کد خبر: ۱۲۴۲۱
زمان انتشار: ۱۱:۱۸     ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۰
منابع آگاه نیویورك‌تایمز تاكید كرده‌اند اوباما شخصا نگران وقایع منطقه است و آن‌ها را به صورت جدی پیگیری می‌كند. وی از تیم مشاورین خود خواسته تا با مطالعه ۶۰ كشور دنیا، نحوه انتقال قدرت در مصر و تونس و كشورهای خاورمیانه را پیش‌بینی كنند.
به گزارش گروه سياسي «خبرگزاري دانشجو»، در پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله خامنه اي، مطلبي با عنوان نگاهی به اخبار خارومیانه در روز ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ آمده است كه به اين شرح است:

روزنامه نیویورك‌تایمز نوشته اوباما قصد دارد بزودی خطاب به جهان اسلام سخنرانی كند. این سخنرانی قرار است تا قرائت آمریكایی از تحولات منطقه را ارائه دهد، اما بعید است دولت آمریكا به وقایعی مشابه آنچه كه الجزیره از بحرین گزارش كرده واكنش نشان دهند: سركوب و بازداشت و تهدید به تجاوز دخترانی با سن ۱۲سال.
 
 نگاهی داریم به اخبار روز گذشته خاورمیانه:

افشای بخشی از جنایات حكومت بحرین

فیلم‌برداری مخفی شبكه الجزیره، مدارك تكان‌دهنده‌ای از سركوب بیداری اسلامی در بحرین را افشا می‌كند. چارلز استرتفورد، خبرنگار شبكه الجزیره، بصورت مخفیانه مستندی تهیه كرده كه در آن از حملات دوره‌ای پلیس بحرین به مدارس دخترانه این كشور از پس از آغاز اعتراضات پرده برداشته است. دولت بحرین از اواخر سال ۸۸، سركوب گسترده معترضان را با كمك ارتش عربستان سعودی ترتیب داد. حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین اعلام كرد «وضعیت اضطراری» این كشور پس از سه ماه در نیمه خرداد لغو خواهد شد. با این وجود، شیخ خلیفه بن‌احمد آل‌خلیفه، فرمانده ارتش بحرین اعلام كرده نیروهای شورای همكاری كشورهای حاشیه خلیج فارس حتی با پایان وضعیت اضطراری نیز در این كشور باقی خواهند ماند. وی معترضان را تهدید كرد تا در صورت ادامه اعتراضات، با واكنش سهمگین مواجه خواهند شد.

در اوج تظاهرات صدها هزار نفری مردم بحرین علیه دولت، نیروهای امنیتی بحرین و نیروهای تحت فرمان عربستان سعودی با مخالفان حكمرانی خانواده سلطنتی بحرین شدیدا برخورد كردند. «هبا»، دختر شانزده ساله بحرینی در مصاحبه با الجزیره  در رابطه با بخشی از این سركوب‌ها گفته وی و سه نفر از دوستان مدرسه‌اش، بوسیله پلیس از مدرسه خارج شده و مورد ضرب و شتم شدید برای سه روز قرار گرفتند. وی گفت «افسر پلیس به سرم ضربه زد، شروع به خون‌ریزی كردم. افتادم زمین. به نگهبانان گفت مرا به سرویس بهداشتی ببرند.»

هبا در ادامه افزود «مرا كتك زد و پرت كرد به سمت دیوار تا جیغ بزنم. ما نه گریه می‌كردیم نه جیغ می‌زدیم، بیش‌تر و بیش‌تر و محكم‌تر و محكم‌تر. كتك‌ها دردناك بود، اما از چیزی كه در پیش روی‌مان بود می‌ترسیدیم...». این تنها بخشی از جنایات دولت بحرین در مواجهه با معترضان است. حزب الوفاق اعلام كرده پلیس حدود ۱۵ دختر مدرسه‌ای كه كوچك‌ترین آن‌ها ۱۲ سال‌اش بوده را بازداشت كرده، كتك زده  و تهدید به تجاوز كرده است.» گزارشات دیگری نیز از دستگیری دست‌كم ۷۰ معلم خبر می‌دهند.

ادامه فراخوان برای تظاهرات روز نكبت: هدف میلیونی

نیروهای سیاسی مصر در فراخوان‌های مختلف، از مردم مصر خواسته‌اند تا روز نكبت را با حضوری میلیونی به صحنه وحدت مصری‌ها، محكومیت جنایات صهیونیست‌ها، تشكیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس و حمایت از مردم فلسطین تبدیل نمایند. وزیر كشور مصر با وجود تاكید بر حقوق حقه فلسطینی‌ها، از عواقب راهپیمایی مصری‌ها مرز غزه ابراز نگرانی كرد.

در عین حال روزنامه الحیات اعلام كرده قاهره به دنبال تسهیل عبور و مرور فلسطینیان از مرز رفح است. دولت مصر با اعلام این‌كه تمام فلسطینیان زیر ۱۸ سال و بالای چهل سال می‌توانند بدون اجازه قبلی از مرز عبور كنند. مصر هم‌چنین «لیست سیاه فلسطینیان» را كه در سال ۱۹۵۰ تدوین شده و هنوز تحت اجرا است را بازنگری خواهد كرد.

ادامه بازجویی از حسنی مبارك

بازجویی از حسنی مبارك، رئيس‌جمهور سابق مصر و همسرش به اتهام كسب ثروت غیرقانونی ادامه دارد. البته این برای اولین بار است كه خانم سوزان مبارك در جلسه بازجویی شركت می‌كند. فساد مالی و سوءاستفاده از قدرت، اتهامات این زوج است. گرچه آقای مبارك این اتهامات را رد كرده اما ثروت وی، حدود ده‌ها میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

اوباما از بیداری اسلامی گیج شده است

همزمان با  اعلام این‌كه رئیس‌جمهور آمریكا قصد دارد حداقل ظرف یك هفته آینده سخنرانی‌ای خطاب به جهان اسلام صورت دهد، روزنامه نیویورك‌تایمز در مقاله‌ای به افشای برخی تحركات اوباما در قبال بیداری اسلامی در خاورمیانه پرداخته است. بعنوان مثال، اوباما در پاسخ به فردی مبنی بر این‌كه به نظرش چه اتفاقی در مصر باید روی دهد گفته است «جوانان باید در خیابان‌ها بمانند و آن مدیر گوگل (وائل غنیم) نیز رئيس‌جمهور شود.» در عین حال منابع آگاه نیویورك‌تایمز تاكید كرده‌اند اوباما شخصا نگران وقایع منطقه است و آن‌ها را به صورت جدی پیگیری می‌كند. وی از تیم مشاورین خود خواسته تا با مطالعه ۶۰ كشور دنیا، نحوه انتقال قدرت در مصر و تونس و كشورهای خاورمیانه را پیش‌بینی كنند. این تیم پیش‌بینی كرده آینده مصر همانند فیلیپین، شیلی و كره جنوبی خواهد بود. بروز بیداری اسلامی در منطقه بر خلاف پیش‌بینی‌های دولت‌های غربی بوده كه هم باعث كاهش نفوذ آنان در منطقه شده و هم آینده قدرت آنان را به خطر انداخته است. این دولت‌ها تا به امروز بارها تلاش كرده‌اند تا روند تحولات منطقه را به نفع خود مهار و تغییر دهند اما نتیجه تا به امروز، بر خلاف خواست آنان بوده است.

نیویورك‌تایمز گزارش داده اوباما قصد دارد در سخنرانی خود به مسلمانان جهان بگوید «بن‌لادن گذشته است و آینده، تحولات اخیر منطقه است.» پیش از این، اوباما در قاهره زمان مبارك نیز سخنرانی‌ای خطاب به جهان اسلام صورت داد كه به عقیده تحلیل‌گران، گرچه در ابتدا بازخورد بالایی داشت اما با گذشت زمان، ثابت شد كه سخنرانی‌ای مانند دیگر سخنرانی‌ها است و اثر ملموسی نداشته است.

دولت یمن همچنان خون می‌ریزد ...

دو كشته و دست‌كم ۴۷ زخمی از تظاهرات ضددولتی در دو شهر یمن بر جای مانده است. در یكی از شهرها، معترضان به ساختمان‌های دولتی یورش برده و پارچه‌نوشته‌ای با این مضمون به درب آن نصب كردند «تا اطلاع ثانوی به دستور انقلاب جوانان بسته خواهد بود.»  شورای همكاری كشروهای حاشیه خلیج فارس اما كماكان قصد دارد میان قدرت‌های سیاسی و نه مردم، مصالحه ایجاد كند. دبیركل این شورا قرار است امروز به صنعا سفر كند تا مقدمات یك توافق‌نامه دیگر میان رئیس‌جمهور یمن و اپوزوسیون را فراهم نماید. پیش از این، علی‌عبدالله صالح تنها كمتر از ۴۸ ساعت مانده به امضا توافق‌نامه، از پذیرش آن امتناع كرد.

حمایت اردوغان از حماس

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر تركیه در مصاحبه تلویزیونی با چارلی رز، مصاحبه‌گر آمریكایی گفت حماس یك سازمان تروریستی نیست بلكه یك سازمان سیاسی است كه برای حفاظت از كشور تحت اشغال خود، دست به مقاومت می‌زند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها