کد خبر: ۱۲۳۲۴۸
زمان انتشار: ۰۲:۵۵     ۱۸ فروردين ۱۳۹۲
وضعیت فعلی کشور عزیزمان و جهان اسلام  در یکی از حساس ترین ودشوارترین برهه های تاریخی قرار گرفته است و به فرموده امام عزیزمان پیچ تاریخی است،لذا باید بین فشارهای سیاسی و اقتصادی موجود و منطق اقتصادی تفاوت قائل شویم.

نام گذاری در ابتدای هر سال ازسوی مقام معظم رهبری با اهداف وبرنامه های خاصی صورت می پذیرد و همه آحاد مردم ومسئولین موظفند در جهت تحقق اهداف مورد نظر ایشان گام بردارند . باید درتعریف سال حماسه اقتصادی از دیدگاه ولی امر مسلمین جهان ، امام خامنه ای مدظله العالی تدبیر  سازی مناسب و آماده سازی عملیاتی  صورت پذیرد، اقتصاد مقاومتی یا حماسه اقتصادی ناظر بر شرایط ویژه ای است که باتوجه به شرایط تحریم اقتصادی به وجود آمده است.

تمام تلاش تحریم کنند گان برای توقف رشد انقلاب و ایدئولوژی ماست در همه زمینه های سیاسی و اقتصادی واگر قرار باشد اقتصاد مقاومتی مورد نظر ما مقاومت در ایستایی ورشد فقر باشد آنان به هدف خود نائل شده اند. حال به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و سالی که گذشت می پردازیم: 

(( اقتصاد مقاومتی فقط جنبه ی نفی نیست ، اینجور نیست که اقتصاد مقاومتی معنایش حصار کشیدن دور خود وفقط انجام یک کارهای تدافعی باشد ، نه ، اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که به یک ملت امکان می دهد حتی در شرایط فشار هم رشد وشکوفایی خودشان را داشته باشند )).

((آنچه که در طول سال ۹۱ از جنبه‌ی مواجهه‌ی ما با جهان استکبار آشکار و واضح بود، عبارت بود از سخت گیری دشمنان بر ملت ایران و بر نظام جمهوری اسلامی. البته ظاهر قضیه، سخت گیری دشمن بود؛ اما باطن قضیه، ورزیدگی ملت ایران و پیروزی او در میدانهای مختلف بود. آنچه که دشمنان ما هدف گرفته بودند، صحنه‌ها و عرصه‌های مختلف بود؛ عمدتاً عرصه‌ی اقتصاد و عرصه‌ی سیاست بود. در عرصه‌ی اقتصاد، گفتند و تصریح کردند که میخواهند ملت ایران را به‌وسیله‌ی تحریم فلج کنند؛ اما نتوانستند ملت ایران را فلج کنند و ما در میدانهای مختلف، به توفیق الهی و به فضل پروردگار، به پیشرفتهای زیادی دست پیدا کردیم)).

فلذا باتوجه به فرمایشات فوق الذکر ومنویات مقام عظمای ولایت یکی از راهکارهای عملی که می تواندباعث شکوفایی درسال حماسه اقتصادی گردد این است که مدیران ومسئولان محترم مفاهیم ذیل را که برگرفته از فرمان اقتصاد مقاومتی است سرلوحه کار قرار دهند.

ساده زیستی ، نتراشیدن هزینه های اضافی و کم خرج بودن را سرلوحه امور قرار دهند

تجربه بیش از 33سال از انقلاب نشان می دهد هرگاه در هر برنامه ای گفتمان امام (ره) و   رهبر فرزانه انقلاب  مورد توجه واقدام وعمل مدیران قرار گرفته است ، موفقیت قطعی وسرشار از برکت الهی نصیب ملت شریف ایران شده است .

ساده زیستی علاوه برآن که برروحیه همکاری ومقاومت در برابر مشکلات وناملایمات مردم می افزاید باعث می گردد تا روحیه صرفه جویی وقناعت نهادینه شود ودر نتیجه سبب می شود که بهره وری ها بالا رود . مدیریت هزینه در کشور واجزاء آن نیز جزء لاینفک حماسه اقتصادی است . 

در سال حماسه اقتصادی همگان اعم از مردم و مسئولین مکلفند معیار های  اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار قرار داده و  از هزینه های بی مورد وغیر ضرور وبدون اولویت پرهیز کنند ودر عوض برنامه ریزی واولویت دار کردن برنامه ها وتامین بودجه را  ، جایگزین هر نوع چانه زنی موردی گردانند .

درسال حماسه  اقتصادی باید بیش از پیش تقوای جمعی،روحیه ایثار وانقلابی بودن بر مدیران حاکم گردد طوری که در هر نوع حرکت واقدام خود ، خدا را ناظر وحاضر ببینند وخود را مسئول و پاسخ گو در مقابل اقدمات وتصمیمات خود بدانند.

خرج تراشی برای دولت ومردم از طرف هر مدیر و سازمانی ممنوع است . دراین صورت حماسه اقتصادی بابهره وری بسیار بالا و انسجامی مثال زدنی پیش می رود وبه موقعیت های جدید خود می رسد و مدیران کم هزینه الگوی سازمان وجامعه می گردند واین الگو سرمشق تک تک افراد وهمکاران وهم قطاران قرار می گیرد که نتیجه آن بالا رفتن بهره وری دستگاه هاست .

خصوصاٌ مدیران کم خرج و پر بهره بنا بر روایاتی همچون(الناس علی دین ملوکهم)1 باعث اسوه شدن و محبوبیت مردمی وبالا رفتن اعتماد عمومی می گردند وهمه اجزاء کشور را ترغیب به تلاش وفعالیت خلاقانه می نماید .

امید است با پیروی از فرامین رهبری عزیزمان و پایداری بر مبانی اسلام ناب و انقلاب اسلامی و خط مقاومت در این مقطع پیچ تاریخی حماسه ساز گردیده و موجبات صدور انقلاب اسلامی وخشنودی و  دعای حضرت حجت بن الحسن (ارواحنا له الفدا) را فراهم آوریم.


[1] مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 102، ص 7، موسسه الوفاء، بیروت، 1404ق؛ الاربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة، ج 2، ص 21، مکتبة هاشمی، تبریز، 1381ق.


* (امین امیرگان - کارشناسی ارشد مدیریت - مدرس دانشگاه -کارشناس ارشد اعتبارات اقتصادی بانک صادرات)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها