادی برسیم؟

سعیداف: راه‌حل‌های مشکلات اقتصادی کشور را به طور وسیع و مشخص در برنامه حزبی بیان می‌کنیم و شما خواهید دید، اما مسأله اصولی که باید بدانیم این است که مشکلات اساسی اقتصاد تاجیکستان کمبود امکانات اقتصادی نیست. 

مشکل اصلی مدیریت نادرست و غیرحرفه‌ای بخش اقتصادی، نداشتن سیاست مدرن اقتصادی و نیز محیط سالم سرمایه‌گذاری است و اگر این مسائل حل شود، رشد اقتصادی بهبود می‌یابد.

سؤال: یعنی این را چگونه باید فهمید؟

سعیداف: مسأله قانون جدید مالیات را اگر در نظر بگیریم، این قانون تنها برای جمع آوری مالیات تهیه شده و به رشد اقتصادی تاجیکستان ضربه بزرگی می‌زند و اثر نامطلوب سیاسی و اجتماعی این قانون به مرور زمان بیشتر می‌شود.

بزرگترین مشکل برای رشد اقتصاد و سرمایه‌گذاری در تاجیکستان، نبود محیط سالم سرمایه‌گذاری و غیرحرفه‌ای و غیراقتصادی بودن قانون مالیات است.

سؤال: خطر این وضعیت اقتصادی در چیست؟ به نظر شما مردم اعتراض و آشوب می‌کنند، آیا شما نگران این ناآرامی‌ها هستید؟

سعیداف: برای نگران شدن شرط نیست که مردم اعتراض و عصیان کنند و آنگاه ما نگران شویم همین که مردم در وضع ناگوار اقتصادی و اجتماعی قرار دارند، همین خود نگرانی بزرگی است.

همین که رشد بنیادی در بخش اقتصاد نیست، خود نگرانی بزرگ است. مگر می‌توانیم خود را تسکین بدهیم که مهاجرت روزافزون ما راه‌حل مشکلات است و حتی کم و کاستی‌های سیاست کنونی‌ ما را جبران می‌کند؟

روزی فرا می‌رسد که نیروی فزاینده کاری بجز دریافت امکانات خود کشور، راه‌حل دیگری نمی‌بیند. پس چگونه با این اندیشه‌ها می‌توان اظهار نگرانی نکرد؟

از طرف دیگر ما در واقع یک سلسله دستاوردهای جدی سیاسی داریم و استقلال دولتی، تأمین ثبات و امنیت کشور دستاورهای بزرگی هستند.

ما در اعلامیه تأسیس حزب خود از شش آوریل سال جاری این دستاورهای ملی را ذکر کردیم و از همه نیروهایی که در نائل شدن به آنها سهم داشتند، صمیمانه سپاسگزاری کردیم.

حزب ما نیز برای حفظ این دستاوردها تلاش می‌کند ولی به نظر ما حل نشدن مسائل اقتصادی و اجتماعی می‌تواند برای تمام این دستاوردهای مهم ایجاد خطر کند.

این خطر می‌تواند هر گزینه نامطلوبی داشته باشد در آن حد و اندازه که نیاز به شرح و تفسیر ندارد.

خلاصه بدون حل مسائل اقتصادی و اجتماعی مشکلات مردم، حفظ کردن دستاوردهای مهم سیاسی کشور امکان ندارد.

سؤال: اگر باز به سیاست برگردیم امسال انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان در پیش است. آیا در انتخابات شرکت می‌کنید؟

سعیداف: من فکر می‌کنم که ما برای این کار بسیار دیر کردیم ما نه از نظر حقوقی نه از نظر تشکیلاتی و مالی توان و امکان این کار را نخواهیم داشت.

ولی در برنامه انتخابات ما مسؤلیت شهروندی خود را اجرا خواهیم کرد.

سؤال: همکاری نزدیک شما با مقامات دولتی باعث شده که برخی رسانه‌ها شما را به عنوان حزب نزدیک به حکومت معرفی کنند. نظرتان در این باره چیست؟

سعیداف: این سؤال شما وضعیت فضای سیاسی جامعه ما را به خوبی نشان می‌دهد.

ذهنیت جامعه ما همین‌گونه محدود شکل گرفته است به طوری که می‌گویند، رنگ تفکر سیاسی ما سیاه و سفید شده، یعنی یا حکومتی یا مخالف حکومت. مگر گزینه دیگری نیست؟

ولی ما به صحنه آمدیم که همین قالب را بشکنیم. یک جهش فکری را به وجود آوریم. سطح فکری ما باید از این پس حکومتی یا ضدحکومتی بودن، نباشد. این مسئله بسیار کهنه و محدود است.

در این باره به طور آشکار می‌گویم که شخصیت، فرهنگ و ایمان بنده هرگز اجازه نمی‌دهد که من و کسانی که در یک صف قرار داریم، دست‌نشانده باشیم.

من اگر به چنین نقشی راضی می‌شدم، وضعیتم طوری دیگر بود. من چنین سخنی را در حق خود بسیار ناروا می‌دانم.

ایده ما و حزب ما زاده وضعیت و نیاز جامعه است. مثلا، هرگاه من حال تحقیر‌آمیز مهاجران کاری تاجیک را می‌بینم، برای آینده ملت خود بسیار نگران می‌شوم و از خاموشی خودم شرم می‌کنم، وقتی من در جدول‌ها و فهرست‌های بین‌المللی نام تاجیکستان را در ردیف‌های آخر می‌بینم، ناراحت می‌شوم.

نیروی غیرت و درک مسؤلیت اعتلای وطن حزب ما را به صحنه آورد و این پیام حزب ما است.

درباره نزدیکی ما با حکومت، باید بگویم که ما می‌خواهیم یک حزب مرکزگرا و عمل‌گرا و تکنوکرات باشیم. ما همان قدر که با حکومت نزدیک هستیم همان قدر با مخالفان آن نیز نزدیک هستیم.

من شخصا با اکثر رهبران احزاب سیاسی کشور نه تنها آشنا هستم بلکه با آنان رابطه نزدیک‌ شخصی و انسانی دارم.

به نظر ما، از 100 بار وطن گفتن، اگر یک قدم صمیمانه در راه آبادی آن برداریم بهتر است.

سؤال: شما قبل از آنکه مبتکر تأسیس حزب باشید، رئیس شورای هماهنگ‌سازی انجمن سرمایه‌گذاری و اتحادیه‌های اجتماعی تاجیکستان هستید که حدود 60 تشکیلات بانفوذ کشور را متحد می‌سازد. مگر در دایره فعالیت این شورا پیدا کردن اهدافی که باعث تأسیس تاجیکستان نو شده‌اند، امکان نداشت؟

سعیداف: واقعا شما به نکته مهمی اشاره کردید، بنده هیچگاه تأسیس حزب را فقط به خاطر جاه‌طلبی‌های سیاسی دنبال نمی‌کردم.

اگر انسان حق انتخاب کردن داشته باشد و برای فعالتیش مسؤلیت داشته باشد، به هر وسیله‌ای در محور سیاست قرار می‌گیرد یا انتخاب می‌کند و یا انتخابش می‌کنند.

سرمایه‌گذاران اعتمادی به فعالیت تشکیلات اجتماعی ندارند و این خود یکی از علت‌های تأسیس حزب جدید بود.

سؤال: در شرایط تاجیکستان روی صحنه آمدن سرمایه‌گذاران موفقی چون شما برای فعالیت تجاری که همانند اکثر سرمایه‌داران، زندگی شایسته‌ای دارند، چگونه خود را از نگرانی و تهدیدهای احتمالی در امان نگه می‌دارید؟

سعیداف: من تصور نمی‌کنم که یک انسان کامل بیرون از جامعه، بدون وابستگی به شرایط زندگی مردم، بتواند که زندگی خوش و راحتی داشته باشد مگر جامعه با یک ثروتمند و صدها فقیر می‌تواند امنیتش تأمین باشد؟

اگر وضع اجتماعی و اقتصادی مردم بهتر نشود، معرفت و فرهنگشان رشد نیابد، پس هر لحظه امکان دارد که جامعه ما به خطرهای مختلف روبرو شود و در این حالت همه زیان می‌بینند.

یعنی به میدان سیاست آمدن ما از «فربهی» نبوده بلکه وضع اقتصادی و اجتماعی مردم ما را وادار کرده که فهم و امکانات خود را برای آبادی وطن صرف کنیم.

مثلا 2 سال قبل تحت مدیریت بنده بیش از 3 هزار شهروند به کار دائمی مشغول شدند.

متأسفانه این تعداد در سال‌های اخیر تقریبا 2 برابر کمتر شده است. این تنها مشکل ما نیست این مشکل تقریبا همه آنهایی است که به تولید مشغول هستند.

البته همه ساله کارخانه‌های جدیدی در بخش‌های مختلف شروع به فعالیت می‌کنند ولی در برابر این، چند کارخانه دیگر در این سال‌ها از فعالیت باز می‌ماند.

ما نه به کشور صادرکننده محصولات بلکه به جمهوری مصرف‌کننده تبدیل شده‌ایم و در این صورت عضویت در سازمان جهانی تجارت می‌تواند زیان‌آور شود زیرا عضویت در این سازمان کشورهایی سود می‌کنند که اقتدار صادراتی دارند.

سؤال: پس به طور عمومی شما یک حزب مخالف هستید؟

سعیداف: ما وضعیت اجتماعی و اقتصادی کنونی را برای مردم تاجیکستان مناسب نمی‌دانیم و آن را برای دولت و ملت از نظر سیاسی خطرناک ارزیابی می‌کنیم به همین علت برای کمک به اصلاح این وضع به صحنه خواهیم آمد.

از نظر سیاسی ما حزبی معتدل، سازنده، قانون‌گرا، مرکزگرا و تکنوکرات می‌باشیم و این موضع امروز ما است. مخالف شدن یا نشدن ما به برخورد حکومت نیز وابسته است.

چنانچه ما شاهد همکاری‌های خوب حکومت با احزاب بودیم، مثل سال‌های برقراری صلح که این نشان‌دهنده فرهنگ بالای سیاسی شناخته شده دنیا است.

اما اگر حکومت اهمیت یک نیروی معتدل و سازنده و ضرورت یک حزب تکنوکرات را برای جامعه، برای دولت، برای سالم شدن فضای سیاسی و رشد اقتصادی کشور درک کند، ما آماده هرگونه همکاری هستیم.

هرگز نمی‌خواهیم در حکومت افرادی پیدا شوند که از درک این اهمیت عاجز بمانند. ما را صرفا در قالب تنگ مبارزه برای قدرت بدانند. به ما فشار آورند و تلاش کنند تا ما را نیز به صف مخالفان خود سوق دهند.

ما تلاش داریم که در اولین فرصت موضع، دیدگاه و اندیشه‌های خود را در شکل برنامه حزب برای جامعه پیشنهاد کنیم و باور داریم که همه کسانی که اندیشه مرکزگرایی، سازندگی و تأمین زندگی مناسب برای مردم را دارند، تمام کسانی که ایجاد تاجیکستان جدید را طرفداری می‌کنند، به حزب «تاجیکستان نو» خواهند پیوست و ما صمیمانه از آنان استقبال خواهیم کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها