کد خبر: ۱۲۵۶۲۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۷     ۲۷ فروردين ۱۳۹۲
یکی از وکلای انگلیسی که رهبری کمیته تحقیق سازمان ملل را در خصوص حملات پهپادهای سازمان سیا بر عهده دارد آنها را با حملات القاعده مقایسه کرده و مدعی شده است که برنامه مخفی آمریکا خطر قانونی شدن و مشروعیت یافتن تروریسم را افزایش داده است.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، بن امرسون، وکیل انگلیسی گفت، حملات پهپادهای آمریکا بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است، این در حالی است که خانواده و خویشاوندان قربانیان این حملات اظهارات این وکیل انگلیسی را عجیب، ساده لوحانه و نامعقول توصیف کردند.

نظرات این وکیل باعث به خطر افتادن و تضعیف تحقیقات 9 ماهه وی پس از شکایت‌های مرتبط با حملات پهپادها از سوی پاکستان و سایر کشورها به سازمان ملل می‌شود.

امرسون در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.ان.ان گفت: اگر برای آمریکا این روند قانونمند باشد که هر جا القاعده را یافت از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند، این امر برای القاعده هم قانونمند است که نظامیان و تجهیزات آمریکا را مورد هدف قرار دهد.

این وکیل که محقق ویژه سازمان ملل در امور مقابله با تروریسم و حقوق بشر محسوب می‌شود، افزود: با توجه به تحلیل‌های آمریکا استفاده از پهپادها علیه شبه نظامیان القاعده در هر جای دنیا قانونی است که البته این امر یک خطر واقعی محسوب می‌شود چرا که القاعده نیز با همین روش حملات خود را علیه نیروهای آمریکایی قانونی می‌انگارند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل از این وکیل انگلیسی خواسته است در خصوص حملات مناقشه برانگیز پهپادها در یمن، پاکستان و افغانستان به تحقیق بپردازد.

گزارش وی اکتبر سال جاری میلادی منتشر می‌شود.

حامیان برنامه استفاده از پهپادها به کشته شدن بیت الله محسود، رهبر طالبان پاکستان توسط این پهپادها اشاره می‌کنند. در حالی که منتقدان می‌گویند استفاده از این پهپادها و پیروزی‌های کوتاه مدت باعث به وجود آمدن یک نسل جدید افراطگرا از شبه نظامیان و کشته شدن تعداد بیشتری از غیرنظامیان می‌شود.

محققان اداره تحقیقات خبرنگاری تخمین زدند که از زمان اولین حمله هوایی پهپادها در پاکستان مربوط به سال 2004 میلادی، 884 غیرنظامی کشته شده‌اند.

محقق موسسه خدمات متحد سلطنتی انگلیس نیز گفت که مقایسه میان القاعده و سازمان سیا غیرقابل دفاع است.

وی افزود: مقابله با یک گروه تروریست باعث مشروعیت بخشیدن و قانونی کردن اقدامات یک دولت نمی‌شود.

دولت پاکستان هیچ گاه اجازه انجام حملات پهپادی را در داخل خاک کشور نداده و تنها در زمان ریاست جمهوری پرویز مشرف به صورت کاملا محدود حملات هواپیمایی صورت می‌گرفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها