کد خبر: ۱۲۵۱۹۱
زمان انتشار: ۱۹:۳۱     ۲۵ فروردين ۱۳۹۲
بعد از بازي تيم‌هاي الهلال عربستان و استقلال ايران، فرافکني‌ مقامات سعودي عليه فوتبال ايران شدت گرفته و بر شدت اتهام‌ها افزوده شده است.
مسئولان تيم فوتبال الهلال پس از ديدار مقابل استقلال عليه فوتبال ايران جوسازي‌هايي را آغاز کردند. عربستاني‌ها با ارسال نامه به برخي از کشورهاي حوزه خليج فارس خواستار اين شدند که با ايجاد يک اتحاد عليه فوتبال ايران به دليل عدم ميزباني مناسب، بازي‌هاي نمايندگان کشورمان در سرزميني بي‌طرف برگزار شود!

به گزارش فارس، اين ادعا در حالي مطرح شده است که ايران همواره ميزباني بسيار خوبي از حريفان خود داشته و حتي ‌چند روز پيش مسئولان الشباب وقتي پس از ديدار مقابل تراکتورسازي ايران را ترک کردند لب به تمجيد از ميزباني مردم آذربايجان و تبريزي‌ها گشودند.

شايد يکي از دلايل اصلي اينکه امروز چنين ادعاهاي کذبي عليه فوتبال ايران مطرح مي‌شود بي‌توجهي مسئولان فوتبال به اتفاقات نامناسبي بوده که در بسياري از مواقع براي نمايندگان فوتبال ايران در عربستان رخ داده است.

براي نمونه به چند مورد از اين کارشکني‌ها اشاره مي‌کنيم. در تاريخ 8/12/89 کاروان پرسپوليس براي ديدار مقابل الاتحاد وارد فرودگاه جده شد. کاروان سرخپوشان با معطلي 8 ساعته و پس از انگشت‌نگاري و چشم‌نگاري توانستند از فرودگاه خارج شوند.

در تاريخ 1/3/91 پرسپوليس در تک بازي حذفي مرحله يک هشتم نهايي بايد به عربستان سفر مي‌کرد تا با تيم الاتحاد روبه‌رو شود در اين سفر نيز حدود 3 ساعت نماينده ايران را در فرودگاه معطل کردند.

ذوب آهن، سپاهان، مس کرمان، صباي قم و فولاد نيز بارها با کارشکني مسئولان عربستاني روبه‌رو شدند که اشاره به تمامي اين اتفاقات از حوصله اين گزارش خارج است.

امير رضا واعظ آشتياني در اين ارتباط معتقد است عدم آشنايي با ديپلماسي ورزشي باعث به وجود آمدن برخي حواشي و مسائل شده است. او گفت: نبايد با رفتارمان به رقيبان بهانه دهيم. يکي از مهمترين دلايل بروز اين مشکلات عدم آشنايي با ديپلماسي ورزش است. قبل از بازي بايد افرادي را براي هماهنگي به کشورهايي که در آن بازي داريم اعزام کنيم.

رئيس سابق سازمان ليگ نيز نظري مشابه دارد. عزيز محمدي در اين ارتباط عنوان کرد: بايد هماهنگي‌ها قبل از سفر صورت بگيرد و مدير رسانه‌اي و مسئول امور بين‌المللي باشگاه‌ها در وظايف خود با قدرت بيشتري عمل کنند.

در اين بين عزيز محمدي اعتقاد دارد بسياري از مشکلات به وجود آمده از دامنه اختيارات باشگاه‌ها به دور است و اين مسائل مربوط به قوانين داخلي کشورهاست که AFC نيز به هيچ‌وجه به اين مسائل ورود نمي‌کند.

محمود خوردبين سال‌ها به عنوان سرپرست در باشگاه پرسپوليس فعاليت داشته است. او نگاه ديگري به اين موضوع دارد و معتقد است سهل‌انگاري مسئولان فوتبال ايران باعث بروز چنين رفتارهايي است. خوردبين به خبرنگار فارس گفت: در اغلب سفرهاي‌مان با پرسپوليس به کشورهاي عربي مخصوصا عربستان بارها با مشکل روبه‌رو مي‌شديم. بعضي اوقات تا 10 ساعت در فرودگاه ما را معطل مي‌کردند. اگر همان زمان با آن‌ها مقابله به مثل مي‌کرديم و در سفر عربستاني‌ها به ايران کاروان آن‌ها را معطل مي‌کرديم ديگر چنين اتفاقاتي به وجود نمي‌آمد. آن ها خيال مي کنند برتر از همه هستند و هرکاري دوست دارند انجام مي‌دهند.

مشکلاتي که رقباي عربستاني براي فوتبال ايران به وجود آوردند بسيار زياد بوده است در اين بين مي توان به اتفاقاتي اشاره کرد که در ارديبهشت سال 90 و بعد از ديدار الهلال و سپاهان به وجود آمد. پس از تساوي دو تيم در آن مسابقه سامي الجابر مديرفني باشگاه الهلال عربستان دست به اقدامي بسيار عجيب زد.

آن ها ادعا کردند آبي که سپاهاني ها در هتل به الهلالي ها دادند مسموم بوده است. مديرفني الهلال نمونه‌اي از اين آب ها را با خود به عربستان برد تا آن را مورد آزمايش قرار دهند که پس از منفي اعلام شدن تمامي آزمايشات معلوم شد که عربستاني ها تنها قصد داشتند که يک بازي رسانه اي به راه بيندازند.

اين قبيل اتفاقات کم نبوده است. متاسفانه امروز در معرض اتهام مسئولان فوتبال کشوري قرار گرفته‌ايم که خودشان بارها با کارشکني و عدم رعايت اصول جوانمردانه براي فوتبال ايران مشکلات زيادي ايجاد کرده اند.

حال در اين ميان مسئولان ايران بايد چه کاري انجام دهند که ديگر چنين مشکلاتي به وجود نيايد؟ چطور مي توان مقابل اين کارشکني ها ايستاد؟

عزيز محمدي در اين ارتباط، اظهارداشت: هرساله AFC چندين جلسه با حضور نمايندگان فوتبال و باشگاه ها برگزار مي کند. در اين جلسات بايد اين موضوعات و مشکلاتي که ايجاد مي شود را بيان کنيم. باشگاه ها بايد ارتباط بهتري با مسئولان AFC داشته باشند. اين موضوع مي تواند باعث شود تا بسياري از مسائل حل شود.

واعظ آشتياني در اين ارتباط ‌گفت: اينکه بخواهيم رفتار اشتباه را تکرار کنيم و به گونه‌اي تلافي کرده باشيم درست نيست بلکه بايد مستند‌‌سازي کنيم و اتفاقاتي را که در کشور ميزبان رخ مي‌دهد با مستندات لازم به AFC و يا فيفا ارسال کنيم و درخواست رسيدگي به آنها را داشته باشيم نه اينکه بخواهيم همان اقدامات باشگاه متخلف را انجام دهيم. در ديپلماسي ورزشي چنين جايگاهي به هيچ عنوان ديده نشده است. ما هميشه ياد گرفته‌ايم تحکمي و مقابله به مثل داشته باشيم. بايد به اين مسائل توجه داشته باشيم زيرا ورزش جداي از بحث اصلي خود مقوله‌اي اقتصادي، سياسي و فرهنگي است.

محمود خوردبين اما برخورد مستقيم را بهترين شيوه براي حل اين مشکل مي داند،‌ او در اين زمينه مي‌گويد: بايد همان کار را در ايران با آن ها تکرار کنيم. اگر 2 بار اين تيم ها 10 ساعت در فرودگاه بمانند ديگر براي ما مشکل ايجاد نمي کنند. واقعا عربستاني ها با ما هميشه رفتار بسيار بدي داشتند و هميشه با حس برتري با ما رفتار کرده‌اند.

فوتبال ايران بارها از اين رفتارها و آسيب هايي که روي روح و روان بازيکنان نمايندگان‌مان گذاشته شده است متضرر شده است. درحالي که امروز فوتبال ايران بايد به اين موضوعات معترض مي شد مي بينيم که حريفان عربستاني دست پيش را گرفته اند و براي فوتبال ايران حاشيه سازي کردند. بايد مسئولان فوتبال کشور با اتحاد و همدلي اين مشکل را حل کنند. متاسفانه حواشي فراوان و مشکلات بيش از حد فوتبال ايران اجازه تصميم گيري در اين موارد را از ما گرفته است و هميشه پس از گذشت مدت کوتاهي از بروز چنين اتفاقاتي، آن را به دست فراموشي سپرده ايم.

*ادعاي واهي رئيس سعودي؛ ادعاي مديري که توان کنترل يک کاروان 80 نفره را هم ندارد

فرافکني مسئولان فوتبال عربستان عليه ايران و هواداران کشورمان از مدت ها قبل است که کليد خورده و همچنان هم ادامه دارد. اين فرافکني ها يا به قول علي کفاشيان، رئيس فدراسيون فوتبال ايران، اين مظلوم نمايي ها در در ديدار تيم هاي الهلال و استقلال به اوج خود رسيد و مقامات سعودي در صدد تشکيل ائتلافي عليه فوتبال ايران هستند.

نواف بن فيصل، رئيس کميته وزراي ورزش جوانان عربستان پس از ديدار الهلال مقابل استقلال به نکات جالبي از ميزباني ايران اشاره کرده که بند بند گفته هاي اين مدير سعودي جاي تامل و البته تعجب دارد!

بن فيصل برخلاف قوانين بين المللي فيفا و AFC مي خواهد ائتلافي را با برخي از فدراسيون هاي عربي تشکيل دهد تا نمايندگان ايران را حضور يا ميزاني در مسابقات ليگ قهرمانان آسيا محروم شوند.

او در مصاحبه تلويزيوني خود به صراحت به شعار مذهبي برخي هواداران ايراني در ورزشگاه انتقاد کرده و اين رفتار اخلاقي هواداران را به شعارهاي طايفه اي و نژادپرستانه تعبير کرده است.

رئيس کميته وزراي ورزش جوانان عربستان با وجود برتري يک بر الهلال مقابل استقلال مدعي شده که 11 بازيکن اين تيم عربستاني قبل از مسابقه دچار مسموميت شدند و بايد مقامات کنفدراسيون فوتبال آسيا به اين مسئله رسيدگي کنند.

اين ادعاها در روزهاي اخير براي فرافکني و براي آنکه مسئولان ديگر کشورها و AFC‌را تحت تاثير بگذارند از سوي سعودي ها تمامي نداشته، اما سوال يا سوال هاي اصلي اينجا بي جواب مانده‌اند و بيش از 75 ميليون ايراني بي صبرانه منتظرند که ببينند چه کسي به اين فرافکني ها و بعضا تهمت ها پاسخ خواهد داد.

چطور بن فيصل شعارهاي «يا زهرا»، «يا حسين» را شعارهاي نژاد پرستانه مي نامد، در حالي که در هر مسابقه فوتبالي که در ورزشگاه‌هاي عربستان برگزار مي شود، به جاي تماشاي تصاوير بازيکنان و ستاره هاي تيم ها، بايد شاهد تصاوير اشخاصي سياسي و حاکمان دولت سعودي بود. آيا فرياد زدن نام چهره هاي سياسي در ورزشگاه ها آزاد هست و به زبان آوردن نام ائمه ممنوع؟!

بن فيصل و دوستانش مدعي شده اند که شب قبل از بازي با استقلال 11 بازيکن اين تيم مسموم شدند، پس چطور با اين تعداد بازيکن مسموم آنها توانستند در آزادي مقابل نماينده ايران به برتري برسند؟!

مقامات سعودي در ارسال نامه شان به AFC مدعي شده اند که ايران شرايط خوبي براي ميزباني از تيم هاي آسيايي ندارد، بنابراين بايد نمايندگان ايران را از ليگ قهرمانان آسيا کنار گذاشت، اما سوال اساسي اينجاست چطور کشوري با وجود توافق اوليه که آمار تعداد مسافران تيم ميهمان را دارد، اما در فرودگاه رياض يا جده به خاطر يک کاروان 80 نفره 10 ساعت يک تيم را معطل مي کند. مديريتي که توان اداره ورود و خروج يک کاروان 80 نفره را در فرودگاه بين المللي ندارد پس چرا از ديگران انتقاد مي کند و خواهان خلع ميزباني يک کشور است؟!

نماينده‌هاي اماراتي، قطري، کره‌اي،‌ژاپني‌ها، ازبکستاني‌ها و ... بارها در ليگ قهرمانان آسيا و براي رويارويي با تيم هاي ايراني به ايران سفر کرده اند و همگان از نحوه ميزباني ايران به نيکي ياد کرده‌اند، اما سعودي ها که سيستم مديريت ورزش اين کشور تحت سيطره حاکمان سياسي‌اش قرار گرفته دوست دارند با فرافکني و ادعاهاي واهي به ميزباني ايران در ميادين ورزش با اظهارات دروغين لطمه وارد کنند.

به نظر مي رسد مسئولان فدراسيون فوتبال ايران و مديران ورزشي کشور با ارائه مستندات کافي و با تهيه بدرفتاري ها و کج روي ها سعودي در ميزباني از تيم هاي ايراني به مسئولان AFC و فيفا مي توانند قضاوت را به آنها بسپارند و کاري کنند که مقامات بين المللي راحت تر تصميم گيري کنند. حال که اين نقل و قول ها از سوي مقامات عربستاني ها بيان شده و نامه اي هم به AFC نوشته شده،‌مي تواند گواهي بدهد که آيا رفتار سعودي ها در حوزه فوتبال آيا ورزشي است يا سياسي؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها