کد خبر: ۱۲۱۲۴۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۲۷ اسفند ۱۳۹۱
رئیس‌جمهور جدید چین امروز (یکشنبه) در نخستین سخنرانی خود در مقام ریاست جمهوری کشورش گفت که برای وقوع یک "رنسانس بزرگ در کشور چین" خواهد جنگید.

به گزارش598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شی جینپینگ، رئیس‌جمهور جدید چین در سخنرانی خطاب به نمایندگان کنگره ملی خلق چین در شهر پکن خواهان تلاش‌هایی سخت برای تحقق رنسانسی بزرگ در کشور چین و همینطور تحقق "رویای چینی" شد.

از زمانی که شی جینپینگ در ماه نوامبر سال گذشته به مقام رهبری حزب کمونیست چین رسید مساله شکوفایی چین موضوع سخنرانی‌های وی بوده است، هر چند که وی در این خصوص جزئیاتی ارائه نکرده است.

شی جینپینگ دارای روابط نزدیکی با ارتش چین است و خواهان آن شده که نیروهای مسلح برای پیروزی در جنگ‌ها خود را تقویت کند.

پکن همچنین با کشور ژاپن بر سر مجمع الجزایری در دریای چین شرقی دارای مناقشه ارضی است و علاوه بر آن با دیگر کشورهای همسایه خود در دریای چین جنوبی دارای چنین مناقشه‌ای است.

شی جینپینگ در سخنرانی 25 دقیقه‌ای خود ضمن تاکید بر تداوم راه رهبران قبلی چین از هو جینتائو، رئیس‌جمهور قبل از خود تشکر کرد و پس از آن نیز هو جینتائو ایستاده و تعظیم کرد.

شی جینپینگ همچنین به مساله فساد که باعث خشم مردم چین شده و به گفته وی قدرت حزب کمونیست را تهدید می‌کند، اشاره کرده و از نمایندگان چینی خواست با لذت‌طلبی و سبک زندگی‌های تجملاتی مخالفت کنند.

این سخنرانی رسما باعث پایان نشست‌های دو هفته‌ای کنگره ملی خلق چین شده و پس از آن نیز لی کچیانگ، نخست‌وزیر جدید چین یک کنفرانس خبری برگزار کرد.

کچیانگ روز جمعه کنترل اداره روزمرزه دولت چین را یک روز پس از آنکه شی جینپینگ عنوان رئیس‌جمهور را دریافت کرد، به دست گرفت.

لی کچیانگ، همچنین اتهامات حملات اینترنتی از سوی چین به آمریکا را پس از آنکه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا آنها را مطرح کرد، رد کرد و آنها را بی‌اساس خواند اما از طرف دیگر وی تاکید کرد که روابط با واشنگتن از اهمیت بالایی برخودار است و دو طرف باید تضمین کنند که منافع مشترک بر اختلافات‌شان برتری دارد.

نخست‌وزیر جدید چین همچنین وعده داد اصلاحات اقتصادی را تقویت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: آنچه را که بازار می‌تواند انجام دهد ما باید بیشتر به خود بازار واگذار کنیم و آنچه را که جامعه می‌تواند به خوبی انجام دهد ما باید آن را به جامعه بسپاریم. دولت باید مسئول مسائلی باشد که می‌بایست آنها را مدیریت کند.

نخست‌وزیر چین درخصوص تغییرات برنامه‌ریزی شده مثال مشخصی مطرح نکرد.

نخست‌وزیر جدید چین همچنین متعهد شد با فساد مبارزه خواهد کرد. وی تاکید کرد، دولت چین از عزمی تزلزل‌ناپذیر برای انجام این کار برخودار است و یک دولت پاک اول باید از خودش شروع کند.

وی افزود: از آنجا که ما خدمت عمومی را انتخاب کرده‌ایم باید هرگونه تفکر کسب پول را کنار بگذاریم.

برگزاری یک کنفرانس خبری از سوی نخست‌وزیر چین یکی از برنامه‌های سالانه تقویم سیاسی این کشور برای مدت بیش از دو دهه بوده است و این کنفرانس می‌تواند تا سه ساعت به طول انجامد.

سال گذشته میلادی ون جیابائو، نخست‌وزیر سابق چین در این نشست هشدار داد که چین بدون اصلاحات سیاسی ضروری ممکن است دچار آشوب‌های مرگبار شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها