کد خبر: ۱۲۲۷۸۹
زمان انتشار: ۱۵:۲۳     ۱۲ فروردين ۱۳۹۲
كارگردان معروف تلويزيون گفت كه عاشق حجازی بوده و می خواهد فیلمش را بسازد.

به گزارش 598 به نقل از جام ورزشي؛ حسن فتحی کارگردان محبوب سینما و تلویزیون ایران در این گفتگو از علایق ورزشی و دینی می گوید که دوست دارد ادایش کند.


او بی شک یکی از محبوب ترین کارگردانان تلویزیون ایران است. اگر چه در سینما هم تجربه های دلچسبی داشته اما سریال ایی چون پهلوانان نمی میرند، شب دهم، مدار صفر درجه، در مسیر زاینده رود، ملاصدرا و این اوخر سریال زمانه، از او چهره ای شناخته شده ساخته برای عموم ایرانیان.


اگر چه فیلم هایی چون ازدواج به سبک ایرانی، پستچی 3 بار در نمی زند و یک روز دیگر و البته کیفر او هم کارهایی محبوب بوده اند اما سریال های معروف این کارگردان دوست داشتنی،  به خصوص کارهای با تم ورزشی او، فتحی را در صف کارگردانان اجتماعی دوستدار ورزش قرار داده است. او که اولین بار در سریال در مسیر زاینده ود از فساد در فوتبال سخن گفت. یا کیفر را بر اساس زندگی ورزشکاران سرشناسی ساخت که در دهه 60 به دلیل بی پولی به ژاپن کوچ کرده بودند و باندهای مافیایی ساخته بودند، این بار دوست دارد ملودرامی بسازد از زندگی ناصر حجازی دوست داشتنی. طرحی سینمایی که می گوید قطعا خوب خواهد شد. فتحی چند ماه قبل و به دلیل ساخت سریال زمانه فیلم ناصر حجازی را شروع نکرد اما حالا دوست دارد این فیلم را بسازد و روی پرده های سینما ببرد.


* قرار بود فیلمی از زندگی ناصر حجازی بسازید اما ناگهان منصرف شدید. این دلیل خاصی داشت؟


- فكر ساختن مستند راجع به مرحوم ناصر حجازي از دوسال قبل مطرح شد.پیشنهاد ساختن فیلمی درباره ایشان  كه يكي از محبوب ترين ورزشكاران 50 سال اخير جامعه ايران است و من هم از كودكي علاقه زيادي به ايشان  در مراسم خيريه اي كه بنده تصادفا با همسر و پسر مرحوم حجازي ملاقات داشتم مطرح شد. بعد از آن ملاقات جلساتي برگزار شد كه بر مبناي آن بنده و آقاي عفيفه قصه اي را طراحي كرديم كه يك اثر نيمه مستند- نيمه داستاني بر اساس زندگي مرحوم حجازي بسازيم. البته اين ماجرا  مصادف شد با ساخت سريال زمانه. زماني كه سريال زمانه را شروع كرديم با خانواده مرحوم حجازي صحبت كرديم و قرار شد تا زماني كه اين سريال به اتمام نرسيده قدمي براي ساختن اين مستند برنداريم. اين در شرايطي بود كه فيلمبرداري سريال ما حدود 10 ماه طول كشيد. البته خانواده مرحوم حجازي مي خواستند اين فيلم مستند در روز تولد ايشان كه اگر اشتباه نكنم آذر ماه است آماده پخش باشد. بنابراين در همان هفته هاي ابتدايي شروع سريال زمانه با آقاي رفیعي كه واسطه ارتباط ما با خانواده حجازي بودند 3، 4 جلسه گذاشتيم و من به ايشان اعلام كردم كه اگر مي خواهند اين كار براي تولد مرحوم حجازي آماده شود بهتر است به سراغ دوستاني بروند كه وقت شان آزاد است.در غير اين صورت هم بايد صبر كنند تا ما اين سريال را تمام كنيم و بعد از آن طرح خودمان را براي ساخت اين فیلم اعلام كنيم. البته در خاطرم هست كه خانواده مرحوم حجازي از داستاني كه ما در همان زمان طراحي كرديم استقبال كرده بودند. حدود 3 ماه پيش در مراسمي آقاي فتح الله زاده را ديدم كه سابقه آشنايي ما با آقاي فتح الله زاده به زماني برمي گردد كه هر دو عضو هیات موسس انجمن منتقدين تئاتر بوديم. فكر مي كنم ايشان در آن زمان سردبير مجله جوانان بودند. با آقاي فتح الله زاده صحبت كرديم و ايشان مجددا آمادگي خود را براي سرمايه گذاري و تهيه كنندگي اين مجموعه اعلام كردند كه منوط بر اين شد كه سريال ما تمام شود و بعد از گفت و گو كنيم. هر چند براي من در وهله اول گفت و گو با خود خانواده مرحوم حجازي اهميت دارد. يعني ما بايد در ابتدا با آنها به توافق كامل برسيم و در كنارش دوستان ديگري كه مي خواهند ما را همراهي كنند، حضور داشته باشند. بنابراين براي من پروژه ساخت مستندي راجع به مرحوم حجازي همچنان به قوت خودش باقيست.


* شما قرار بود هنرپيشه اي را براي نقش مرحوم ناصر حجازي در داستان انتخاب كنيد يا كار مستند بود؟


- همانطور كه گفتم قرار بود كار مستند داستاني باشد منتهي شخصيت اصلي قصه ما صرف نظر از خود مرحوم ناصر حجازي يك پسر بچه روستايي در سواحل جنوبي ايران است. بچه ای که عاشق ناصر حجازی است و ...


* شما قبلا هم تجربه كار ورزشي داشتيد، «در مسير زاينده رود» و «كيفر» كه داستان آن الگو گرفته از يك قهرمان ورزشي است...


- ببينيد اينها همه به تعلقات دوران جواني خود من برمي گردد. من در دوران جواني علاقه زيادي به ورزش داشتم كه مهم ترين آن فوتبال و كشتي بود. مادر من همين الان هم از اين مسئله شاكي است! روزهايي كه او خانه را ترك مي كرد، من بچه هاي كوچه را به داخل خانه مي آوردم و وزن كشي مي كرديم و در نهايت آنهايي كه با هم هم وزن بودند كشتي مي گرفتند، البته در اين اين كشتي گرفتن ها نلبكي، كاسه، ليوان و بشقاب زيادي مي شكست و من هم سريعا آنها را جمع مي كردم، بعد مادرم به خانه مي آمد و دنبال اين كاسه بشقاب ها مي گشت. تنها می توانست لاشه های شان را پیدا کند و همیشه از این مسئله شاکی بودند. این علاقه ام به کشتی بود  اما جدي تر از آن برایم فوتبال بود، به طوري كه در 18 سالگي در باشگاه پولاد بازي مي كردم وبا آن تيم در مسابقات دسته يك جوانان باشگاه هاي تهران به مقام سومي رسيديم.


* پولاد خاني آباد؟


- بله، زماني كه من 18، 19 سال داشتم در جوانان پولاد بازي مي كردم و بعد از آن وارد تيم بزرگسالان شدم كه مقارن شد با قبولي ام در دانشگاه و رشته روانشناسي. به ميزاني كه من به سراغ تحصيل و هنر رفتم به همان ميزان هم از فوتبال فاصله گرفتم. این طوری شد که فوتبال هم برایم شد یک علاقه که همیشه آن را به همراه دارم.


* این علاقه به فوتبال بود که شما را به سمت ساخت در مسیر زاینده رود برد؟


- بدون شک همین طور است. من فوتبال را دوست داشتم و دوست داشتم که خوبی هایش را ببینم. وقتی می دیدم که مسیری اشتباه فوتبال مان را در مسیری غلط پی می برد بر خودم واجب می دیدم که به نوعی به این اتفاقات طعنه بزنم. که حاصل این کار شد در مسیر زاینده رود.


* شما به كشتي علاقه داريد و در حال حاضر خيلي از قهرمانان و علاقه مندان به كشتي هم دوست دارند يك كار هنري از كشتي ببينند...


- 14 سال پيش اثر «پهلوانان نمي ميرند» را ساختم كه به نوعي اداي دين من بود به تمام زحمت كشان ورزش كشتي در ايران. فکر می کنم هنوز هم این سریال که درباره پهلوانان و منش اخلاقی است در یاد و خاطره مردم خوب مان مانده است.


* براي اين كه كشتي از المپيك حذف نشود ممكن است كاري بسازيد؟


- ببينيد به نظر من نبايد با اين مسئله عكس العملي برخورد كرد، يعني حادثه اي اتفاق بيفتد كه باعث شود ما به فكر ساختن اثري در اين مورد بيفتيم. اولا ورزش كشتي آن قدر اعتبار و محبوبيت دارد كه نيازي به آن ندارد كه چند هنرمند براي آن كاري بكنند مگر اينكه ضرورتي را در اين زمينه احساس كنيم. مثلا قصه اي را پيدا كنيم كه بخشي از ورزش كشتي باشد، مثل همان اتفاقي كه براي «در مسير زاينده رود» در ارتباط با فوتبال افتاد. در اين سريال ما از فساد و گروه هاي شبه مافيايي در فوتبال گفتيم كه پس از آن سر و صداي افراد زيادي درآمد كه مطمئنم امروز آنها از حرف هاي خود پشيمانند چرا كه يك سال بعد از سريال ما آقاي فردوسي پور در برنامه 90 با ارائه مدارك مستدل به بحث مافيا و فساد در فوتبال پرداخت. ما خيلي از چيزهايي كه به تحقيق به دست آورديم در سريال «در مسير زاينده رود» مطرح نكرديم اما من به عنوان يك آدم فوتبالي قديمي كه هنوز فوتبال بازي مي كند و با علاقه تمام وقايع فوتبال ايران و جهان را دنبال مي كند خودم را موظف مي دانستم كه اگر در اين زمينه احساس نگراني مي كنم آن را به وسيله يك داستان جذاب بيان كنم.


* البته این سریال در زمان ساختش حساسیت هایی را به همراه داشت.


- بله همین طور است که می گویید اما  ديديد كه آدم هاي بي حاشيه فوتبال ما مثل كريم باقري در مصاحبه هاي خود حمايت هاي همه جانبه اي از اين سريال كردند.


خبرآنلاين

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها