کد خبر: ۱۲۳۸۴۳
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۲۰ فروردين ۱۳۹۲
در حالی رئیس جمهور تاجیکستان «دوشنبه» را به مقصد «بروکسل» ترک کرد که بررسی امنیت منطقه‌ای و توسعه روابط دوجانبه محور مذاکرات وی با مقامات بلژیک خواهد بود.

به گزارش598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، بنا بر بیانیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان، امامعلی رحمان را در این سفر «همراه‌خان ظریفی» وزیر امور خارجه، «ارکین رحمت‌الله‌اف» مشاور رئیس جمهور در امور بین‌الملل و «گل شیرعلی» وزیر انرژی و صنعت همراهی می‌کنند.

به گفته این منبع، «دولت‌علی سعیداف» رئیس کمیته دولتی سرمایه‌گذاری، «محمدشریف حق‌داداف» رئیس کمیسیون محیط زیست مجلس نمایندگان تاجیکستان و تعدادی از مقامات دیگر نهاد‌های دولت نیز همراه این هیئت می‌باشند.

«رستم صالح‌اف» سفیر تاجیکستان در بلژیک به رسانه‌های خبری اعلام کرد که هدف از این سفر دیدار با مقامات عالی‌رتبه بلژیک و مذاکرات در مورد مناسبات دوجانبه از جمله موضوعات سیاسی، اقتصادی، تجارتی، اجتماعی و همچنین انسان‌دوستانه می‌باشد.

به گفته وی، مسائل مربوط به استفاده صحیح از منابع آب و انرژی در آسیای مرکزی و امنیت منطقه بخصوص اوضاع افغانستان و نقش تاجیکستان در اجرای طرح‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور نیز از دیگر محورهای مذاکرات رحمان و هیئت همراه با مقامات بلژیک خواهد بود.

وی افزود: ایجاد زمینه برای روابط بین پارلمان تاجیکستان و بلژیک نیز از دیگر اهداف سفر این هیئت عالی‌رتبه به بروکسل است.

بلژیک از کشورهایی است که دولت تاجیکستان هیئت پارلمانی آن را برای شرکت در همایش بین‌المللی همکاری برای استفاده صحیح از منابع آب در آسیای مرکزی دعوت کرده‌ است.

این همایش تابستان سال جاری در شهر دوشنبه برگزار خواهد شد.

انتظار می‌رود رئیس جمهور تاجیکستان در این سفر با «هرمان وان رمپوی» نخست‌وزیر بلژیک نیز در زمینه احتمال تغییر اوضاع امنیتی در آسیای مرکزی پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان در سال 2014 تبادل‌نظر کند.

سفر قبلی رئیس جمهوری تاجیکستان به این کشور اروپایی در فوریه سال 2009 انجام شد و ضمن این بازدید چند سند از جمله تفاهم‌نامه همکاری بین دولت‌های 2 کشور و موافقت‌نامه برای ترغیب سرمایه‌گذاری مشترک در تاجیکستان به امضا رسید.

موافقت‌نامه در مورد اجتناب از مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی و یادداشت‌تفاهم بین وزارت‌ خارجه 2 کشور از جمله اسنادی بود که در سفر گذشته رحمان به بلژیک امضا شدند.

تاجیکستان و بلژیک از سال 1992 روابط سیاسی خود را آغاز کرده و در این مدت برای توسعه مناسبات دوجانبه بویژه در بخش‌های اقتصادی و تجاری تلاش کرده‌اند.

بنا بر آمار رسمی، میزان مبادلات کالا بین 2 کشور در سال گذشته میلادی حدود 180 میلیون دلار بوده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها