کد خبر: ۱۲۱۴۴۶
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
تحقیقات موسسه نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که رهبری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۲ مقبولیت رهبری ایالات متحده در سطح جهانی در چهارمین سال ریاست جمهوری باراک اوباما کمتر از سه سال اولی بوده که او دولت آمریکا را اداره کرده است و از ۴۹ درصد در سال ۲۰۰۹ به ۴۱ درصد در سال ۲۰۱۲ رسیده است.
به گزارش رجانیوز، گرچه این وضعیت  به نسبت دو سال پایانی دولت بوش که میزان مقبولیت رهبری آمریکا در جهان به ۳۳ و ۳۴ درصد رسید، بهتر است ولی در اینباره چند نکته مهم قابل عرض می باشد:
1: روند نزولی افول آمریکا در افکار عمومی دنیا  در حالی شتاب گرفته است که باراک اوباما که با شعار تغییر و ترمییم وجهه جهانی آمریکا ریاست جمهوری خود را آغاز کرد اینک با وجود گذشت نزدیک به 5 سال همچنان این روند ادامه دارد که نشانه شکست سیاست های دولت آمریکا محسوب می شود. این در حالیست که علی رغم همه تلاش های دولت اوباما برای ترمیم وجهه آمریکا در جهان نظر سنجی گالوپ به خوبی نمایانگر آن است که سیاست های جنگ طلبانه آمریکا در دوران بوش و بازخورد منفی ان در افکار عمومی دنیا تا سالهای آینده همچنان دامنگیر ایلات متحده خواهد بود. نکته جالب تر انکه بازخورد منفی سیاست تجاوزگری آمریکا در افکار عمومی دنیا بگونه ای بوده که اوباما به صراحت بارها مجبور شده است که بگوید دوران جنگ های آمریکا تمام شده است.
2: داده‌های نظرسنجی جدید گالوپ نشان می‌دهد که اگرچه سیاست خارجی دولت اوباما از سال ۲۰۱۱ متمرکز بر آسیا شد، با این حال میزان مقبولیت رهبری ایالات متحده در این قاره رو به کاهش است، به‌ طوری که این آمار از ۴۱ درصد در سال ۲۰۱۰ و ۳۹ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۳۷ درصد در سال ۲۰۱۲ رسیده است. این در حالیست که دولت اوباما سیاست و استراتژی جدید جهانی خود را متوجه تمرکز بر آسیا کرده و این موضوع نشان میدهد علی رغم توجه ویژه آمریکا به منطقه آسیا روند کاهش محبوبیت آمریکا در پهناورترین قاره جهان همچنان ادامه دارد.
3:در قاره آسیا بیشترین آمار مخالفان به آسیای جنوبی و خاورمیانه مربوط می‌شود، به‌طوری که در پاکستان و سرزمین‌های فلسطینی سه نفر از هر چهار نفر نظری منفی نسبت به عملکرد آمریکا در سال ۲۰۱۲ داشته‌اند. در این میان قطعا وقوع بیداری اسلامی نقش یک کاتالیزور برای رشد منفی نگاه به رهبری آمریکا در خاورمیانه داشته است. به همین دلیل با وجود  ادامه بیداری اسلامی ، ادامه روند ضد آمریکایی تحولات خاورمیانه ، ادامه سیاست های جنگ طلبانه اسرائیل – به عنوان کشوری که مردم منطقه آمریکا را اصلی ترین حامی آن میدانند- و پیش بینی شکست روند مذاکرات اعراب و اسرائیل و ...  ادامه افول آمریکا در افکار عمومی این منطقه خواهد بود.
4: در همین حال تحقیقات موسسه نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که رهبری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۲ از میان ۱۳۰ کشور جهان کمترین میزان مقبولیت را در ایران و پاکستان داشته است. این موضوع  با توجه به پیوند استراتژیک فرهنگی و اقتصادی اخیر – خط لوله صلح – میان ایران و پاکستان  منجر  به تقویت روز افزون محور جدید ضد آمریکایی در آسیای جنوبی خواهد شد که به شدت در سالهای آینده آمریکا را در حتی در آسای شرقی نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
5: آمریکا اینک بیشترین اقبال را در قاره آفریقا داشته، به‌ طوری که ۷۰ درصد جمعیت نظرسنجی به آن رای مثبت داده‌است. این مقبولیت به‌ویژه در سرزمین‌های جنوبی قاره آفریقا اوج می‌یابد در حالی که مردمان شمال آفریقا به جز لیبی ارزیابی منفی‌تری نسبت به آن داشته‌اند.  اما در اینباره گفتنی است در حالیکه در قاره آفریقا از هر 10 نفر 7 نفر آمریکا را به عنوان رهبر جهان می‌شناسند اما 15 درصد کمتر از نظرسنجی قبلی است. بتابراین در قاره آفریقا گرچه آمریکا بیشترین محبوبیت را دارد ولی روند نزولی آمریکا نیز در این قاره نیز شروع شده است.
6: از سوی دیگر در حالیکه براساس این نظرسنجی، 36 درصد اروپایی‌ها هنوز رهبری آمریکا در جهان را قبول دارند اما 11 درصد کمتر از زمانی است که اوباما به ریاست جمهوری رسید.
گفتنی است، بر اساس یک نظرسنجی انجام شده توسط «واشنگتن‌پست» و «ای‌بی‌سی نیوز»، عملکرد اقتصادی اوباما نیز بار دیگر محبوبیت او را کاهش داده و به حدود 50 درصد در داخل آمریکا رسانده است
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها