کد خبر: ۱۲۳۰۸
زمان انتشار: ۱۶:۵۷     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰
دبير علمي همايش «تحول در علوم انساني» گفت: انقلاب اسلامي در آغاز راه تحول فرهنگي قرار دارد اما هنوز تحت تأثير تمدن غرب است و به همين دليل شكاف نظري عميقي در متن جامعه پديد مي‌آيد.
به گزارش خبرگزاري فارس، همزمان با سالروز ارتحال استاد فقيد سيد منيرالدين حسيني الهاشمي (بنيانگذار فرهنگستان علوم اسلامي قم) همايش «تحول در علوم انساني» با هدف بررسي چيستي، چرايي و چگونگي تحول در علوم انساني از صبح امروز در دانشگاه تهران آغاز شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي ميرباقري، رئيس فرهنگستان علوم اسلامي و دبير علمي اين همايش در مراسم افتتاحيه گفت: بين كساني كه طرفدار معرفت ديني هستند گروهي به علم ديني اعتقاد ندارند و معتقدند دين در گردآوري ديني مي‌تواند كمك كند اما در جمع‌آوري فرضيه‌ها دخالتي ندارد و به همين دليل علم، علم جهاني و عام است و فرهنگها و شرايط جغرافيايي در علم تأثير ندارد.
وي ادامه داد:‌ اين نظريه مبني بر مغالطه معرفتي در سطح ارزيابي است اما عده‌اي ديگر علم ديني را پذيرفتند.
ميرباقري گفت: انقلاب اسلامي در آغاز راه تحول فرهنگي قرار دارد اما هنوز ادبيات و فرمول‌هاي علمي و فرهنگي متداول برآمده از تمدن غرب را به رسميت شناخته و با آن به ساماندهي و اداره جامعه مي‌پردازد و بر اين اساس تعارض ميان آرمان‌هاي انقلاب با علوم غربي بارز بوده و شكاف نظري عميقي در متن جامعه پديد آمده است.
وي ادامه داد: درباره ايجاد ساختار جديد حكومتي و تغيير انگيزش اجتماعي مبتني بر دين نخستين گام در مسير تأسيس تمدن الهي بوده و گام دوم بايد انقلاب فرهنگي متناسب با انقلاب سياسي را سامان داد تا بنيان‌هاي سياسي و انگيزشي انقلاب اسلامي تئوريزه و تثبيت شود.
وي ادامه داد: نرم‎افزارهاي انقلاب اقتصادي و صنعتي نيز بايد در گام سوم توليد شود بدين ترتيب همراه با آغاز انقلاب فرهنگي، انديشه نيز به عرصه استنباط براي حكومت كردن وارد مي‌شود چرا كه نظام نيازمند حكمت و فقه حكومت و عرفان اجتماعي است.
دبير علمي همايش «تحول در علوم انساني» گفت: در حال حاضر علوم انساني بر پايه نگرش مادي از ضوابط انسان و جهان فرمول‌بندي است و درك روشني از همه ابعاد وجودي انسان و جهان ندارد و به وضوح با رويكرد توحيدمحور در زمينه رابطه انسان، جهان و خداوند متعال ناهماهنگ هستند.
وي با بيان اينكه درباره علوم اسلامي انساني سه احتمال قابل ارائه است، تصريح كرد: احتمال نخست؛ نظريه تأكيدي و حاوي دو عنصر «رأي قطعي» و «عقل قطعي» است. رأي قطعي داراي علت، دلالت و جهت صدور قطعي و عقل قطعي نيز به بديهيات اوليه تكيه مي‌كند و رأي و عقل ظني است. از اين منظر بايد تركيبي از رأي قطعي و عقل قطعي به وجود بياوريم. زيرا تناقض بين آن دو محال است.
وي ادامه داد: احتمال دوم؛ نظريه «جداسازي» است كه طبق آن، ميان نظام علوم انساني و نظام علوم معاصر تفاوت بنيادين وجود دارد. همچنين مطابق اين نظر، هر نظام علمي به دو بخش مكتب كه حاوي اصول و مباني بنيادي و علم كه سخن از قواعد تجربي و يا عقل مشترك و متعلق به مكتب خاص است، تفكيك مي‌شود.
رئيس فرهنگستان علوم اسلامي با بيان اينكه تفكيك مطلب با علوم به معني تفكيك ميان تغييرات نظري و ميداني و نيز تئوريه‌ها و معادلات خواهد بود، گفت: علم داراي نظامي گسترده از زيربناها تا روبناهاست و احتمال سوم؛ نگاه نظام‌گرا به اصول انساني است و بر اين اساس، علوم از يك نظام واحد برخوردارند و هرگز نمي‌توان مسائل و مباني يك علم را دوپايه‌اي كرد. در واقع وقتي امور نظام‌مند ديده نشوند طرز استفاده از علوم غربي معنا مي‌يابد.
ميرباقري در پايان سخنان خود، راهبردهاي ايجاد نهضت نقد و ارزيابي علوم اسلامي مدرن،‌ توليد روش نقد علوم اسلامي، تعيين شاخص‌هاي اسلاميت علوم اسلامي را پيشنهاد داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها