کد خبر: ۱۲۰۶۱۵
زمان انتشار: ۱۱:۳۵     ۲۴ اسفند ۱۳۹۱
اقدام مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا در مصاحبه و پاسخ به پرسش‌های چهار رسانه ضدانقلاب درباره مذاکرات هسته‌ای آلماتی در آستانه نشست کارشناسی استانبول، بيانگر تزلزل و ترس در جبهه اپوزيسيون خارج‌نشين است اما چرا؟
598 به نقل از گروه بين الملل مشرق، انتشار خبر مصاحبه "سایمون گِس" سفیر سابق انگلیس در ایران و مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا به پرسشهای چهار رسانه ضدايراني به نامهاي "رادیو فردا"، "جرس"، "روز" و "ميهن" درباره مذاکرات هستهای آلماتی، با توجه به سِمت گس به عنوان مسؤول تیم مذاکرهکننده انگلیسی در گروه 1+5 اقدامی غیرمعمول و غیردیپلماتیک بود اما چرا؟



گس در بخشي از مصاحبه خود با رادیو فردا میگوید: اين صحت دارد که ما بسته‌ای برای کاهش تحريم‌ها روی ميز مذاکرات گذاشته‌ايم که در ازای رسيدگی ايران به جدی‌ترين نگرانی‌ها درباره غنی‌سازی اورانيوم توسط اين کشور به اجرا درخواهد آمد.



مصاحبه گس با تریبونهاي ضدانقلاب، نشان از دو مسئله مهم و قابل توجه دارد:

1- اقدام اين رسانههاي ضدانقلاب برای مصاحبه با مسؤول تیم مذاکرهکننده انگلیسی و پرسش از وی درباره نتیجه مذاکرات و توافق احتمالی میان ایران و 1+5، نشان از ترس جبهه ضد انقلاب از توافق با جمهوري اسلامي ايران و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای دارد، زیرا بعد از توافق میان تهران و شش کشور گروه 1+5، عملا ضد انقلاب نمیتواند نقش سابق خود را برای امتیازگرفتن از دولتهای بریتانیا و آمریکا بازی کند و در این ميان، بازنده اصلی، جبهه ضد انقلاب است؛ البته ذکر این مسئله نیز مهم است که موضوع هستهای ایران، واقعیتی فرا دولتی است و همه ایرانیان اعم از داخلی و خارجی به حق ایران برای دستیابی به انرژی هستهای اذعان و تأکید دارند.

2- اقدام غيرديپلماتيک "سایمون گس" برای پذیرش درخواست مصاحبه با رسانههاي ضد ایرانی نشان از واقعیتهایی دارد که قابل کتمان نیست. گس در مصاحبه خود نهتنها از موضع قدرت وارد نشده است بلکه به دلیل ترس جبهه ضد انقلاب از قربانیشدن در مذاکرات هستهاي، صرفاً برای قانعکردن معاندان خارجنشین به سؤالات آنها پاسخ گفته است و در این موضع، سایمون گس به عنوان یک متهم مقابل ضد انقلاب قرار گرفته است که میبایست بهنوعي استيضاح ميشد و اين در حالي است که گس بهخوبي ميداند که دستزدن به چنين اقدامي آن هم در ميانه دو دور مذاکره حساس در آلماتي، چه پيامدهايي ممکن است داشته باشد.

گفته ميشود گس به علت اختلاف نظري که با برخي از کارشناسان ام.آي.سيکس در مورد برنامه هستهاي ايران، موضوع تحريمها و افت و خيز نقش ضدانقلاب خارجنشين در اين پروژه عليه مردم ايران دارد از عدم غناي برخي تحليلهاي استراتژيک در اين حوزه رنج ميبرد.

در همین راستا، مشرق به برخي مستندات قابلتوجه دست يافته که بيانگر موضعگيری گس عليه برخي سياستهاي "جان ساورز" رئیس M16 (سازمان جاسوسی انگلیس) است.


آخرین دور مذاکرات ایران و نمايندگان آمريکا، روسيه، فرانسه، بريتانيا، چين و آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ روزهای هشتم و نهم اسفند در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد. گزارش‌ها حاکی است که دو طرف بر سر ادامه مذاکرات فنی در استانبول و مذاکرات هیئت‌های دو طرف در روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردين در شهر آلماتی به توافق رسیده‌اند. طرفين مذاکره کننده در آلماتی، پس از پايان مذاکرات هسته‌ای از اين گفتگوها ابراز خشنودی کردند.

با اين همه، جمهوري اسلامي ايران همان گونه که رهبر معظم انقلاب هم در ديدار اخير خود به آن اشاره داشتند منتظر نشست آلماتي2 میماند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها