کد خبر: ۱۲۱۷۲
زمان انتشار: ۱۱:۳۱     ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۰

یکی از نمایندگان مجلس که پیش از این چندین بار اعلام کرده بود که با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، با تورم افسارگسیخته در جامعه روبرو خواهیم شد، پس از آنکه این سخنانش به واقعیت تبدیل نشد، مجددا سخنان خود را البته با اندکی تعدیل بیان کرده است.

 احمد توکلی در یادداشتی که برای خبرگزاری فارس ارسال کرده، نسبت به آنچه تورم حداقل 40 درصدي در سال جاري نامیده، هشدار داده است؛ هشداری که تا چند ماه پیش 70 درصد بود!

وی در این یادداشت همچنین تلویحا رئیس جمهور را تهدید به تقابل مجلس با دولت کرده و نوشته است: به همكارانم گفتم با مردم صادق باشيم. به آنان بگوييم كه دولت اشتباه كرده است. دولت قانون شكني خود را بپذيرد، صادقانه به مردم بگويد كه اگر بخواهم مصالح ميان‏مدت و بلندمدت كشور را در نظر بگيرم بايد از اشتباه و تخلف خود دست بكشم و طبق تصويب مجلس كه واقع‏بينانه هم هست مبلغ پرداخت نقدي را كم كنم. مگر آنكه مجلس را تحت فشار بگذارم و گراني شديد ايجاد كنم تا بتوانم پرداخت بيشتري به شما را ممكن سازم و به دنبال آن تورم و بيكاري بيشتر شود. بر برخورد صادقانه با ملت اصرار كردم، ولي متاسفانه مجلس به حذف پيشنهاد غيرقانوني كميسيون تلفيق راي نداد و پيشنهاد به همان شكل که شرح داده ‏شد، تصويب گرديد. حالا اول دعواي دكتر احمدي‌نژاد با مجلس است كه يا تلاش مي كند از طرق غيرقانوني تامين اعتبار كند، كه بعيد است ديگر مجلس اجازه بدهد و با او برخورد خواهد كرد.

 البته آقای توکلی پیش از این هم با استناد به آنچه مشاهدات عینی می‌نامید، از افزایش شکاف طبقاتی خبر داده بود و اکنون نیز به همان سبک از نادرست بودن آمار ارائه شده از سوی دولت خبر می‌دهد. این ادعا درحالی از سوی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس صورت گرفته که شاخص‌های اقتصادی اصولا نقشی علمی در ارائه آمارها دارند و لزوما به معنای برآورده شدن مشاهدات یک فرد خاص از شرایط فعلی جامعه. این رویکرد دقیقا همان روشی است که رسانه‌های ضدانقلاب برای سیاه‌نمایی اوضاع اقتصادی کشور استفاده می‌کنند و مثلا خبر کاهش رقم تورم به زیر ده درصد را با استناد به افزایش قیمت یک ماده خوراکی در یک محله خاص تهران، دروغین می‌نامند و تکذیب می‌کنند.

سخنان عجیب احمد توکلی در زمینه دروغین نامیدن آمار کاهش بیکاری و همچنین کاهش رسمی ضریب جینی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده، درحالی صورت گرفته که زیر سوال بردن آمار رسمی نهادهای مسئول کشور در عرصه‌های مختلف به ویژه در بخش اقتصاد، موضوعی است که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد نکوهش قرار گرفته و ایشان نسبت به بدبین کردن مردم به آمارهای رسمی که از سوی مسئولان ارائه می‌شود، هشدار داده‌اند. ایشان چندی پیش و در جمع مسئولان و کارگزاران نظام فرمودند:... چیزهایی که ممکن است دلهای مردم را نسبت به نظام و اهدافی که نظام ترسیم کرده، چرکین کند، اگر از هر یک از مسؤولان سر بزند - چه قول باشد، چه عمل و رفتار - بر خلاف وظیفه و تکلیف و حق است؛ باید مراقب باشیم. کارهایی که مردم را نسبت به صلاح مسؤولان نظام بدبین و آنها را دچار تردید کند، ناحق است و نباید انجام بگیرد.

به طور کلی بررسی نسبت ادبیات تقابلی احمد توکلی و نیز مواضعی که او در مواجهه با طرح تحول اقتصادی اتخاذ کرده، با نقطه نظرات رهبر معظم انقلاب در طول این مدت، محل توجه و تأمل جدی است. آن گاه که احمد توکلی از همان آغاز طریق مخالفت با هدفمند کردن را پیش گرفت، رهبر انقلاب این طرح را بسیار مهم خواندند و در حالی که عنوان غیرکارشناسی همواره از سوی احمد توکلی و سایت او برای منکوب کردن اصل هدفمندی مطرح می‏شد، رهبر انقلاب مسأله هدفمندکردن یارانه‏ها ناشى از تجربه بلندمدت نخبگان کشور دانستند. با این حال مشخص نیست علت ادامه این رویکرد نامناسب از سوی وی چیست و با چه هدفی صورت می‌گیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها