کد خبر: ۱۲۶۱۸۷
زمان انتشار: ۱۱:۴۸     ۲۹ فروردين ۱۳۹۲
رئیس حزب سوسیال دموکرات تاجیکستان معتقد است که چین بیش از مناطق مرزی واگذار شده به این کشور در استان «بداخشان» تاجیکستان به داخل قلمروی شهرستان «مرغاب» نفوذ کرده است.

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «رحمت الله زائراف» رئیس حزب سوسیال دموکرات تاجیکستان معتقد است که چین بیش از مناطق مرزی واگذار شده به این کشور در استان بداخشان تاجیکستان به داخل قلمروی شهرستان «مرغاب» نفوذ کرده است.

رئیس حزب عمومی سوسیال دموکرات در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به انتقال نیرو و تجهیزات نظامی ارتش تاجیکستان به استان بداخشان به بهانه برگزاری رزمایش ضدتروریستی و بحث در مورد احتمال واگذاری بخش دیگری از قلمروی شهرستان مرغاب به چین در ازای بدهی مالی حکومت دوشنبه، تأکید کرد: شخصا به شهرستان مرغاب رفتم و دیدم که مرزبانان چینی در بخشی از مناطق تا عمق 20 کیلومتری داخل خاک تاجیکستان نفوذ کرده‌اند.

حال آنکه براساس قرارداد علامت‌گذاری مرز مشترک تاجیکستان و چین، تنها یک هزار کیلومتر مربع از زمین‌های شهرستان مرغاب به چین واگذار شده بود.

این در حالی است که برخی رسانه‌های خبری روسی انتقال نیرو و تجهیزات نظامی ارتش تاجیکستان را به استان بداخشان، جلوگیری از اعتراض احتمالی مردم این منطقه به واگذاری بخش دیگری از قلمروی شهرستان مرغاب به چین در ازای بازپرداخت بدهی مالی دولت تاجیکستان به این کشور، عنوان کرده‌اند.

تاجیکستان در آغاز سال 2011 رسما قسمتی از قلمرو خود را در اختیار چین گذاشت که مقامات از آن به عنوان «زمین دعوایی» نام می‌برند.

البته این تصمیم واکنش‌های جامعه مدنی و نمایندگان احزاب و مخالفان را به دنبال داشت اما مقامات گفتند دوشنبه با واگذاری این زمین دعوایی، خود را از چنگال «اژدهای سرخ » نجات داده‌ است.

چین یکی از کشور‌های اصلی وام‌دهنده به تاجیکستان است که تاکنون راه «دوشنبه-چناق» را بازسازی کرده و تونل «شهرستان» را نیز ایجاد و در اختیار تاجیکستان قرار داده است.

این مسئله در حالی است که ده‌ها پروژه دیگر در تاجیکستان با سرمایه چین اجرا می‌شود که ظاهرا باز پرداخت آن برای تاجیکستان آسان نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها