به گزارش 598، فارس نوشت:
در حالی که مسئولان بانک مرکزی از پرداخت مناسب پول به خودپردازها و بروزرسانی شبکه و افزایش ظرفیت آن خبر داده بودند، امروز شبکه شتاب، شاپرک و اینترنتبانک با اختلال مواجه شده و بر ازدحام روزهای پایان سال در شعب بانکها افزوده است.
امروز با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات خودپرداز و اینترنت بانک برخی بانکهای کشور دچار اختلال شدهاند و همین مساله موجب هجوم بسیاری از متقاضیان پول نقد به شعب و ازدحام فراوان در آنها شده است.
بر این اساس از امروز صبح و و در برخی مقاطع زمانی در روز گذشته امکان استفاده از اینترنت بانک برای واریز و پرداخت وجود نداشت. گفته میشود علت اصلی بروز این مساله ورود زیاد کاربران و سنگین شدن سایت بانکها است.
در شبکه شاپرک هم مشکلاتی به وجود آمده به طوری که حجم تراکنشهای ناموفق در این سیستم افزایش یافته و در پایانههای فروشگاهی اختلالهایی به وجود آمده است، به طوری که برای برخی دارندگان پایانههای فروشگاهی مبالغ پرداختی مشتریان سه روز بعد به حساب واریز شده است. همچنین حجم تراکنشهای ناموفق در این شبکه که تا مدتی پیش به کمتر از 1.5 درصد رسیده بود تا حدودی افزایش یافته است.
نکته قابل توجه در روز جاری، ازدحام شدید مشتریان در شعب بانکها بود. امروز اغلب شعب شلوغ بود به گونهای که برای انجام کار بانکی بیش از 50 نفر و در برخی مواقع تا 100 نفر در نوبت قرار دارند.
همچنین بسیاری از خودپردازها با کمبود پول نقد مواجه شده و پاسخگوی مشتریان نیستند.این در حالی است که بانک مرکزی برای پوشش کامل تقاضای پول نقد در خودپردازها به مردم اطمینان داده بود.
مطمئنا تنها علت این ازدحام در بانکها مشکلات شبکه شتاب و اینترنت بانک نبوده بلکه افزایش تقاضای پول در روزهای پایانی سال و نیاز بیش از سقف 200 هزار تومانی پرداختی توسط خودپردازها موجب افزایش مراجعه به شعب بانکها شده است.
لازم به ذکر است حدود 1.5 ماه پیش بانک مرکزی در اقدام فوری شبکه شاپرک و سیستم خودپردازها را بروز رسانی کرد و مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی تاکید کرد: با این بروز رسانی ظرفیت شبکه افزایش یافته و مشکلات اختلال در روزهای پایانی سال به وجود نخواهد آمد، اما در روزهای اخیر مشتریان بارها شاهد قطعی و اختلال در شبکه شاپرک و شتاب بودند.
خبرنگار ما برای گفتوگو با مسئولان مربوطه و پیگری این موضوع تلاش کرد که تاکنون به نتیجهای نرسیده است.