کد خبر: ۱۲۱۲۰۲
زمان انتشار: ۱۲:۲۵     ۲۷ اسفند ۱۳۹۱
شورای سراسری علمای افغانستان، حمایت خود را از مواضع ضد آمریکایی رئیس جمهور این کشور علیه نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان اعلام کرد.

به گزارش598، فارس به نقل از خبرگزاری «بخدی»، شورای علمای افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای از مواضع ضد آمریکایی حامد کرزی حمایت کرده و گفته‌اند: خواسته‌های رئیس جمهور افغانستان از نیروهای آمریکایی، «صدای ملت مجاهد و مسلمان افغانستان» است.

در این اعلامیه آمده است: رئیس جمهور برای حراست از آزادی و حاکمیت ملی افغانستان، بر تحویل مسئولیت‌های زندان «بگرام» و خروج نیروهای ویژه آمریکایی از «میدان وردک» اصرار دارد.

شورای سراسری علمای افغانستان اعلام کرده است که اگر آمریکا باز هم بر مواضع خود تأکید داشته باشد و به تخطی‌های خود ادامه دهد، این امر به باور شورای علمای افغانستان، معنای «اشغال» را می‌دهد.

شورای علمای افغانستان در ادامه هشدار داده است که در صورت عدم تغییر مواضع نیروهای آمریکایی، این نیروها باید نتیجه اقدامات خود را ببینند.

شهروندان ولایت میدان وردک نیز روز گذشته با برپایی تجمعی در کابل حمایت خود را از مواضع ضدآمریکایی رئیس جمهور افغانستان اعلام کردند.

چندی پیش و به دنبال اعتراض شهروندان و مقامات ولایت میدان وردک افغانستان، رئیس جمهور افغانستان با صدور فرمانی، خواستار خروج فوری نیروهای ویژه آمریکایی از ولایت میدان وردک شد.

پس از آن و در یک موضع‌گیری انتقادی دیگر حامد کرزی از مذاکرات آمریکا و طالبان پرده برداشت و گفت: نیروهای آمریکایی و طالبان با هم همکاری دارند.

حامد کرزی اخیراً نیز با انتقاد از عملکرد نیروهای آمریکایی با تعیین ضرب‌العجل چند روزه به نیروهای آمریکایی هشدار داد تا مسئولیت نگهداری از زندان بگرام را به صورت کامل به نیروهای افغان تحویل دهند در غیر این صورت دولت افغانستان به صورت یکجانبه در این زمینه اقدام خواهد کرد.

در پی این هشدار، «جوزف دانفورد» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان به تمامی فرماندهان و ژنرلان تحت امر خود دستور داد تا در حالت آماده‌باش کامل قرار گیرند.

مقامات آمریکایی، ادعا دارند که نیروهای افغان توانایی تحویل مسئولیت‌های امنیتی در برابر زندانیان خطرناکی که در بگرام نگهداری می‌شوند را ندارند.

زندان بگرام در شمال کابل، از بزرگترین زندان‌های افغانستان است که ده‌ها زندانی طالب توسط نیروهای آمریکایی در آن نگهداری می‌شود.

پیشتر، ناتو و وزارت دفاع افغانستان با امضای توافقنامه‌ای، از واگذاری مسئولیت این زندان به نیروهای افغان خبر دادند وعده‌ای که هرگز جنبه عملی به خود نگرفت و نیروهای آمریکایی تنها مسئولیت بخشی از زندان بگرام را به نیروهای آمریکایی تحویل دادند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها