کد خبر: ۱۲۳۸۳۹
زمان انتشار: ۱۱:۴۶     ۲۰ فروردين ۱۳۹۲
رئیس‌جمهور آمریکا طی یادداشتی به وزیر خارجه کشورش اعلام کرد که کشور سومالی طبق قوانین کمک خارجی و صادرات سلاح، واجد شرایط دریافت کمک‌های نظامی واشنگتن است.

به گزارش598، خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «باراک اوباما» روز دوشنبه، یادداشتی را برای «جان کری» وزیر خارجه آمریکا صادر کرد مبنی بر آنکه کشور «سومالی» تحت قوانین کمک‌های خارجی و صادرات سلاح آمریکا، واجد شرایط دریافت کمک‌های نظامی است.

امنیت در «موگادیشو»، پایتخت سومالی، از زمان فرار گروه «الشباب» از شهر بعد از حمله ارتش در آگوست 2011،  بهبود پیدا کرده است اما بمب‌گذاری‌ها و عملیات‌ تروریستی همچنان در این کشور رواج دارد.

یکی از مقامات ارشد دولت اوباما اعلام کرد که کمک‌های نظامی به دولت سومالی نمایانگر این است که آمریکا در جهت عادی‌سازی روابط با سومالی حرکت می‌کند.

بر اساس این گزارش، دستور اوباما در واقع یک گام ابتدایی است که به کری اجازه می‌دهد مسئله ارائه کمک‌های دفاعی به سومالی را بررسی کند.

«کایتلین هایدن» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در اینباره گفت: این تصمیم اوباما به مفهوم ارائه کمک‌های خاص یا تغییر ماهیت کمک‌های ما به بخش امنیتی سومالی نیست.

شورای امنیت سازمان ملل ماه گذشته، تا حدودی تحریم‌ سلاح سومالی را لغو کرد تا نیروهای دولت این کشور که در جنگ با گروه الشباب هستند را تقویت کند.

«حسن شیخ محمود» رئیس جمهوری سومالی در 28 مارس سال جاری میلادی اعلام کرد که دولت وی احتمالاً اولین محموله سلاح‌های سبک را در ظرف دو ماه دریافت می‌کند. واردات سلاح‌های سنگین طبق تحریم‌های پابرجا سازمان ملل علیه سومالی همچنان ممنوع است.

آمریکا در 17 ژانویه 2013، رسماً دولت محمود را به رسمیت شناخت و این اولین باری بود که واشنگتن دولت سومالی را از سال 1991 تا آن زمان به رسمیت شناخته بود.

در گیری بین نیروهای آمریکا و شبه نظامیان سومالی در سال 1993 برای آمریکایی‌ها فاجعه‌بار شد و به کشته شدن 18 نفر منتهی شد و این درگیری‌ها به صورت کتاب و فیلم «سقوط شاهین سیاه» درآمد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها