کد خبر: ۱۲۳۱۸۷
زمان انتشار: ۱۹:۳۶     ۱۷ فروردين ۱۳۹۲

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، سعید جلیلی در پاسخ به این سوال خبرنگار ژاپنی که انتخابات آتی چه تاثیری بر مذاکرات دارد، گفت: من پریروز در دانشگاه ملی قزاقستان، در دانشگاه فارابی سخنرانی داشتم که در آنجا هم این سوال مطرح شد. همانطور که در آنجا مطرح کردم، موضوع دفاع از حقوق هسته‌ای یک اجماع ملی است و تمام گروه ها بر آن تاکید دارند. یک انتخابات پرشور موجب می‌شود تا ملت با شور بیشتری از این حقوق دفاع کند.

وی همچنین در مورد این سوال که  آیا ایران حداقل بخشی از پیشنهاد 1+5 را پذیرفته است، گفت: 1+5 در آلماتی 1 پیشنهاداتی را مطرح کرد، که هریک محورهای مختلفی داشت که آن‌ها هم موارد مختلفی داشت، ارائه کرد. ما آن‌ها را مطالعه کردیم. در استانبول این موضوع را به بحث‌های دقیق کارشناسی گذاشتیم. آنچه در آلماتی 2 ارائه کردیم، این بود که برخی از این مولفه‌ها می‌تواند به عنوان توافق برای گام اول ارائه شود. بر همین مبنا بحث پیشنهادی را ارائه کردیم. اما آن‌ها خواستند با پایتخت‌های خود این طرح را مطرح کنند.

سعید جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه المنار که گفت برخی کشورها نمایندگی اسرائیل در مذاکرات هستند، و پیام ایران به این کشورها چیست، گفت: این سوال خوبی است. در دورهای مختلف مذاکرات روی بحثی که تاکید داشتیم این بود که بعضی از اعضای 1+5 منافع ملت‌های خود را برای دیگران قربانی می‌کننند. ما به آن‌ها توصیه کردیم که منافع خود را قربانی رژیم‌صهیونیستی نکنید.

یکی از خبرنگاران هم بحث تعلیق غنی سازی 20درصد را مطرح کرد، که آقای جلیل در پاسخ به وی گفت: غنی سازی جزو حقوق ما است، چه 20 درصد و چه 5درصد. و ملت ایران آن را بر اساس نیازهای خودش اعمال می‌کند. اما این می‌تواند به عنوان موضوعی برای اقدامات اعتمادساز مورد بررسی قرار گیرد.

دبیر شورای امنیت ملی کشورمان در پاسخ به این سوال که چه مانعی بر سر توافق وجود دارد، گفت: اختلافات می‌تواند وجود داشته باشد، اما مذاکرات هم می‌تواند بر اساس مبنای مشترک به توافقاتی برسد. این مبنا می‌تواند ان‌پی‌تی باشد. آن ها باید الزام خود به حقوقی که در ان پی تی آمده از جمله حق غنی‌سازی و استفاد‌ه از فناوری صلح آمیز هسته‌ای بشناسند. همین می‌تواند مبنایی برای توافقات باشد.

یکی از خبرنگاران از آقای جلیل این سوال را مطرح کرد که آیا آمریکایی ها واقعا اقدامی داشته‌اند، که نشان از اراده آن‌ها برای حصول توافق در مذاکرات باشد؟

آقای جلیلی در پاسخ به این سوال گفت: در این دور از گفتگوها و دورهای قبل به خصوص این دور، یکی از بحث‌های اصلی همین بود که اگر کسانی می‌خواهند اعتماد ملت ایران را جلب کنند باید از رفتارهای خصمانه با ملت ایران دست بردارند.

آقای جلیلی در این صحبت‌ها به پیام نوروزی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و شعر حافظ که در این پیام خوانده شد نیز اشاره کرد و گفت این شعر در حقیقت پیام ملت ایران برای آقای اوباما بود. وی افزود آمریکا باید از رفتارهای خصمانه‌ای که از 34 سال قبل داشته، دست بردارد.

سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایرانی در آلماتی در مورد پیشنهادات ایران به طرف مقابل هم گفت: همانطور که گفتم غنی‌سازی چه 5 درصد و چه 20درصد حقوق ملت ایران است. اما اعتمادسازی یک مفهوم انتزاعی نیست و می‌تواند مواردی داشته باشد برای جلب اعتماد  یکدیگر. اما اعتمادسازی جاده‌ای دو طرفه است و باید اقداماتی متقابل و متعادل باشد. اما این اعتمادسازی نباید ناظر به محروم سازی و برداشتن حقوق یک ملت باشد، بلکه باید بر اساس همکاری متقابل باشد.

یکی از خبرنگاران از آقای جلیل پرسید که در صورتی که 1+5 چارچوب منطقی ارائه شده از سوی ایران را رد کند، آیا ادامه مذاکرات به معنی تلف کردن وقت نیست؟، گفت: ما در مسکو طرحی جامع ارائه کردیم. همکاری نیاز به چارچوب و یک طرح جامع دارد و بر اساس این چارچوب باید همکاری‌ها تبیین شود. در آلماتی منتظر پاسخ آن‌ها به طرح جامع مسکو بودیم.

آن‌ها پیشنهاد دادند که بیاییم یک گام را برای ورود به حوزه همکاری تعریف کنیم، ما هم اعلام کردیم با برداشتن این گام مخالفت نداریم، اما باید چارچوبی برای آن مشخص شود. پاسخ ما مبتنی بر یک طرح عملی برای برداشتن یک گام بود.

مذاکرات میان ایران و 1+5 در حالی امروز پایان یافت که دو طرف هنوز زمان مشخصی برای برگزاری دور بعدی مذاکرات اعلام نکرده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها