کد خبر: ۱۲۶۲۷۶
زمان انتشار: ۲۳:۱۲     ۲۹ فروردين ۱۳۹۲
 به گزارش 598 به نقل از فارس، کامران باقری لنکرانی عضو جبهه پایداری صبح امروز در همایش «هفتمین رئیس‌جمهور در مسیر پیشرفت، مقاومت و عدالت» در دانشگاه تربیت مدرس با بیان نظرات خود در رابطه با حضور جبهه پایداری در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: جبهه پایداری جریان گفتمانی است و بر تداوم جریان ماندن تأکید دارد زیرا حزب سیاسی نیست.

 

وی افزود: جبهه پایداری با زمینه‌سازی شروع نشده و بر اساس ضرورت پیش آمده است و در حال حاضر که هنوز دو سال از این جبهه نگذشته در دوران نوزادی است.

 

وی نسل روحانیون جبهه پایداری را سرمایه‌های این جبهه دانست و عنوان کرد: در این جبهه مثل برخی گروه‌ها امکانات زیادی نداشتیم و سرمایه اصلی ما نسل روحانیونی مانند آیت‌الله خوشوقت و مصباح هستند که سرمایه‌های معنوی ما به شمار می‌آیند.

 

وی با بیان اینکه جبهه پایداری نباید وارد آفات حزبی شود، گفت: این جبهه بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که در صحنه حاضر است ولی ما نباید وارد آفات حزبی شویم زیرا ما حزب سیاسی نیستیم.

 

باقری لنکرانی ادامه داد: البته می‌توانستیم بهتر از این کار کنیم که در این مورد هم مسائل مختلفی نقش داشتند.

 

عضو جبهه پایداری اضافه کرد: در فهرست کوتاه شده جبهه من، آقای جلیلی و مهندس فتاح حضور داریم که قرار گذاشتیم که هرکس مسئولیت را بر عهده گرفته و به دیگران کمک کند و یک دولت کارآمد را تشکیل دهیم.

 

لنکرانی در پاسخ به سوالی درباره برنامه جبهه پایداری برای پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران گفت: مذاکرات ایران و 1+5 براساس اصولی تدوین شده است که این اصول از قوامی برخوردار است که در همه دولت‌ها دنبال می‌شود. ما در استفاده از انرژی هسته‌ای به دلیل رشد و توسعه پر شتاب کشور یک نیاز جدی داریم که باید این برنامه به نتیجه برسد.

 

وی خاطر نشان کرد: انتقادی که اکنون است این است که برای استفاده از انرژی هسته‌ای باید شتابمان را افزایش دهیم و مذاکرات ایران و 1+5 در مسیر خود ادامه پیدا کند، اصل مهم دراین باره حفظ حقوق ملت ایران است.

 

عضو جبهه پایداری با اشاره به تدوین برنامه دولت یازدهم در یک نگاه کلی از نظر جبهه پایداری، اظهار داشت: پس از بررسی‌ها کاندیدای اصلح را مشخص و برنامه‌ دولت یازدهم را با کمک 40 نفر از اعضای دولت، نمایندگان مجلس، فعالان فرهنگی و اقتصادی و وزرای پیشین در یک نگاه کلی تدوین کردیم که گزارش اولیه آن به آیت‌الله مصباح داده شده و تذکرات صورت گرفته در این رابطه نیز برای ویرایش بعدی آماده می‌شود.

 

وی با اشاره به اعتقاد جبهه پایداری به انتخاب اصلح، تصریح کرد: کاندیدای جبهه پایداری پس از تصویب شورای مرکزی و شورای فقاهتی در هفته آینده مشخص و اعلام می‌شود.

 

*سران اصلاح‌طلب جرئت عرضه کردن خود به آراء عمومی را ندارند

 

سخنگوی جبهه پایداری گفت: مقام معظم رهبری در سخنان خود فرمودند برای کاندید شدن در انتخابات از تمام سلایق می‌توانند حضور یابند ولی برخی افراد در مصاحبه‌های خود حضور اصلاح‌طلبان را تئوریزه اعلام می‌کنند. وی افزود: اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات باید خود را در عرصه‌ رأی مردم بگذارند که سران اصلاح‌طلب جرئت عرضه کردن خود به آراء عمومی را ندارند زیرا می‌دانند کاریزمای‌ آنها افول کرده است.

 

* تمام کاندیداها ادعای پیشرفت کشور را دارند

 

باقری لنکرانی گفت:‌ در آستانه انتخابات همه کاندیداها و گروه‌های سیاسی، اجتماعی و فعالان ادعای پیشرفت کشور را دارند و هیچ کس نمی‌گوید که حضورش سبب بد شدن وضعیت کشور می‌شود.

 

وی افزود: به طور کلی اینکه چه مشکلی در کشور چالش اصلی است و چه جهت‌گیری‌های کلانی مطرح می‌شود تا بر اساس آن «رویکردهای عملیاتی تعریف شود» جای بحث دارد.

 

سخنگوی جبهه پایداری با اشاره به تأکید کاندیداها به مسائل اقتصادی در ترسیم چالش‌های کشور خاطرنشان کرد: در ترسیم چالش‌های کشور یک حرف مشترک با عنوان مشکلات اقتصادی را از همه می‌شنویم در صورتیکه باید برای حل آن برنامه‌ریزی کنیم.

 

باقری لنکرانی مقصر دانستن دولت‌های نهم و دهم در تمام مشکلات اقتصادی را تحلیل نامناسبی دانست و ادامه داد: اینکه بگوییم یک دولت، سازمان مدیریت برنامه ریزی را منحل کرده و در نتیجه آن نقدینگی بالا رفته و هدفمندی یارانه‌ها نیز به تورم کمک کرده و تمام مشکلات اقتصادی به عهده دولت‌های نهم و دهم است، تحلیل مناسبی نیست.

 

وی گفت: این کار زنگ خطری برای مسئولانی است که می‌خواهند از مسئولیت خود فرار کرده و مشکلات اقتصادی را به گردن دیگران بیاندازند زیرا برخی مسئولان سیاسی و اقتصادی کشور در دولت‌های قبل نیز این تحلیل‌ها را انجام می‌دهند.

 

این عضو جبهه پایداری گفت: یک موضوع چند عاملی در سال 68 و بعد از جنگ در ایران شروع و در اقتصاد کشور نهادینه شد.

 

باقری لنکرانی ادامه داد: محفوظاتی بعد از اقتصاد جنگ باعث شد پس از گذشت دو دهه با مشکلاتی که می‌بینیم مواجه شویم. وابستگی به نفت و پروژه‌های بزرگ اقتصادی که هیچ ارتباطی با معیشت مردم ندارند از جمله این مشکلات هستند به طور مثال میلیاردها تومان صرف سدسازی می‌کنیم ولی شبکه‌های آبرسانی آن را درست نمی‌کنیم و در نتیجه پروژه‌ عظیمی تکمیل می‌شود که با مردم ارتباط ندارد.

 

وی افزود: ویژگی‌های چنین پروژه‌هایی این است که حجم زیادی از نقدینگی و توان ملی را به خود اختصاص می‌دهند اما هیچ اثر اقتصادی به معنای ارزش افزوده ندارند، چنین برنامه‌هایی به خاطر بودجه‌های نفتی اعمال می‌شود و بی‌حساب و کتاب در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد.

 

* دیوان‌سالاری مصداق هدر دادن بودجه است

 

سخنگوی جبهه پایداری دیوان‌سالاری و افزایش هزینه‌های جاری دولت‌ها را از مصادیق هدر دادن بودجه برشمرد و اظهار داشت: دیوان‌سالاری سبب می‌شود مخارج بودجه نفتی روز به روز افزایش پیدا کند و با وابستگی ما در اقتصاد و نفت با شتاب ادامه پیدا کند و به جایی برسد که با فروش هر میزان نفت هزینه‌های جاری را نمی‌توانیم تامین کنیم.

 

وی با انتقاد از روند خصوصی‌سازی و بنگاههای زودبازده اقتصادی خاطرنشان کرد: برخی از کارخانجات بزرگ با رانت‌های کلان به بخش خصوصی واگذار شد، اما برخی از کسانی که این کارخانه‌ها را از دولت خریده بودند آن‌ها را تعطیل کردند و زمین‌ها و ماشین‌هایش را فروختند تا سودی به دست بیاورند در نتیجه نه تنها کار آفرینی نکردند، بلکه خود به مشکل دیگری تبدیل شد، از سوی دیگر برخی به جای به کار گرفتن صنعت به دنبال محصولات بی‌کیفیت که بازار اجباری داشتند رفتند همه این مسائل در اقتصاد کشور وجود دارد و اگر بخواهیم به این ریشه‌ها توجه نکنیم دچار تناقضاتی می‌شویم که تکرار مکررات است و در جهت‌گیری اقتصادی‌مان ناکارآمدی ایجاد می‌کند.

 

عضو جبهه پایداری گفت: تاسف دارد که فردی 8 سال سکاندار مملکت بوده و باز هم بگوید مشکلات ما به خاطر دو دلت اخیر است.

 

وی ادامه داد: این موضوع فرار از مسئولیت است و آن را کارشناسان تشخیص می‌دهند.

 

باقری لنکرانی افزود: ما تورم بیش از 50 درصدی سال 74 را فراموش نمی‌کنیم، نه این‌که تورم 44 درصدی الان خوب است، اما برخی از ریشه‌های تورم به همان زمان برمی‌گردد که اگر آن‌ها را نبینیم دچار اشتباه می‌شویم.

 

وی عنوان کرد: برای تحقق حماسه اقتصادی بر مبنای حماسه سیاسی کسانی که راهبری می‌کنند باید از اشتباهات دولت سازندگی اصلاحات و دولت نهم و دهم درس گرفته باشند و نکات مثبت آن‌ را هم ببینند.

 

عضو جبهه پایداری گفت: هدفمندی یارانه‌ها موضوع بدی نیست که همه‌ مشکلات را به گردن آن می‌اندازند. هدفمندی به دلیل همکاری نکردن و همدلی نکردن قوا در کلیاتش اجرا نشد؛ یعنی قوا به جای این‌که کمک حال یکدیگر باشند اهدافی غیر از آن و حتی غیر از منافع ملی دنبال کردند.

 

وی گفت: درست در زمانی که همدلی و همراهی بیشتر و نگاه مبتنی بر منافع ملی نیاز داشتیم چون در آستانه انتخابات بودیم همه قوا بیشتر به این فکر بودند که هدفمندی به پای چه کسی نوشته می‌شود.

 

باقری لنکرانی افزود: آنچه مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند این بود که در عرصه‌های مختلف به جز منافع ملی مد نظر کسی نباشد و نگاه، نگاه مبتنی بر عدالت باشد ولی برخی از ما فقط می‌خواهیم ثروت را بدون در نظر گرفتن توزیع سیاست مد نظر قرار دهیم.

 

وی تاکید کرد: ما الزام داریم که که در این مسیر نگاه کاهش فاصله‌ طبقاتی را به عنوان نگاه اصلی قرار دهیم در آن صورت است که می‌توانیم در مواجه با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی چه باید بکنیم که منفعت واقعی‌اش به همه برسد؛ سهام عدالت می‌توانست شروع خوبی باشد اما چون نگاه آن فقط نگاه توزیعی بود و به بهبود مدیریت توجه نمی‌کرد اثرگذاری نداشت.

 

باقری لنکرانی گفت:‌ بیکاری فارغ‌التحصیلان مشکلات بنیادی ما هستند و اگر کسی توضیح غیرواقعی درباره‌ آن‌ها بدهد مشخص می‌شود راه حلش هم غیرواقعی است، به طور مثال نمی‌توان با سیاست‌های سال 75 جامعه امروز را اداره کرد، معلوم است این برنامه به درد امروز نمی‌خورد؛ نگاه گذشته‌نگر که به آینده توجه نداشته باشد و چالش‌ها و تهدیدهای آینده را نبیند نگاهی نیست که بتواند در شرایط کنونی کشور را به مقصد برساند ما در شرایط امروز باید به دنبال کسی بگردیم که فرصت‌سازی و برای نظام فرصت ایجاد کند.

 

* توضیحات لنکرانی در رابطه با ابهامات انتخابات

 

عضو جبهه پایداری با اشاره به ابهامات موجود در انتخابات ادامه داد: اولین ابهام این بود که آیا هاشمی رفسنجانی کاندید می‌شود یا نه؟ با توجه به این که افرادی هستند که تفکر او را نمایندگی می‌کنند، این ابهام برطرف شده چون به هر حال هاشمی رفسنجانی یاد خودش می آید و یا یک فرد دیگر را معرفی می‌کند.

 

وی افزود: ابهام دیگر این بود که رئیس قوه مقننه کاندیدا می‌شود یا نه؟ که این هم ابهام مهمی نیست چون بیشتر اصولگرایان وارد صحنه می‌شوند و اگر رییس قوه مقننه کاندیدا شد به نفع او کنار می‌کشند.

 

وی افزود: در رابطه با اصلاح‌طلبان هم شخصیتی که گمان می‌کنم کاریزماست ولی نیست، قصد به صحنه آمدن دارد اما اصلاح‌طلبان طبق فرمول خودشان باید یک حضور حداقلی داشته باشند آن هم برای اینکه ستادهای‌شان را برای انتخابات شوراها آماده کنند.

 

باقری لنکرانی در رابطه با کاندیدا شدن مشایی گفت: باید سعی کنیم برخورد منصفانه‌ای با دولت داشته باشیم، رئیس‌جمهور، رئیس قوه مجریه است. او 8 سال مسئولیت را بر عهده داشت که در کارنامه‌اش نقاط ضعف و قدرت دیده می‌شود برخی از این مشکلات به خودشان برمی‌گردد و ربطی به مشایی ندارد.

 

وی با اشاره به برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی جبهه پایداری افزود: برنامه‌ ما از مهر ماه سال گذشته آغاز شد به طوریکه کارهای موازی هم در این برنامه‌ها نیست.

 

وی افزود: در بخش اقتصادی اشکال برخی از برنامه‌ها این است که از بخش‌های فرهنگی و اجتماعی گسسته هستند، ولی برنامه‌ای که ما تجربه کرده‌ایم رویکرد همه‌جانبه دارد که کارهای موازی را افزایش نخواهد داد.

 

وی عنوان کرد: سعی کردیم نگاه جامعی به آسیب‌های کشور داشته باشیم. با توجه به تحول در سیستم بانکی، کنترل نقدینگی، ادامه هدفمندی یارانه‌ها، تجربه بنگاه‌های زودبازده و مردمی شدن اقتصاد راهکارهای قوی ارائه بدهیم.

 

عضو جبهه پایداری با بیان اینکه باید به بخش خدمات ارتقا ببخشیم، ادامه داد: بخش خدمات یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی است که از نظر بعضی فقط به دلالی محدود شده در حالی که می‌توانیم با حضور فارغ‌التحصیلان به این بخش ارتقاء ببخشیم نمونه‌اش هم کارهای الکترونیکی و پیشخوانهای دولت‌ است که می‌توان هزینه‌های مصرف کننده را کم کند.

 

* دولت بر ابهامات انتخاباتی نیفزاید

 

همچنین باقری لنکرانی در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران در رابطه با برگزاری همایش یکصدهزار نفره که برخی آن را همایش انتخاباتی می‌دانند، گفت: هر کاری که فضا را به نوعی دچار ابهام کند، موضع درستی نیست وظیفه دولت این است که مراقب برگزاری انتخابات سالم و بدون ابهام باشد و اگر خود اقدامی انجام دهد که بر این ابهام بیفزاید، خلاف وظیفه است، به خصوص در شرایط سخت اقتصادی کنونی هر نوع هزینه‌ای که فایده‌ای برای مردم مستعضف نداشته باشد، هزینه به جا و درستی نیست.

 

عضو جبهه پایداری درباره مسائل مطرح شده مبنی بر ادغام دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه ایران نیز گفت: وقتی با یک محیط دانشگاهی با بیش از 700 نفر هیئت علمی و هزاران دانشجو روبه‌رو هستیم، تصمیمات ناگهانی و بدون در نظر گرفتن خرد جمعی تصمیمات درستی نیستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها