کد خبر: ۱۲۱۲۴۳
زمان انتشار: ۱۲:۵۶     ۲۷ اسفند ۱۳۹۱
در واکنش به پافشاری انگلیس و فرانسه برای لغو ممنوعیت کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا نسبت به خطرات کمک تسلیحاتی به گروههای مخالف سوری و تاثیر آن بر حل بحران این کشور هشدار داد.

به گزارش598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در سخنانی نسبت به پیامدهای کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه و تاثیر آن بر حل و فصل سیاسی بحران این کشور هشدار داد.

وی همچنین تاکید کرد: باید نسبت به تلاشهای انگلیس و فرانسه جهت لغو ممنوعیت‌های تسلیحاتی اعمال شده بر سوریه هوشیار بود چرا که این اقدام بر تلاشهای صورت گرفته برای حل و فصل بحران به شکل سیاسی تاثیر خواهد گذاشت.

اشتون علاوه بر این خواهان رایزنی و مذاکره اتحادیه اروپا با اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب و نیز معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه شد.

وی افزود: اتحادیه اروپا بهتر است با الابراهیمی و الخطیب درباره تاثیرات لغو ممنوعیت‌های تسلیحاتی بر مذاکرات سیاسی وارد مذاکره شود؛ اما بهتر است تاکید کنیم که مسلح کردن مخالفان سوریه نه تنها چیزی را حل نمی کند بلکه دشواری‌ها و پیچیدگی‌های بحران سوریه را بیشتر می کند.

رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا همچنین درباره مخالفت این اتحادیه با درخواست فرانسه و انگلیس اعلام کرد: سران اتحادیه اروپا در کنفرانس روز جمعه بر لزوم تفکر در خصوص پیامدهای لغو ممنوعیت تسلیحاتی تاکید کردند.

وی افزود: آیا ارسال سلاح به گروههای سوری احتمالی اقدام دیگران در این زمینه را بیشتر نمی کند؟ واکنش بشار اسد چه خواهد بود؟ و آیا این مساله کشتار مردم را متوقف خواهد کرد یا روند قتل و عام آنها را سرعت می بخشد؟

در همین راستا روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نیز فاش کرد: دفتر کاترین اشتون یک سند محرمانه را آماده کرده که در آن نسبت به لغو ممنوعیت تسلیحاتی اعمال شده علیه سوریه هشدار داده و اعلام شده است که این مساله باعث قوت گرفتن درگیری‌های نظامی در سوریه می شود.

اشتون علاوه بر این اعلام کرد: وزیران خارجه اتحادیه اروپا طی چند روز آینده در دوبلین، پایتخت جمهوری ایرلند نشستی را برای بررسی مساله لغو ممنوعیت کمک تسلیحاتی به سوریه برگزار می کنند.

در نشست اخیر سران اتحادیه اروپا که به مدت دو روز برگزار شد آلمان، سوئد و چند کشور دیگر عضو این اتحادیه با پیشنهاد فرانسه و انگلیس برای لغو ممنوعیت کمک‌های تسلیحاتی به سوریه مخالفت کردند. این در حالیست که فرانسه و انگلیس همچنان بر خواسته‌هایشان در این خصوص پافشاری می کنند.

در همین راستا مجلس الشعب سوریه با ارسال سه نامه به رئیس پارلمان اروپا، رئیس پارلمان فرانسه و رئیس مجلس عوام انگلیس، اقدام فرانسه و انگلیس در خصوص پیشنهاد برای مسلح کردن گروههای مخالف سوری را محکوم و آن را نقض آشکار منشور سازمان ملل اعلام کرد.

در این سه نامه دولت سوریه ترکیه را به همکاری با قطر و عربستان برای فراهم کردن زمینه جهت ورود گروههای تروریستی به سوریه متهم کرده و خواهان تشکیل یک هیات پارلمانی اروپایی جهت سفر به سوریه و مصاحبه با تعدادی از تروریست‌های موجود در سوریه شد.

مجلس الشعب سوریه همچنین تاکید کرد: پافشاری فرانسه و انگلیس برای مسلح کردن مزدوران در حقیقت نقض آشکار منشور سازمان ملل، قوانین اتحادیه اروپا، قوانین بین المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص مساله تروریسم است.

در این نامه ها آمده است: برخی از گروههای تروریستی به شکل مستقیم با بافتهای اجتماعی اروپا و گروههای تندرو در ارتباط هستند و این چیزی است که در اظهارات مسئولان اروپایی به ویژه اظهارات لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در خصوص وجود بیش از 100 فرانسوی در سوریه و نیز اظهارات وزیر دارایی انگلیس مبنی بر حضور 80 انگلیسی در سوریه، بر آن تاکید شده است.

از سوی دیگر ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش به حمایت سیاسی و حمایت با تجهیزات غیر کشنده از ائتلاف مخالفان سوریه ادامه می دهد.

نولاند در این اظهارات اعلام کرد: رابرت فورد، سفیر آمریکا در سوریه در سالروز آغاز درگیریها در سوریه به ملت سوریه اعلام کرده است که آمریکا در کنار آنهاست و با همپیمانان دیگرش در جامعه جهانی برای پاسخگویی به نیازهای آنها و خواسته هایشان تلاش می کند.

ابوبکر القربی، وزیر خارجه یمن نیز روز شنبه ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت سوریه نسبت به انتقال درگیریهای این کشور به کشورهای همسایه هشدار داد.

وی اعلام کرد: باید به منظور حفظ وحدت و امنیت سوریه دو طرف درگیر در این کشور وارد مذاکرات ملی شوند.

القربی در پایان اعلام کرد که بعید نمی داند آغاز درگیریهای مذهبی در عراق نتیجه پیامدهای بحران سوریه باشد.

از سوی دیگر پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، اعلام کرد: شش کشور عربی در پیش نویس توافقنامه‌ای که به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو تقدیم شد از کشورهای جهان خواستند تا برای اعمال فشار علیه نظام سوریه وارد عمل شوند.

در این پیش نویس که توسط اردن، کویت، مراکش، قطر، عربستان و امارات امضا شده در خواست شده که محققان سازمان ملل بتوانند اجازه ورود فوری و بدون هیچ مشکلی به همه اراضی سوریه را داشته باشند.

علاوه بر این در پیش نویس مذکور، اقدامات ناقض حقوق بشر در سوریه از سوی دو طرف درگیر به شدت محکوم و تاکید شده که اقدامات خشونت آمیز گروههای مخالف دولت در سطح اقدامات دولت و شبه نظامیان دولتی نیست.

همچنین رسانه های روسیه نیز به نقل از یک منبع نظامی روسی اعلام کردند: سه کشتی جنگی روسیه بندر بیروت را به مقصد بندر طرطوس سوریه ترک کرده‌اند.

پیشتر سخنگوی رسمی نیروی دریایی روسیه اعلام کرده بود که این سه کشتی به ناوگان دریایی روسیه تعلق داشته و وارد بندر بیروت شده است.

منبع نظامی مذکور همچنین اعلام کرد: هیچ چیز غیرعادی در گردش کشتیهای روسیه وجود ندارد بلکه این مساله تنها به گردش دوره‌ای این کشتیها طی سالهای گذشته در مناطق عملیاتی مهم که هدف آن حمایت از منافع استراتژیک روسیه است، باز می گردد.

این در حالیست که مخالفان سوریه مدعی هستند دولت روسیه تلاش می کند با استفاده از بندر طرطوس مقامات سوریه را مجهز به سلاحهای سنگین کند اما مقامات روسیه در واکنش به این اظهارات مخالفان تاکید کردند واردات سلاح به سوریه براساس توافقنامه‌های پیشین .

درگیریها در سوریه دو سال است که آغاز شده و تاکنون به رغم تلاشهای بین المللی و طرحها و نشستهای برگزار شده در این راستا، همچنان سوریه شاهد درگیری در مناطق مختلف این کشور است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها