پيام نخست اين همايش، ظرفيت بالا و سعه صدر و
اخوّت فرهنگیِ قائلان به علوم انسانی اسلامی برای فعاليت های مشترک و تحمل نظرات يکديگر بود؛ به
عنوان مثال، با اينکه فرهنگستان قم عهده دار اصلی برگزاری اين همايش بود اما
غالب سخنرانان همايش، هرچند قائل به تحول در علوم انسانی بودند، اما سليقه شان
متفاوت از فرهنگستان بود. همين طور سخنرانان ديگر هم در محفلی حضور به
هم رساندند که خودشان منتقد ديدگاه برگزارکنندکان آن بودند. اين رويداد مبارک نشان
میدهد امکان ترسيم نقشه کار همدلانه «جبهه
ای» در فعاليتهای آکادميک انقلاب اسلامی وجود دارد.
پيام ديگر اين همايش، ارائه سرفصل های دکترين تحول در علوم انسانی در لابه لای
فرمايشات اين متفکران قائل به توليد علوم انسانی اسلامی بود؛ به عنوان مثال، برخی
از نقطه
نظرات کليدی که در اين همايش مطرح شد عبارتند از: رابطه
رويکردهای مختلف طرفداران علم دينی (مسئله محور، فلسفه محور و روش محور)، ضرورت
اجماع نخبگانی برای تنظيم سندهای بالادستی در تحول علوم انسانی، نگاه مقطعی و نگاه
بلندمدت به تحول علم، اهميت مبنای علوم انسانی، نقش دولت در تحول علمی، جايگاه فقه
در تحول علوم انسانی، ضرورت ترويج فرهنگ مناظره و ... که می تواند مقدمه ای برای استخراج و تدوين دکترين تحول در
علوم انسانی باشد.